۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۱
کد خبر: ۴۳۴۰۷۱
هنرمند افغانستانی در گفت‌وگو با رسا؛

قرآن، تجلی هنر الهی است

هنرمند سرشناس خوشنویس افغانستانی با اشاره به چیدمان هنرمندانه آیات الهی، گفت: بدون شک ساختار هنرمندانه کلام الله را می‌توان به عنوان یک اثر بی نظیر هنری مورد بررسی قرار داد.
محمدمهدی میرزایی

 

محمد مهدی میرزایی، استاد برجسته خوشنویسی کشور افغانستان در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: سال‌هاست که با مقوله خوشنویسی آشنایی دارم و در زمینه‌های قرآنی فعالیت‌های زیادی را ترتیب داده‌ام.

وی با بیان این موضوع که رفت و آمدهای فراوانی را به کشور ایران داشته‌ است، افزود: به طور کل دو کشور افغانستان و ایران را می‌توان از نظر فرهنگی یکتا دانست، برای مثال در زمینه هنرهای قرآنی می‌توان اشتراکاتی فروانی را یافت. در بحث ادبیات نیز هر دو کشور وابستگی تاریخی فراوانی به ادبیات غنی خراسان دارند.

استاد برجسته خوشنویسی کشور افغانستان تأکید کرد: امروز روابط هنری بین هنرمندان ایرانی و افغانستانی بسیار تنگاتنگ و خوب دنبال می‌شود، که این موضوع موید قرابت فرهنگی و تاریخی هر دو کشور است.

میرزایی با ارائه تحلیل از نمایشگاه بیست و چهارم، ابراز داشت: نمایشگاه امسال بسیار خوب برگزار شده است، قطعا بازخورد بسیار خوبی نمایشگاه قرآن ایران به جهان اسلام خواهد داد و تاثیرگذاری این موضوع در آینده نزدیک دیده خواهد شد.

استاد برجسته خوشنویسی کشور افغانستان با اشاره به اهداف خود در نمایشگاه بیست و چهارم، عنوان داشت: بنده آثاری در زمینه خوشنویسی و با تمرکز بر آیات قرآن، احادیث و روایات نبوی و ائمه اطهار را برای ارائه در نمایشگاه قرآن به ایران آورده‌‌ام.

میرزایی در خصوص کارکرد هنر در بسط و گسترش فرهنگ قرآنی، گفت: بدون شک هنر یک اصل ار زمینه گسترش معارف قرآنی است، قرآن نیز نمایش اصلی یک هنر به زبان خداوند می‌باشد.

وی اضافه کرد: با تأمل در آیات قرآن و توجه به چیدمان هنرمندانه آیات الهی می‌توان به این نکته رسید که اگر کلام الله یک اثر هنری نبود به هیچ عنوان به جان انسان‌ها نمی‌توانست بنشیند.

استاد برجسته خوشنویسی کشور افغانستان تصریح کرد: هنر بهترین وسیله برای ارتبطات میان فرهنگ‌ها است، اصولا حفظ و نگهداری از هنر یک وظیفه همگانی است تا از طریق آن به حفظ میراث فرهنگی پرداخت.

میرزایی در پایان در خصوص ویژگی بارز نمایشگاه بیست و چهارم، گفت: قطعا هنرمندان درجه یک ایرانی را می‌توان به عنوان متمایز‌ترین ویژگی نمایشگاه امسال دانست، در سنوات قبل به دلایل نامعلومی اساتید برجسته هنری از نمایشگاه دوری می
‌کردند، اما حضور پررنگ اساتید و هنرمندان برجسته ایرانی به غنای نمایشگاه بیست و چهارم کمک شایانی کرده است./856/ب912/ک

ارسال نظرات