۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۴۴۲۸۴۷
مؤسسه پژوهشی انقلاب اسلامی رونمایی کرد؛

تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «تن‌تن و سندباد»‌

مراسم رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «تن‌تن و سندباد» در موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار شد.
تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «تن‌تن و سندباد»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا امروز دوشنبه 18 مردادماه حمید گروگان نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «تن‌تن و سندباد» که در موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار شد با اشاره به اینکه آنچه به کودک می‌خواهیم آموزش دهیم حق است اظهار داشت: بر این اساس در جامعه‌ای که حرف حق وجود داشته باشد اما آنچه در رسانه گفته می‌شود چیزهای دیگری باشد دچار دوگانگی خواهیم شد.  

وی ادادمه داد: در این راستا شاهد هستیم که برخی از برنامه‌های تلویزیونی با محصولات خودشان کودک را با حرف‌های ضد و نقیص مواجه می‌کنند، امروزه متاسفانه می‌بینیم که در تلویزیون سراسر اسراف‌گرایی و تجمل‌گرایی را نشان می‌دهد، بدین ترتیب باید یک از برنامه‌های ما در عرصه فرهنگی این باشد که اگر محصولی را می‌سازیم از یک فیلتر خارج شود تا یک محصول یکدست از آن خارج شود.

در ادامه این مراسم محمدرضا سرشار نویسنده و منتقد با اشاره به اینکه باید برای نسل آینده سرمایه گذاری کنیم و ادبیات و هنر یکی از این ابزار است ابراز داشت: نمونه بارز آن را در سخنرانی معروف امام راحل در سال 42 می‌توان دید که فرمودند سربازان من در گهواره‌اند و دقیقا همان کودکان در 15سال بعد همان جوانان بزرگترین انقلاب دنیا را انجام دادند.

وی افزود: براساس پژوهش‌هایی که بنده انجام داده‌ام متوجه شدم  تعداد عناوین کتاب کودک ما قبل از انقلاب سالانه 154 کتاب بوده اما در طول ده سال بعد از انقلاب میانگین 265 عنوان چاپ شده است، شمارگان این کتاب‌ها قبل از انقلاب 1500 تا 3000 نسخه بوده اما بعد از انقلاب شمارگان این کتاب‌ها از 5000 تا حتی 200هزار نسخه هم رسیده است، همچنین قبل از انقلاب کمتر کتابی به چاپ دوم می‌رسید و در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها 16 کتاب به چاپ دوم، سه کتاب به چاپ سوم و کتاب «ماهی سیاه کوچولو» به چاپ هفتم رسیده بود اما بعد از انقلاب با چاپ هشتاد و هفتم کتاب کودک هم مواجه شدیم.

نویسنده و منتقد با بیان اینکه در حال حاضر هیچ یک از مراکز مسؤول ادبیات کودک و  نوجوان در جهت انقلاب حرکت نمی‌کنند یادآور شد: باید در این جهت یک مرکزی برای ادبیات کودک و نوجوان به وجود بیاید تا ار وضعیت دلبخواهی در بیاید، متاسفانه نویسندگان ما در این عرصه یا دوران کودکی خود را به عنوان ادبیات می‌نویسند یا اینکه به بازار فروش نگاه می‌کنند.

وی افزود: به نظرم در حال حاضر هیچ کدام از مراکز فعلی مسؤول ادبیات کودک و نوجوانان در راستای انقلاب حرکت نمی‌کنند. باید مرکزی به وجود بیاید که ادبیات فعلی کودک و نوجوان را از وضعیت دلبخواهی دربیاورد. الان نویسندگان همه چیز می‌نویسند. خاطرات بچگی خود را به عنوان ادبیات می‌نویسند و منتشر می‌کنند و یا به بازار نگاه می‌کنند ببینند بازار چه چیزی را طلب می‌کند همان را می‌نویسند.

در ادامه مراسم مجتبی رحمان دوست نویسنده کودک با اشاره به اینکه باید از زبان هنر و قالب هنری برای جذب مخاطب استفاده کرد تاکید کرد: ما نه باید از ترجمه خوب غافل شویم ولی باید به بی‌دینی غرب و جهت حرکتش به این سمت را نیز توجه کنیم، ادبیات غرب پدر و مادر ندارد و این امر در کتابهایشان نیز ترویج دارد، در اصل نوعی توجیه داروینیسم و مصرف‌گرایی در داستان‌های غربی دیده می‌شود که باید به ترجمه و نتایج آن در کشور دقت کنیم.

