۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۳۱۲۹۵۷

گزارش میدانی رسا از نظر طلاب درباره پشت پرده و اهداف هجمه‌ها علیه شورای نگهبان

خبرنگار خبرگزاری رسا در یک صبح زمستانی در محل مدارس عالی فیضیه و دارالشفاء و مسجد اعظم حضور یافت و پای اظهارات و درد دل‌های روحانیان درباره پشت پرده و اهداف هجمه‌ها علیه شورای نگهبان نشست.
مدرسه فيضيه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، با نزدیک شدن به زمان نام‌نویسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، دعوت‌ها و پیام‌های صریحی از رجال اصلاح طلب در روزنامه‌های زنجیره‌ای آنان منتشر شد که بیانگر گمانه‌هایی از سناریوی اصلاح طلبان در این دوره از انتخابات بود.

 

ثبت‌نام بی سابقه بیش از 12 هزار نفر برای انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی که تنها 290 نفر به آن راه پیدا خواهند کرد و نیز نام‌نویسی بیش از 800 نفر برای مجلس خبرگان رهبری در پی دعوت برخی از رجال سیاسی، حکایت از عزم جزم برخی جریان‌های سیاسی برای هجمه به شورای نگهبان داشت.

 

پس از بررسی اجمالی صلاحیت‌ها در هیأت‌های اجرایی و تأیید مشکوک قریب به اتفاق ثبت نام کنندگان، نوبت به احراز صلاحیت‌ها از سوی هیات های نظارت و شورای نگهبان رسید و در همین حین، تهدیدهایی خطاب به این نهاد نظارتی صورت گرفت.

 

در همین ایام، شاهد اظهار نظرها و گوشه و کنایه‌هایی از سوی رییس دولت یازدهم بودیم که بدون توجه به وظیفه نظارتی شورای نگهبان، دست به سیاه نمایی‌های گسترده زد و بهانه به دست جریان‌های افراطی، فتنه گران و ضد انقلاب داد؛ همین اظهار نظرها با ذوق زدگی و استقبال زاید الوصف رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب مواجه شد.

 

هرچند مشاوران و نزدیکان رییس جمهور در صدد توجیه اظهارات وی برآمدند اما کار از کار گذشته بود و هجمه‌هایی که هر ساله در موسم انتخابات علیه شورای نگهبان به راه می‌افتاد، این بار تشدید و به پشتوانه اظهارات رییس جمهور، رنگ قانونی به خود گرفت.

 

بر همین اساس، خبرنگار رسا در یک صبح زمستانی در محل مدارس عالی فیضیه و دارالشفاء و مسجد اعظم حضور یافت و پای اظهارات و درد دل‌های روحانیان درباره پشت پرده و اهداف هجمه‌ها علیه شورای نگهبان نشست.

 

 

 

شورای نگهبان بهترین حافظ قانون اساسی است

حجت‌الاسلام سید عباس محمودی که خود را مبلغ حوزه علمیه معرفی کرد، با شنیدن این دغدغه از افراط و تفریط‌ها و حرمت شکنی علیه روحانیت و قانون اساسی، نالید و گفت: امام خمینی(ره) اوایل انقلاب فرمودند که اگر روحانیت شکسته شود، چیزی برای اسلام نمی‌ماند؛ از سوی دیگر نیز در اواخر عمرشان که عده‌ای از طلاب تندروی می‌کردند، فرمودند تندروی عاقبت خوبی ندارد و همه باید پشت سر علمای متدین جامعه مدرسین طرفدار انقلاب باشند.

 

وی ادامه داد: شورای نگهبان یک نهاد قانونی است که همه باید به آن ملتزم باشند؛ چنان‌چه اختلاف نظری هم وجود دارد باید مد نظر داشت که حتی قانون بد هم بهتر از بی قانونی است تا هر کسی نتواند سلیقه‌ای عمل کند.

 

حجت‌الاسلام محمودی ابراز کرد: چنان‌چه کسی به شیوه نظارت‌های شورای نگهبان انتقاد دارد، تنها از مجاری قانونی نسبت به پیگیری اعتراض خود، اقدام کند.

