۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۰
کد خبر: ۳۱۳۲۲۹
استاد حوزه علمیه:

ویژگی‌های ممتاز عالمان به آن‌ها حق حاکمیت داده است

خبرگزاری رسا ـ افراد به واسطه ویژگی های ممتاز خود و به اذن الهی به امور مردم تکیه می‌زنند و مادامی که این قوانین در تضاد با شارع مقدس نباشد حاکمیت آن‌ها معتبر است.
حجت الاسلام علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، رییس بنیاد فارِس المومنین غروب چهارشنبه هفتم بهمن ماه در مسجد امیر(ع)، گفت: رابطه بین رب و مربوب همواره بر اساس عشق و محبت استوار است و کسی که ربوبیت حق تعالی را  داشته باشد به تدبیر امور زندگانیش اشکالی نمی‌بیند و او را به عنوان مدبر قبول دارد.

 
استاد برجسته علوم دینی در خصوص جهان بینی الهی، گفت: مادامی که در زندگی، جهان‌بینی الهی نداشته باشیم و در رفتار عبادی انقطاعی عمل کنیم و زیر ساخت های معنوی را فراهم نکنیم نمی‌توانیم بهره خوبی از دین ببریم.


حجت الاسلام علوی تهرانی، با بیان مطلبی در مورد توحید تشریعی، اظهار داشت: توحید در تشریع و حاکمیت یکی از اقسام توحید افعالی است و انسان ها برای تنظیم روابط بین فردی خود نیازمند قانون‌گذارهستند.

 

استاد اخلاق با انتقاد شدید نسبت به زیاده طلبی به مشاغل و مکاسب در جامعه بیان داشت: این پدیده مضمون اثرات جبران‌ناپذیری را بر پیکره خانواده آورده است و در چارچوب احکام اسلامی تنها حرص در عبادت و معارف اسلامی جایز شمرده شده است.

 

وی گفت: وظیفه عالمان دین ابلاغ آن است و فرآیند هدایت بر عهده خداوند است و الله امری فطری است که خداوند آن را در ذات بشر قرار داره است و از وظایف بزرگی که بر عهده والدین است تربت دینی فرزندان می‌باشد.


 

استاد حوزه علمیه یادآور شد: تدبیر جایی معنا پیدا می‌کند که رابطه رب و مربوب یک رابطه استمراری باشد نه، رابطه انقطاعی و آن کسی می‌تواند رب باشد که دارای قدرت استمراردر مقام ربوبیت باشد.

 

وی در ادامه گفت: حرص انسان با کمبود مقتضیات مادی، باعث تزاحم و جنگ می‌شود و برای رفع این اختلاف ها انسان ها نیازمند قانون هستند و کسانی مجاز به قانون‌گذاری هستند که در چارچوب احکام الهی و عقل حرکت کنند.


محقق علوم دینی پیرامون حاکمیت ابراز داشت: حاکمیت به معنای تسلط در جان، مال و اداره امور جامعه است و حاکمیت دیگران تنها در سایه باری‌تعالی معنا پیدا می‌کند بنابراین در بخش توحیدی اسلام، حق قانو‌گذاری تشریع حاکمیت تنها ازآن  خداوند است.

 

وی در پایان با اشاره به مشکلات امروز دنیای اسلام گفت: بت علم، جای خود رابه همان بت سنگی و چوبی قرون گذشته داده است و برخی از مسلمانان اندیشه‌های غربی را شایسته مطالعه و پژوهش می‌دانند که جای تاسف بسیار دارد./856/202/ب1

ارسال نظرات