۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۴۲۹۰۳۶
با حضور آیت الله مصباح یزدی؛

آثار مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی رو نمایی شدند

کتب و نرم افزارهای مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با حضور آیت الله مصباح مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) رونمایی شدند.
رونمایی از آثار پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، با حضور آیت الله مصباح مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) کتاب و نرم افزار معجم الغدیر، اصطلاح نامه فلسفه اسلامی و نرم افزار جامع، اصطلاح نامه کلام اسلامی  و نرم افزار جامع، فرهنگ نامه عرفان ادبی، کتاب شناسی اجمالی علوم عقلی اسلامی و نرم افزار اعلام و آثار علوم عقلی اسلامی، کتاب شناسی تفصیلی تاریخ فلسفه اسلامی و نرم افزار جامع، کتاب شناسی تفصیلی منطق و تاریخ منطق و نرم افزار جامع و کتاب فهرست نسخ عکس علوم عقلی اسلامی رونمایی شدند.

 

در آغاز این همایش رونمایی حجت الاسلام ابوترابی رییس مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی با بیان این که حوزه علمیه مدیون امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب است، گفت: رهبر معظم انقلاب با ادامه دادن راه امام خمینی(ره) فعالیت های عقلی و علوم عقلی را از محجوریت خارج کردند.

 

وی خاطرنشان کرد: در فرهنگ نامه عرفان ادبی برای نخستین مرتبه نظام نامه این علم طراحی شده است؛ گروه عرفان ادبی نیز نخستین مرتبه در مرکز دائره المعارف علوم عقلی و اسلامی ایجاد شده است.

 

حجت الاسلام ابوترابی با بیان این که دراین مرکز رشته هایی مانند فلسفه مضاف، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق، فلسفه سیاسی و فلسفه دین در حال نظام سازی هستند، اظهارداشت: این رشته ها درگذشته به صورت متفرق بیان می شده اند اما در این مرکز نظام مند شده اند در زمینه فلسفه مضاف نیز که مقایسه ای میان فلسفه اسلامی و غربی است نقشه آن در حال تدوین است.

 

در ادامه حجت الاسلام اسماعیلی ناظر علمی فرهنگ نامه عرفان ادبی به بیان گزارشی از عملکرد گروه عرفان ادبی پرداخت و گفت: تدوین فرهنگ نامه عرفان ادبی به مدت 8 سال طول کشیده است و دراین میان تعریف عرفان ادبی و جایگاه آن در میان علوم عقلی مهمترین مسأله ای بود که با آن مواجه می شدیم.

 

وی خاطرنشان کرد: جهت تدوین کتاب فرهنگ نامه عرفان ادبی کتاب ها درجه بندی شده و از کتاب های درجه یک و دو که 80 جلد هستند استفاده شده است؛ در این مجموعه از 50 هزار فیش استفاده شده که 20 هزار فیش خروجی آن بوده است.

 

حجت الاسلام اسماعیلی در پایان با بیان این که امروزه نسبت به عرفان ادبی بی مهری صورت می گیرد، اظهار داشت: همان گونه که در گذشته از روی افراط هر نوع شعری را عرفانی می نامیده اند امروزه حتی شعرهای عرفانی مولوی را به گونه عاشقانه و مادی بیان می کنند بنابراین هنگامی که فرهنگ نامه عرفان ادبی وارد جامعه شود با مخالفت های فراوانی مواجه خواهد شد زیرا بر خلاف آنچیزی است که بر جامعه حاکم است./1324/پ203/ی

ارسال نظرات