همچنین در ادامه مراسم محسن چینی‌فروشان مدیر سابق کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با بیان اینکه هیچ مسؤولی به اندازه مقام معظم رهبری به کودک و نوجوان توجه نداشته است اظهار داشت: مقام معظم رهبری اشراف کاملی به مسئله کودک دارند و در زمان منصب من در این کانون در ملاقاتی که با ایشان داشتم سراغ از فعالان این کانون در قبل از انقلاب را می‌گرفتند و این نشانه از اشراف کامل ایشان به این حوزه است.

وی ادامه داد: رهبری بروی آثار دینی تاکید داشتند و بیشتر به دنبال تولید آثار بومی و اسلامی بودند، همچنین درباره آزادی هنرمندان در عمل در چهارچوب کلی نظام اهمیت می‌دادند، ایشان در دیدارهای متعدد فرمودند فیلمی مانند «بابا لنگ‌دراز» زیبا است اما برای فرهنگ آمریکایی پس اگر ما هم توانستیم بعد از 5سال چنین اثری بسازیم ارزشمند است.

در ادامه مراسم محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری نیز با بیان اینکه رهبری به ادبیات و هنر انقلاب توجه داشتند افزود: با وجود تاکیدات ایشان بروی این حوزه ما می‌توانیم بگوییم که صاحب هنر و ادبیات انقلاب شده‌ایم و معمار این مکتب بی شک مقام معظم رهبری است، ما انتظار داریم که نویسندگان ما نیز جهان ما را در کتابهای کودک و نوجوان بسازند زیرا کتابهای ترجمه‌ای جهان پیش ساخته خود را داردو نباید کودک خود را در آن ببیند زیرا از آن پیروی می‌کند.

سپس محسن پرویز در ادامه مراسم با بیان اینکه باید به اصلاح نگاه به حمایت‌های ناشران برای اهمیت دادن به تألیف کتاب توسط نویسندگان ایرانی پرداخت یادآور شد: با وجود مشکلات زیاد سلامت فضای کودک و نوجوان به صورت کلان وجود دارد و این شرایط کاملا ترجمه‌پذیر است و اگر این اتفاق بیافتد و این آثار به خارج از کشور فرستاده شود مورد استقبال قرار می‌گیرد، بنابراین ناشران متعهد باید به سمت بین‌المللی شدن حرکتهای استواری داشته باشند.

در ادامه مراسم علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور با اشاره به اینکه فرمایشات رهبری در باب کتابهای مختلف در این سالها به اطلاع مردم رسیده است خاطرنشان کرد: رهبری از سالهای قبل از انقلاب یادداشتهایی در این زمینه دارند و این توصیه‌ها همچنان نیز ادامه دارد، البته حجم این نوشته‌ها در زمینه دفاع مقدس از سوی ایشان بیشتر بوده است اما از سال پیش این موسسه اجازه پیدا کرد که آثار ایشان در کتاب‌های غیر دفاع مقدس را نیز منتشر کند.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در باب تمدن اسلامی پنج مرحله را معرفی می‌کنند: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی که این یک نگاه کامل و جامع را دارد، همچنین از نظر رهبری تنها مرجعی که هم می‌تواند هدف آفرینش باشد و هم مسیر جامعه را تبیین کند و برای آن برنامه ارائه دهد دین است، نمونه از سخنان رهبری این است که فرمودند باید آگاه باشیم که دشمن هست و باید باید به کودکان خود بفهمانیم که باید مقاومت نمایند و داستان نویسهای ما نیز باید در این زمینه متعهد باشند.

در ادامه این مراسم محمد میرکیانی نویسنده «تن‌تن و سندباد» با اشاره به اینکه جایگاه مقام معظم رهبری دست نیافتنی است ابراز کرد: آنچه در این کتاب بیان شده است تاکیدی است که ایشان در اوایل دهه 70 در راستای تهاجم فرهنگی گفته‌اند.

وی ادامه داد: در روزگار ما جهان به سوی یکسان‌سازی فرهنگی می‌رود و اگر خرده‌ فرهنگها از بین برود ایستادگی در فرهنگ نیز از میان می‌رود، ما سعی کردیم در این کتاب به ترسیم مقاومت و ایستادگی در برابر این یکسان‌سازی پرداخته‌ایم.

میرکیانی با بیان اینکه در کشورهای غربی آثار پیام‌های پنهان، چندلایه و نادیدنی و برای بسیاری غیرقابل تشخیص دارند تصریح کرد: این اتفاق به یک شگرد تبدیل شده است، در این اثر آنچه بیشتر برای مهم به شمار می‌رفت آن بود که داستان لذت‌بخش و حوادث قابل پیگیری باشد و بر مخاطب تأثیر بگذارد، همچنین امیدوار بودم ابعاد پنهان آن هم در آینده مشخص بشود.

در پایان مراسم از کتاب از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «تن‌تن و سندباد» رونمایی شد./816/202/ب3

 

ارسال نظرات