۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۴۲۷۲۰۰
امام جمعه فاروج:

مبارزه با قاچاق سازمان‌ یافته کالا از ملزومات تحقق اقتصاد مقاومتی است

امام جمعه فاروج گفت: مبارزه با قاچاق سازمان‌یافته کالاهای خارجی و برخورد با مبادی اصلی آن از ملزومات تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب است.
حجت الاسلام قلیزاده - امام جمعه فاروج

حجت‌الاسلام عباسعلی قلیزاده، امام جمعه فاروج، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای اقدام و عمل درزمینهٔ اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبری نهی از استفاده از کالاهای بیگانگان است، افزود: یکی از مواردی که همواره اقتصاد جوامع اسلامی و به ویژه کشور ما را تهدید می‌کند استفاده از کالاهای بیگانگان است.

 

وی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام مسؤولان مرتبط بخش اعظم این کالاهای بیگانگان از مبادی غیرقانونی وارد کشور می‌شوند، ادامه داد: این کالاهای قاچاق آسیب‌های فراوانی به اقتصاد جامعه و درآمدهای دولتی وارد کرده و از طرف دیگر منجر به کاهش تولید داخلی، بیکار شدن کارگران و سرمایه‌گذاران و سایر خسارت‌های ناشی از تعطیلی کارخانه‌ها و مراکز تولیدی می‌شود.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده تصریح کرد: در این زمینه ائمه اطهار (ع) سفارش‌های متعددی دارند که اگر نصب‌العین آحاد جامعه، به ویژه مدیران جامعه اسلامی قرار گیرد باعث پویایی اقتصاد، بهبود چرخه تولید و کاهش بیکاری و تورم در جامعه می‌شود.

 

وی ادامه داد: در این راستا امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرماید: امیرمؤمنان امام علی(ع) همواره می‌فرمودند: مادامی که این امت لباس بیگانه نپوشند و غذاهای آن‌ها را استفاده نکنند همواره در خیر خواهند بود و هنگامی که چنین کنند خداوند آنان را ذلیل خواهد کرد.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده اضافه کرد: در اینجا مقصود از لباس بیگانه، لباس غیرمسلمان است که به معارف الهی اعتقاد نداشته باشد و تأکید امیرمؤمنان(ع) در اینجا بر این است که وابستگی در مصرف به بیگانگان امر مذمومی بوده و امت اسلامی هرگز نباید در پوشاک و خوراک خود به بیگانه نیازمند باشد زیرا در صورت چنین نیازی جامعه اسلامی ذلیل خواهد بود.

 

به گفته رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان فاروج وقتی استفاده از پوشاک و خوراک بیگانه امر مذمومی تلقی می‌شود، خرید و فروش این اجناس در بازار اسلامی نیز بدون تردید مذموم است.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده با بیان اینکه ما در روایات اسلامی از ذلت نهی شده‌ ایم، ادامه داد: «اقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ انْ تَکُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ؛ قبیح‌ترین و زشت‌ترین حالت و خصلت براى مؤمن آن حالتى است که داراى آرزویى باشد که آن آرزو سبب ذلّت و خوارى او شود».

 

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) نیز در این‌باره می‌فرماید: «خداوند به پیامبری از پیامبران وحی فرمود که به قومت بگو: لباس دشمنان مرا نپوشید و غذای آن‌ها را نخورند و به شکل آن‌ها ظاهر نشوند که در آن صورت همانند آن‌ها دشمن من خواهند بود».

 

وی تصریح کرد: بر این اساس مصرف کالاهای خارجی و قاچاق که لباس و خوراک و سایر موارد آن را در بر می‌گیرد به اقتصاد داخلی کشور ضربه وارد کرده و الگوپذیری از بیگانگان در نوع و مقدار کالاهای مصرفی، از جنبه‌های گوناگون به جامعه اسلامی زیان می‌رساند.

 

به گفته حجت‌الاسلام قلیزاده از جنبه اقتصادی، این کار بیشتر موجب ترویج مصرف کالاهای خارجی و بی‌توجهی به تولیدات و کالاهای داخلی می‌شود که افزون بر خارج ساختن سرمایه از کشور، بر تولید و اقتصاد ملی ضربه می‌زند.

 

وی اظهار کرد: این مسأله از جنبه اجتماعی فرهنگی نیز نوعی تبلیغ عملی و ترویج فرهنگ بیگانه و تهدیدی برای اصالت‌های فرهنگی و حتی دینی در جامعه به شمار می‌رود به ویژه آنکه الگوپذیری در مصرف، ناخواسته الگوپذیری در اخلاق و رفتار را نیز در پی خواهد داشت.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده تصریح کرد: به همین دلیل باید گفت ائمه اطهار(ع) به یکی از مهم‌ترین مصادیق اقتصاد مقاومتی در جامعه اسلامی توجه جدی داشته و به آن تأکید کرده‌اند که این توجه حضرات معصومین(ع) دربردارنده این است که جوامع اسلامی باید به سمت قطع وابستگی به بیگانگان حرکت کنند چرا که وابستگی ولو به کالاهای اندک و جزئی؛ به معنای اسیر و دربند بیگانگان بودن است.

 

امام جمعه فاروج گفت: این امر سبب می‌شود آن‌ها هر زمان که بخواهند خواسته‌های نامعقول و نامشروع خود را بر ما تحمیل کنند و اگر به خواسته‌های آن‌ها توجه نکنیم یا ما را تحریم کرده و یا ما را به انواع حمله‌های نظامی و غیرنظامی تهدید خواهند کرد./9314/302/ب2

ارسال نظرات