۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۴۳۲۴۱۵
استاد حوزه علمیه مازندران:

بالاترین و بهترین ذکر در ماه مبارک رمضان ‌ذکر عملی است

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که بالاترین و بهترین ذکر خداوند، ‌ذکر عملی است، گفت: ذکر عملی یعنی گناه نکردن و اگر بتوانیم ذکرهای زبانی داشته باشیم، اما ذکر عملی یعنی رفتار و عمل خود را کنترل و مدیریت کنیم، ‌این بالاترین ذکر خداوند است.
استاد حوزه علمیه مازندران ماه رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قائمشهر، حجت الاسلام مهدی خوبانی، استاد حوزه علمیه مازندران امروز در نشستی اخلاقی که به مناسبت ماه مبارک رمضان در حوزه علمیه محمدیه قائمشهر برگزار شد با اشاره به موضوع جهاد در قرآن گفت: اثر ایمان در قلب این است که در سر بزنگاه ها به داد انسان برسد و او را نجات دهد و رمضان فرصت خوبی است تا انسان به ملکه تقوا دست پیدا کند.

 

مدیر حوزه علمیه محمدیه قائمشهر افزود: حرّ بن یزید ریاحی وقتی در ورودی کربلا جلوی کاروان امام حسین(ع) را گرفت نور ایمانی که در قلب وی تجلی یافته بود موجب شد تا به اصحاب امام وشهدای کربلا بپیوندد.

 

حجت الاسلام خوبانی با اشاره به این که طبق بیان قرآن نخستین کسانی که مورد رحمت خدا قرار می گیرند ایمان آورندگان به خدا هستند، اظهار داشت: این دسته از افراد کسانی هستند که به خدا و معاد و پیامبر واهل بیت(ع) به صورت قلبی باور دارند.

 

حجت الاسلام خوبانی در ادامه به افرادی که مورد رحمت خدا قرار می گیرند و جز مهاجران هستند، افزود: هجرت اساسی ترین نقش را در بر پایی حکومت اسلامی دارد که در قرآن به انواع آن نیز اشاره شده است، هجرت برای علم و دانش، برای حفظ دین،هجرت برای رهایی از ظلم و ظالم وهجرت از گناه بصورت درونی و قلبی به صورت صریح در قرآن آمده است.

 

وی خاطر نشان کرد: هجرتی مقدس شمرده می شود که برای فرار ازمعصیت و نافرمانی خدا و به سوی نور و هدایت باشد،خیلی از مردم هجرت مکانی می کنند اما در دلشان هیچ تحولی ایجاد نمی شود.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که در ماه مبارک رمضان به اوج خود رسیده است، گفت: ماه مبارک رمضان تنها ماهی است که اسم آن در قرآن آمده است و اهمیت آن از این نظر که ماه نزول همه کتب آسمانی است،بسیار ویژه است.

 

مدیر حوزه علمیه محمدیه قائمشهر با بیان این که بالاترین و بهترین ذکر خداوند، ‌ذکر عملی است، گفت: ذکر عملی یعنی گناه نکردن و اگر بتوانیم ذکرهای زبانی داشته باشیم، اما ذکر عملی یعنی رفتار و عمل خود را کنترل و مدیریت کنیم، ‌این بالاترین ذکر خداوند است.

 

وی با بیان این که ماه مبارک رمضان ماه میهمانی خدا است، افزود: این میهمانی با میهمانی‌های بشر متفاوت است و چون در میهمانی خداوند روح عبودیت و معنویت جاری بوده ،در آن از بندگان با مغفرت الهی پذیرایی می‌شود.

 

حجت الاسلام خوبانی تمرین بندگی در ماه مبارک رمضان را یک فرصت مهم دانست و گفت: اگر کسی در این ماه مبارک تمرین کند که بنده خدا باشد و غیر از خدای سبحان در برابر دیگران تعظیم نکند، به بهترین توشه رسیده است.

 

وی با بیان این که انسانی که در ماه رمضان خداوند را درست پرستش کند، دیگر خود را تنها احساس نمی‌کند چرا که به جریانی متصل شده که همه چیز به دست او خواهد بود، گفت: انسانی که اتکا به خود را با عبادت در ماه رمضان به دست آورده باشد، خلاق می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که ماه مبارک رمضان از جنبه های اجتماعی و فرهنگی بسیار بالایی برخوردار است، گفت: در ماه رمضان صله رحم، دستگیری از ضعفا و کمک به یتیمان ثواب مضاعفی دارد.

 

حجت الاسلام خوبانی نزدیک شدن به تقوای الهی را بزرگ ترین و بهترین اثر روزه در آیات الهی دانست و گفت: طبق احادیث و روایات دینی روزه گرفتن در فصل تابستان سبب دوری از وسوسه‌ها، تقرب به خداوند و رسیدن به صبر و شکیبایی می‌شود.

 

مدیر حوزه علمیه محمدیه قائمشهر ادامه داد: ماه مبارک رمضان خداوند این فرصت را به انسان داده است که با تفکر در اعمال و کردار گذشته خویش قبل از اینکه او را محاسبه کنند خود به محاسبه اعمال خویش بپردازد و انسان می تواند با دعا و نیایش زمینه صیقل دادن روح از گناه برای درک نورهای رحمت که بر دل انسان های موحد و مؤمن می تابد را فراهم سازد./950/202/ب2

ارسال نظرات