۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۹
کد خبر: ۳۱۴۹۹۵
حجت الاسلام والمسلمین تقوی:

ترویج فرهنگ عاشورا از راه‌های مقابله با نفوذ دشمن است

خبر گزاری رسا ـ رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با تأکید بر این‌که ما باید به میدان بیاییم و جلوی نفوذ را بگیریم، گفت: هیأتی ها باید هوشیار و با غیرت چون همیشه در صحنه باشند تا فرهنگ عاشورا در جامعه ما حفظ شود.
حجت‌الاسلام سيد رضا تقوي رييس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در همایش فاطمی که شامگاه جمعه در مسجد ارگ برگزار شد با بیان اینکه در آستانه ورود به ایام فاطمیه هستیم و عاشقان اهل بیت(ع) خودشان را آماده می کنند که نسبت به ساحت مقدس این بانو بزرگ عرض ارادت کنند، اظهار داشت: معمولا هیأت ها و تشکل هایی که به نام ائمه معصومین(ع) تشکیل می شود در تعظیم این گونه شعائر پیشتاز است و چنین برنامه هایی را رسالت ذاتی خود می داند، چرا که فلسفه تشکیل هیئات مذهبی چیزی جز تجلیل و تکریم از ارزش های والا و جوشیده از مکتب اهل بیت(ع) نیست.



وی در ادامه با بیان اینکه هیأت ها تشکل های مذهبی و ولایی هستند و چند رکن اساسی دارند، عنوان کرد: ابتدا کسانی هستند که در هیأت به دور یک نام مقدس اجتماع می کنند، بعد از آن مدیرانی می باشند که راه و اهداف هیأت ها را مدیریت می کنند، گروه سوم مداحان و مرثیه سرایان هستند و آخرین گروه مبلغان و وعاظ اند، این چهار رکن سازمان و ساختار هیأت ها را تشکیل می دهند و دلیل تشکیل این هیأت ها برای ترویج و تبلیغ فرهنگ خاندان عصمت و طهارت است.



حجت الاسلام والمسلمین تقوی با اشاره به اینکه محور فعالیت هیأت ها بیشتر از همه عزاداری است، تصریح کرد: بحث عزاداری و سوگواری از زمان حضرت آدم با شهادت فرزندش هابیل آغاز شده است، در اصل وقتی انسان، عزیزی را از دست می دهد حزن تمام وجود او را فرا می گیرد بدین ترتیب در رابطه با معشوق خود اقدام به سخن گفتن یا شعر سرودن در وصف او می کند که از اینجا مرثیه خوانی و عزاداری شروع می شود.



رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه ادامه داد: فراق در اسلام از جمله مقولاتی است که اگر کسی به آن گرفتار شود به بزرگ ترین عذاب دچار شده است، در یکی از فراض های دعای کمیل امیرمومنان علی(ع) می فرمایند؛ بر عذاب جهنم صبر می کنم اما عذاب فراق دوری از خداوند را نمی توانم تحمل کنم.



وی در ادامه افزود: وقتی انسان با فراقی روبرو می شود شروع به مرثیه خوانی می کند، برای نمونه حضرت یعقوب در فراق حضرت یوسف انقدر گریه کرد تا چشمان خود را از دست دادند اما آن چیزی که مساله مرثیه را در اسلام متفاوت می کند شهادت امام حسین(ع) است که هم به صورت شکلی وهم محتوایی تغییرات زیادی در مرثیه ایجاد کرد.



حجت الاسلام والمسلمین تقوی با اشاره به اینکه دشمن در صدد بود تا خون امام حسین(ع) را پایمال کند بیان کرد: طراحی که در واقعه کربلا صورت گرفت سبب شد تا خون امام بجوشد و به عنوان یک معلم سازنده باشد و این امر با سوگواری تجلی پیدا کرد که نخستین مرثیه خوان حضرت زینب(س) اهل بیت(ع) هستند.

 

نماینده ولی فقیه با بیان اینکه سوگواری با روضه ها شروع شد، اظهار کرد: شعر عاشورایی ابتدا در همین روضه پدیدار شد، در واقع شعر زبان هنر است و شاعران با بیان زیبا و هنرمندانه خود به کمک روضه آمده اند.



حجت الاسلام والمسلمین تقوی با تاکید بر اینکه مداحی و مرثیه خوانی در محافلی که آن را منقبت خوانی می نامند شکل گرفت است، ادامه داد: شعر، روضه و مرثیه خوانی در هیأت ها شکل گرفت، در أصل یکی از پاک ترین و زلال ترین تشکل ها و انجیوهای شکل گرفته هیأت ها هستند. یکی از کارکردهای مهم هیأت تربیت نیروهای مؤمن و خوب است، بدین ترتیب کسانی که در هیأت ها هستند کمتر دچار فاسد، اعتیاد و بی ایمانی می شوند و روح لطیف و احساس تعهد بیشتری به جامعه دارند.

 

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با بیان اینکه کارکرد دیگر هیأت، سیاسی بودن آن است، گفت: هیأت های عاشورایی در اصل یک اندیشه ناب سیاسی هم دارند، برای نمونه در زمان رژیم طاغوتی شاه هیأت ها توانستند به ندای مرجعیت لبیک بگویند.

 


حجت الاسلام والمسلمین تقوی در ادامه افزود: هیأت ها با ولایت و مرجعیت ارتباط داشته و دارند یعنی ولایی هستند و نقش سیاسی دارند، مجلسی که با نام امام حسین(ع) پر پا می شود نمی تواند سیاسی نباشد، چون هیأت جهت گیری هایی مخالف ظلم و ستم دارد.

 


وی در ادامه با اشاره به یکی دیگر از کارکردهای هیأت ها که کارکرد اجتماعی است، بیان کرد: در فتنه ٨٨ وقتی فتنه گران به خیمه عزاداری امام حسین(ع) حمله کردند هیأتی ها با حضور اجتماعی خود در صحنه آن ها را محو کردند. هیأت ها هر دولتی را که از جریان اصلی نظام حمایت می کند، پشتیبانی می کنند.



رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با بیان اینکه یکی از راه های مقابله با تهاجم فرهنگی تشکیل هیأت است، گفت: محبت و تعظیم شعائر از کارکردهای دیگر هیأت محسوب می شود، در واقع هیأت مرکز توسعه خدمات دینی و فرهنگی است که در طول دوران انقلاب هم نقش بسزایی داشته است.



حجت الاسلام والمسلمین تقوی افزود: در آینده حماسه ملی به نام انتخابات در پیش است، بعد از برجام آمریکایی ها تصور می کردند پایشان به ایران باز شده ولی ناکام ماندند و امید به این انتخابات بسته اند اما شعار مرگ بر آمریکا برای ایران شعار استراتژیک و انقلابی است و ما آمریکا را به عنوان شیطان اکبر می دانیم و بسیاری از گرفتاری های منطقه مربوط به آمریکا است، رهبری بلافاصله بعد از برجام هشدار نفوذ آمریکا را دادند.



وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم مجلسی مثل مجلس ششم که می خواست اصل ولایت فقیه را از قانون اساسی پاک کند و تحسن کردند به وجود نیاید، ما باید به میدان بیاییم و جلوی نفوذ را بگیریم، آمریکا برنامه دارد و ما باید هوشیار باشیم. هیأتی ها باید هوشیار و با غیرت چون همیشه در صحنه باشند تا فرهنگ عاشورا در جامعه ما حفظ شود و همچنان هوشمندانه راه رهبر انقلاب را دنبال کنیم./٩٥٩١/202/ب1

ارسال نظرات