۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۴۴۳۵۰۵
مفسر قرآن کریم؛

نماز نماد ارتباط کامل با خداوند است

انصاری در تفسیر قرآن کریم، به حدیث «نماز ستون دین است» اشاره کرد و گفت: ‌ستون، خواندنی نیست بلکه برپا کردنی است، بنابراین اقامه نماز می‌گوییم نه خواندن نماز و این یعنی نماز نماد ارتباط کامل با خداوند است.
انصاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و نهج‌البلاغه شب گذشته در مؤسسه بیان هدایت نور به ادامه تفسیر آیه ۵۹ سوره مریم پرداخت و با یادآوری مباحث گذشته، گفت: مجموعه‌ای از نام‌های مبارک در این سوره مطرح شد، چهره‌های تابناکی که همه آن‌ها الگوها و اسوه‌های گزیده الهی برای تمام ادوار بشریت هستند.

وی در ادامه افزود: جانشینی که شایسته باشد،‌ خلف نامیده می‌شود و اگر ناشایست باشد به آن در فارسی ناخلف می‌گویند و در عربی خَلْف یعنی با ساکن شدن لام، در این آیه خداوند می‌فرماید؛ پیامبران آمدند و بسیار زحمت کشیدند اما بعد از ایشان افرادی که ناشایست بودند این میراث عظیم و پربهای الهی را پاس ننهادند و مسیر خود را از مسیر الهی جدا کردند.

انصاری با بیان این‌که گروهی جانشین بد و ناشایستی برای پیامبران شدند، ابراز داشت: این جانشینان ناشایست ویژه‌گی‌هایی دارند که خداوند در ادامه آیه می‌فرماید؛ ویژه‌گی اول این افراد «اضاء الصلاۀ» بودن است؛ یعنی این افراد تباه کننده نماز هستند و نماز را از دست دادند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا خداوند از این تعبیر استفاده کرده است و دلیل تأکید بر نماز چیست، عنوان کرد: نماز در قرآن کریم نماد ارتباط کامل با خداوند است، این افراد به این دلیل ناشایست شده‌اند که ارتباط خود را با خدا قطع کرده‌اند.

مفسر قرآن کریم برای توضیح بیشتر مطلب عنوان شده، حدیث(الصلاة عمود الدین) را قرائت کرد و گفت: در احادیث نماز را ستون دین معرفی می‌کنند. ستون خواندنی نیست بلکه برپا کردنی است. بنابراین اقامه نماز می‌گوییم نه خواندن نماز. به بیان دیگر با ویژه‌گی ها و آثار نماز خیمه و بنای دین پا برجا می‌ماند.

وی در بیان ویژه‌گی دوم جانشینان ناشایست، افزود: ویژه‌گی دوم تبعیت از شهوات و امیال نفسانی است. هنگامی که انسان ارتباط خود را با پروردگار قطع می‌کند به جای پروردگار، هوای نفس در دل او می‌نشیند، انسان یا خداپرست است یا نفس پرست اگر چه این نفس‌ پرستی در قالب بت‌پرستی ظهور پیدا کند، در هر حال شهوات و هوای نفس را می‌پرستد.

انصاری به اثر بازدارنده نماز در برابر فحشا و منکر اشاره کرد و ابراز داشت: اگر ارتباط با خدا قطع شد و این افراد به دنبال شهوات رفتند به فرموده قرآن کریم،‌ به زودی این افراد از رشد بازمی‌مانند؛ رشد نیز یعنی انسان هدفی والا دارد و به طرف آن حرکت می‌کند و به آن می‌رسد. «غَی» در برابر رشد قرار دارد و معنایش بی‌هدفی و حیرانی می‌شود.

وی با بیان این‌که هدف اصلی انسان در آفرینش مادیات نیست،‌ تصریح کرد: هدف، رسیدن به خداست، اگر انسان از این هدف دور شد، هدف دیگری برای او تعیین نمی‌شود و در دنیا سرگردان خواهد شد.

لازم به ذکر است، جلسه تفسیر قرآن کریم استاد محمدعلی انصاری پنج‌شنبه‌ هر هفته ساعت ۲۱ در محل مؤسسه بیان هدایت نور برگزار می‌شود./۸۶۲/202/ب2

ارسال نظرات