 

وی افزود: مجموع تجربه 30 ساله انقلاب نشان می‌دهد که شورای نگهبان همواره حافظ قانون اسلامی بوده است؛ اگر شورای نگهبان که بهترین حافظ قانون اساسی است، شکسته شود، دیگر سنگی بر روی سنگ بند نمی‌شود و کسی به قوانین خرد و کلان احترام نمی‌گذارد.

 

این روحانی سطح چهار حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ اعضای شورای نگهبان با لحاظ این‌که فقیه و حقوقدان هستند، همواره به نظر مشهور فقها عمل کرده و در بحث نظارت‌ها، با دقت و احتیاط، قانون اساسی را ملاحظه می‌کنند.

 

حرمت شکنی از شورای نگهبان، به نفع هیچ کس نیست

وی با تأکید بر این‌که حرمت شکنی از  شورای نگهبان، به نفع احدی نیست، یادآور شد: چنانچه عده‌ای نسبت به رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت‌ها، حرمت قانون اساسی و شورای نگهبان را بشکنند، دیگر کسی به قوانین جزئی نیز عمل نخواهد کرد.

 

حجت‌الاسلام محمودی تأکید کرد: هجمه‌ای که از سوی دشمن برای تخریب شورای نگهبان سر گرفته و عده‌ای در داخل از آن تبعیت می‌کنند، تنها به دنبال آسیب زدن به نظام اسلامی و نفوذ رهبر معظم انقلاب است.

 

رییس جمهور محدوده اختیارات خود را نمی‌داند

وی در پاسخ به این سؤال که چرا رییس جمهور وارد بازی برخی جریان‌های سیاسی در هجمه به شورای نگهبان شده است؟ گفت: رییس جمهور مدعی است که مجری قانون اساسی بوده و قصد دارد قانون را رعایت کند؛ در حالی که نمی‌داند اختیارات وی در اجرای قانون اساسی تنها مربوط به وظایف قوه مجریه بوده و نباید در امور شورای نگهبان دخالت کند.

 

این مبلغ دینی تصریح کرد:‌ تفسیر موارد اختلاف در قانون اساسی و نظارت بر کاندیداهای انتخابات‌ها تنها بر عهده شورای نگهبان بوده و اگر اعتبار و حریم آنان شکسته شود، دیگر کسی حرف کسی را نمی‌پذیرد.

 

وی تأکید کرد:‌ دشمن به دنبال حریم شکنی از قانون و اوامر رهبر معظم انقلاب است که اگر در نقشه‌های خود موفق شود، آسیب‌های معنوی و سیاسی وارد می‌شود که هیچ‌گاه قابل جبران نخواهند بود همان‌طور که در فتنه 88 چنین آسیب‌هایی وارد شد و اسباب تحریم‌ها را فراهم آورد.

 

 

تأیید صلاحیت مشکوک وزارت کشور در راستای اهداف اصلاح طلبان بود

در ادامه، روحانی دیگری که از درس خارج آیت‌الله شب زنده‌دار باز می‌گشت،‌ به روند ایجاد هجمه علیه شورای نگهبان اشاره و اظهار کرد: بر اساس فراخوانی که از سوی اصلاح طلبان اعلام شد، عده‌ای به صورت فله‌ای اقدام به نام نویسی در انتخابات کردند و از قضا، وزارت کشور نیز 90 درصد آنان را تأیید صلاحیت کرد تا هزینه رد صلاحیت‌ها را بر دوش شورای نگهبان وارد کند.

 

حجت‌الاسلام حمزه فخرالدین علیزاده که طلبه سطح چهار حوزه علمیه قم است ادامه داد: هدف از این اعلام فراخوان و تأیید صلاحیت مشکوک وزارت کشور، ورود عده‌ای ناصالح به فضای انتخابات بود تا در این میان، نوچه‌های برخی رجال سیاسی در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نفوذ یابند.

