۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۴۳۹۸۹۵
آیت الله شفیعی:

خدا تکیه گاه همگان است

آیت الله شفیعی گفت: «هوالله احد» یعنی هیچ کس در کنار خداوند وجود ندارد و خداوند برای هیچ کس نیست و به معنی تکیه گاه همگان قرار گرفتن او است.
آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه گذشته در مسجد آیت الله شفیعی در ادامه تفسیر سوره «قل هوالله احد» با اشاره به اجماع مسلمانان در برابر بودن تعداد آیات این سوره، خاطرنشان کرد: تفاوت ما با اهل تسنن در آن است که از دید ما «بسم الله» در هر سوره یک آیه و قرائت آن واجب است و «لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد» را یک آیه قرآنی حساب می­ کنیم؛ اما اهل تسنن چنین نیستند و آیه «لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد» را دو آیه می شمارند و از این جهت با شیعیان در چهار آیه­ بودن این سوره برابر هستند.

 

آیت الله شفیعی با اشاره به اینکه در اکثر آیات قرآن کریم، خداوند با یهود و نصاری و کفار به صورت غیرمستقیم و با واسطه رسول خدا(ص) سخن می­ گوید، افزود: خداوند با مؤمنان بی واسطه و به صورت مستقیم سخن می­ گوید که این نشان از احترام به مؤمن و اهمیت اسلام و ایمان است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: خداوند در آیه «قل یا ایها الذین هادوا ان زعمتم انکم اولیاء الله من دون الناس فتمنوا الموت» از سوره جمعه به هنگام سخن گفتن با یهود پیامبر اکرم(ص) را واسطه قرار داده است، در حالی که هنگام صحبت با مؤمنان در همین سوره و آیه «یا ایها الذین آمنوا اذا نودی للصلاه من یوم الجمعه فاسعوا الی ذکر الله» بی واسطه سخن می گوید.

 

این عالم دینی در ادامه با اشاره به اینکه سوره توحید با «قل هو الله احد» آغاز می شود، اذعان کرد: دلیل با واسطه سخن گفتن خداوند در این سوره آن است که سؤال‌کنندگان یهود بودند، از این رو آيه با «قل» آغاز و خداوند به پیامبر اکرم(ص) می گوید که به آنها بگوید خداوند احد است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان تفاوت صفت «احد» با صفت «واحد» در این آیه پرداخت و افزود: صفت «واحد» به معنای یک نفر و صفت «احد» به معنای هیچ کس است و این آیه در مقام اثبات وحدانیت خدا و اینکه در ذات و صفات با اوصاف عادی شما قابل ستایش نيست و خدا را باید با اوصافی که خود او به می آموزد، وصف کرد.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه «الله» اسم علم برای ذات واجب الوجود در بردارنده صفات کمالیه و جمالیه خداوند و جامع ترین کلمه است، عنوان کرد: علامه طباطبایی (ره) می گویند که در هر زبانی برای خداوند اسم خاصی وجود دارد.

 

آیت الله شفیعی اظهار داشت: «هوالله احد» یعنی هیچ کس در کنار خداوند وجود ندارد و خداوند برای هیچ کس نیست و تکیه‌گاه همگان است؛ همچون تکیه‌گاه بودن پد و مادر برای فرزند و یا تکیه گاه قرار گرفتن فرزند برای پدر و مادر در پیری و تکیه‌گاه قرار گرفتن زن و شوهر برای یکدیگر است؛ در حالی که خداوند به تکیه‌گاه نیاز ندارد./202/9456/ب1

ارسال نظرات