۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۳۱۸۲۶۸
رییس‌کل دادگستری خراسان شمالی مطرح کرد؛

لزوم تدوین قانون جامع انتخاباتی در کشور/ انتخابات تجلی‌گاه رشد ملی و ضامن امنیت جامعه است

خبرگزاری رسا ـ رییس‌کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به اینکه قوانین انتخاباتی در کشور ضعف‌ها و نواقص جدی دارند، گفت: باید قانون جامع انتخاباتی در کشور تدوین و تصویب شود اما متأسفانه تاکنون به دلیل سیاسی‌کاری نتوانسته‌ایم به این مهم جامه عمل بپوشانیم.
حجت الاسلام قدرتي- رييس کل دادگستري خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام نورالله قدرتی، رییس‌کل دادگستری خراسان شمالی و رییس ستاد رسیدگی به جرائم انتخاباتی استان، امروز در نشست رسانه‌ای، با اشاره به بروز برخی تخلفات از سوی نامزدهای انتخابات پیش رو در استان، اظهار کرد: واقعیت آن است که به دلیل محدودیت‌های حاکم بر تبلیغات انتخاباتی، انجام برخی تخلفات در این رابطه از سوی کاندیداها و طرفداران آن‌ها اجتناب‌ناپذیر می‌شود.

 

وی اضافه کرد: مهلت تبلیغات انتخاباتی بر اساس قانون تنها یک هفته بوده و از طرف دیگر نامزدها نمی‌توانند از فرصت صداوسیما برای معرفی خود استفاده کنند که مجموعه این عوامل سبب می‌شود تا کاندیداهای انتخاباتی مرتکب تخلفاتی ازجمله تبلیغات زودرس شوند.

 

حجت‌الاسلام قدرتی ادامه داد: علاوه بر این قانون برای نصب عکس و نوشته‌های تبلیغاتی نامزدها محدودیت فضا قائل شده اما باید توجه شود آیا در سطح شهرها مکان‌های مناسب و کافی برای نصب تبلیغات در اختیار نامزدها و ستادهای آن‌ها قرار داده‌شده که آن‌ها از نصب اقلام تبلیغاتی خود در هر فضایی اجتناب کنند.

 

به گفته قاضی‌القضات استان خراسان شمالی در مجموع باید پذیرفت که قوانین انتخاباتی در کشور ضعف‌ها و نواقص جدی داشته و باید قانون جامع انتخاباتی تدوین و تصویب شود اما متأسفانه تاکنون به دلیل سیاسی‌کاری نتوانسته‌ایم به این مهم جامه عمل بپوشانیم.

 

وی با اشاره به اینکه از طرف دیگر هزینه و جریمه ارتکاب جرائم تبلیغات انتخاباتی سبک است، ادامه داد: این موضوع سبب شده تا بسیاری از نامزدهای انتخاباتی بدون توجه به منع قانونی، اقدام به نصب عکس‌ها و بنرهای تبلیغاتی خود در همه جای کوچه و خیابان بکنند بدون اینکه واهمه چندانی از هزینه و جریمه این تخلف داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام قدرتی بابیان اینکه خرید رأی از طریق اهدای هدیه و ضیافت شام و نهار یکی دیگر از تخلف‌های انتخاباتی است، اضافه کرد: بر اساس مصوبه ستاد پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی خراسان شمالی می‌بایست برگزاری ضیافت شام و نهار از سوی نامزدهای انتخاباتی در حد متعارف باشد تا شائبه خرید رأی پیش نیاید.

 

وی تصریح کرد: البته در زمینهٔ شام و نهار دادن نامزدهای انتخاباتی قانون سکوت کرده و چیزی نگفته به همین دلیل نیز برخورد با تخلفات در این زمینه در چهارچوب مصوبه ستاد پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی استان صورت می‌گیرد.

 

حجت‌الاسلام قدرتی با بیان اینکه در مجموع تاکنون 10 پرونده تخلف انتخاباتی برای نامزدهای این دوره مجلس شورای اسلامی در خراسان شمالی تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون بعد از پایان روز انتخابات به همه این تخلف‌ها رسیدگی شده و اگر این پرونده‌ها به صدور رأی منتهی شوند به عنوان یک پرونده تخلف برای نامزد انتخاباتی متخلف، در دور بعدی انتخابات لحاظ خواهد شد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت و جایگاه انتخابات در نظام اسلامی، بر مشارکت حداکثری مردم در این عرصه سیاسی و ملی تأکید کرد و افزود: رسانه‌ها باید اهمیت و جایگاه انتخابات را برای مردم تبیین کنند چراکه در این صورت دیگر نیازی به دعوت مردم برای حضور حداکثری نخواهد بود و خود مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی اقدام خواهند کرد.

 

حجت‌الاسلام قدرتی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران، نظامی مردم‌سالار و دینی بوده و حضور حداکثری مردم در انتخابات و راهپیمایی‌ها تجلی این نظام است، تصریح کرد: درواقع انتخابات عزت ملت و نقطه وصل مردم با نظام، نمایشگاه رشد ملی و ضامن امنیت جامعه است.

 

گفتنی است، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، پنجم اسفندماه جاری به صورت هم‌زمان باهم در سراسر کشور برگزار می‌شود./9314/202/ب3

ارسال نظرات