 

روحانی سید دیگری که حاضر به معرفی خود نبود، وجود شورای نگهبان در نظارت بر روند انتخابات را امری لازم دانست و ابراز کرد: تخریب‌ها و هجمه‌ها امری طبیعی است و پیش از این، چنین هجمه‌هایی به رهبر معظم انقلاب هم وارد می‌شد؛ این هجمه‌ها از سوی دشمن برنامه ریزی شده و برخی افراد نادان در داخل از آن تبعیت می‌کنند.

 

 

هجمه به شورای نگهبان از بی تقوایی و باندبازی نشأت می‌گیرد

حجت‌الاسلام باقر محمدی، طلبه سطح چهار حوزه علمیه قم هم در اظهاراتی خاطرنشان کرد: در تمام دنیا، هیأت‌هایی برای نظارت بر انتخابات وجود دارد تا هر کسی نتواند در انتخابات شرکت کند؛ همچنین هیچ کشوری اجازه ورود منافقان و نفوذیان به مناصب کشوری اجازه نمی‌دهد چه این‌که شخص غیر معتقد به یک نظام پای به منصبی در آن نظام بگذارد.

 

وی افزود: برخی از رجال داخلی به قدری جناحی عمل می‌کنند که صرفا با وورد نیافتن هم سلوکیانشان به انتخابات، به مجتهدان و حقوقدانان نهاد نظارتی شورای نگهبان تهمت و افترا می‌زنند.

 

این طلبه درس خارج ابراز کرد: هجمه علیه شورای نگهبان چیزی جز بی تقوایی و باندبازی نیست و بر ما طلاب و روحانیان حوزه علمیه لازم است تا این دسته از افراد را محکوم کنیم.

 

 

اختلاف مبنا در تأیید و احراز صلاحیت، منشأ هجمه علیه شورای نگهبان است

حجت‌الاسلام محمد هادی پارسایی هم که خود را طلبه سطوح عالی حوزه علمیه معرفی کرد، گفت: طبق قانون اساسی کشور، کاندیدای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باید از حداقل شرایطی برای شرکت در انتخابات بهره‌مند باشد.

 

وی افزود: نهادی در نظام اسلامی باید وجود داشته باشد که شرایط و صلاحیت حداقلی کاندیداها را احراز کند تا مردم در انتخابات، به صلاحیت‌های حداکثری یک کاندیدا رأی دهند؛ بر اساس قانون اساسی این وظیفه نظارتی حداقلی بر عهده شورای نگهبان است و نباید هجمه‌ای علیه آن صورت بگیرد.

 

این طلبه سطوح عالی عنوان کرد: امسال افراد بسیار زیادی در انتخابات ثبت‌نام کردند و تعداد زیادی هم احراز صلاحیت نشدند که همین امر سبب هجمه‌های بسیاری شده است.

 

وی ادامه داد: آنچه که برای دولت و برخی جریان‌های سیاسی اهمیت دارد، تأیید و رد صلاحیت است در حالی که شورای نگهبان،‌ به احراز صلاحیت اکتفا می‌کند؛ این یک بحث مبنایی است که سبب هجمه علیه شورای نگهبان می‌شود.

 

برخی سخنان رییس جمهور تأسف بار است

حجت‌الاسلام پارسایی تأکید کرد: مبنای تأیید و احراز صلاحیت باید در کرسی‌هایی نظریه پردازی بحث شود تا نتیجه آن، بسیاری از مشکلات را برطرف کند و هر ساله در آستانه انتخابات، چنین هجمه‌هایی صورت نگیرد.

 

وی با تأکید بر این‌که اگر روشنگری نباشد، باری دیگر غبار فتنه بر نظام سایه افکن می‌شود، یادآور شد: این‌که رییس دولت گاهی سخنانی ایراد می‌کند که مخالف دیدگاه رهبر معظم انقلاب بوده و یا اهداف افراطی‌ها را پیگیری می‌کند، تأسف بار است.

