۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۳۱۹۷۳۳
عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما تبیین کرد؛

علت مقاومت نشان ندادن نظام سرمایه­داری در برابر گسترش اینترنت

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما گفت: نظام سرمایه داری بعد از جنگ جهانی دوم هیچ گونه مقاومتی در برابر گسترش اینترنت از خود بروز نداد، چرا که به وجود آمدن اینترنت را کاملا در راستای منافع خود می دید.
محمدحسين ساعي عضو هيئت علمي دانشگاه صدا و سيما

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدحسین ساعی، عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما عصر امروز در نشست «شبکه­های اجتماعی، مرزهای شیشه­ای» از سلسله نشست­های سواد رسانه­ای که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: قرارگ رفتن در عصر اطلاعات به این معنا است که هیچ مؤلفه جدی در جامعه بشری وجود ندارد که بدون نگاه به اطلاعات، قابل ارزش و تأثیرگذار باشد، بنابراین اطلاعات ارزش می­یابد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما به مقاومت نشان ندادن نظام سرمایه­داری در برابر گسترش اینترنت پرداخت و اظهار داشت: اگر به وجود آمدن اینترنت این طور بیان شود که یک سری مؤلفه­های ایجابی می­خواهد، رفع یک سری مؤلفه­های سلبی هم باید باشد؛ نظام سرمایه داری بعد از جنگ جهانی دوم هیچ گونه مقاومتی در برابر گسترش اینترنت از خود بروز نداد، چرا که به وجود آمدن اینترنت را کاملا در راستای منافع خود می دید.

 

وی درباره نامکشوف باقی نماندن اطلاعات در اینترنت، تصریح کرد: اگر جهان یک نظام دوقطبی بود، به هیچ وجه تکنولوژی به نام اینترنت به وجود نمی آمد، چرا که بستر اولیه زمینه ایجاد اینترنت، یک نظام تک قطبی است؛ انسان در بستر اینترنت به نوعی خداگونگی خواهد رسید که تقریبا هیچ مسأله نامکشوفی باقی نمی­ماند.

 

ساعی درباره مخاطره آمیزبودن اینترنت در پایه امنیت یک کشور، گفت: اگر آمریکایی ها با وضعیت حکومتی که دارند، بودند و ایران صاحب اینترنت بود، مطمئناً به هیچ عنوان اجازه نمی­دادند اینترنت وارد کشورشان شود؛ چرا که تقریبا می­توان گفت که پایه امنیت کشورشان را در مخاطره می­دیدند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما، افزود: این‌که گفته می شود در عصر اطلاعات قرار گرفته ایم به این معنا است که کوچک‌ترین بسته های داده منظم قابل پردازش ارزش مادی دارند؛ اینکه دشمن متوجه شود که مردم ایران از چه نوع پوششی خوششان می آید، شاید به نظر ما بی ارزش­تر از این اطلاعات به ذهن ما نرسد، که این خود حاوی اندازه اقتصادی و معنای امنیتی و فرهنگی است.

 

وی یادآور شد: با هوشمندشدن موتورهای تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که وجود دارد، انسان خود را به چنین ماشین هایی عرضه می کند و اجازه می دهد که ماشین تا پایین ترین سطح سلایق و علایق سلامتی فرد را پیدا کند و در ادامه یک ماشین هوشمند به جای انسان تصمیم بگیرد که چه کاری انجام دهد.

 

ساعی درباره نسل پنجم اینترنت خاطرنشان کرد: پدیده بعدی که با آن مواجه هستیم، این نیست که هر کسی از طریق موبایل به اینترنت متصل شود، بلکه بحث نسل پنجم شبکه های ارتباطی که مطرح می شود، گفته می شود که تک تک اشیاء موجود در جهان باید به یک شبکه نسل جدید متصل شوند و در شبکه ای تبادل اطلاعات کنند که این تبادل تا چه حد زندگی افراد را بهبود ببخشد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما با اشاره به تجزیه و تحلیل­هایی که از طریق اینترنت صورت می گیرد، اشاره کرد کرد و اظهار داشت: گوگل برای اولین بار نقشه ترافیکی برای ایران ارائه کرده است که در نگاه اول فرد احساس می کند که این شرکت خدمات ارزش افزوده ارائه می کند و اگر در عمق این قضیه وارد شویم، این اتفاق وحشتناکی است؛ از طریق این گوشی­های تلفن همراه تمامی مسیرهای روزانه که افراد در آن حرکت می­کنند، در سرورشان تجزیه و تحلیل می­شود؛ همچنین گوگل می­تواند عمده تغییرات اجتماعی را پیش­بینی می­کند./822/202/ب2

ارسال نظرات