 

 

هجمه علیه شورای نگهبان، بی اعتمادی به نظام را در بر دارد

در ادامه، روحانی دیگری طی بیاناتی اظهار داشت: در هر نظامی از نظامات بین المللی و اجتماعی، ساز و کار نظارتی قرار داده شده است تا افرادی که می‌خواهند مناصب مختلفی را به دست آورده و در مسائل اجتماعی و حتی خصوص مردم دخالت داشته باشند، به ایدئولوژی و ملاحظات آن نظام وابستگی داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام محمد جواد احمدی اضافه کرد: نظام ما که برآمده از متن مردم و با ملاک‌ها و انگیزه‌های انقلابی و اسلامی است، از قائده نظامات بین المللی در لحاظ کردن نهاد نظارتی مستثنا نیست؛ و البته شدت و جدیت بیشتری هم باید داشته باشد.

 

وی بیان کرد: با وجود نهادهای نظارتی همچون شورای نگهبان، بسیاری از کسانی که قصد سوء دارند و یا توانایی لازم برای مناصب حکومتی ندارند، در همان ابتدا شناسایی می‌شوند و زحمت بیشتری به نظام تحمیل نمی‌کنند.

 

این طلبه درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: آن دسته از رجال سیاسی از نظارت شورای نگهبان بیزارند و به آن هجمه می‌برند که از عدم احراز صلاحیت هم گراهایشان شاکی شده‌اند؛ افرادی که گاهی با ایده‌آل‌های نظام اسلامی مخالفند.

 

وی عنوان کرد: این دسته از افراد حتی اگر ذره‌ای احتمال موفقیت بدهند، چنان جنگ روانی فراهم می‌کنند که بی اعتمادی به نظام را در بر دارد و آن‌چه که دشمن می‌خواهد، اتفاق می‌افتد.

 

 

تمثیل نظارت شورای نگهبان به افتاء بی غرض مراجع عظام تقلید

حجت‌الاسلام محمد رضایی هم که خود را استاد حوزه علمیه و شاگرد دروس خارج مراجع عظام تقلید معرفی کرد، در سخنانی ابراز کرد: نظر به این‌که حکومت ما، نظام جمهوری اسلامی است و قوانین و مجلس ما باید بر طبق قانون اساسی باشد، نظارت و تشخیص آن بر عهده اهل خبره‌ای است که با مبانی فقهی، ‌اسلامی و حقوقی آشنا باشند.

 

وی ادامه داد: اعضای شورای نگهبان همچون مراجع عظام تقلید که بدون هیچ‌گونه سلیقه شخصی در مسائل شرعی افتاء می‌کنند، آنان هم بدون نظر شخصی و سلیقه‌ای خود، بر اجرای قوانین و دستورات اسلام و نیز صلاحیت کاندیداها نظارت دارند.

 

حجت‌الاسلام رضایی ابراز کرد: شورای نگهبان تضمینی است که مجلس شورای اسلامی،‌ خبرگان رهبری و ریاست جمهوری را از گزند دشمنان خارجی و داخلی و افراد ساده‌اندیش مصون می‌دارد.

 

هجمه علیه شورای نگهبان، مصونیت مناصب حکومتی را از بین می‌برد

وی بیان کرد: هجمه علیه شورای نگهبان، مصونیت مناصب حکومتی از انحرافات را از بین می‌برد و در آینده، اسلامی بودن نظام خدشه‌دار می‌شود که این روند را می‌توان به زمان مشروطه مثال زد.

 

این استاد حوزه علمیه قم گفت: امروزه افرادی وجود دارند که تظام به اسلام و مبانی امام خمینی(ره) دارند اما به دنبال خارج کردن مجلس شورای اسلامی از مسیر صحیح هستند که در این راستا، از ترفندهای مختلفی برای مقابله با شورای نگهبان استفاده می‌کنند.

 

وی تأکید کرد: هجمه داخلی علیه شورای نگهبان از اصلاح طلبان برخواسته است که در پوشش‌ها و لایه‌های گوناگونی همچون سخنرانی‌های رییس دولت یازدهم شکل می‌گیرد.

 

مسؤولانی که هجمه علیه شورای نگهبان را دنبال می‌کنند، قانون گویان قانون شکنند

حجت‌الاسلام رضایی تصریح کرد: مسؤولانی که هجمه علیه شورای نگهبان را دنبال می‌کنند، قانون گویان قانون شکنی هستند که می‌توان آنان را به خلفای غاصبین مثال زد؛ کسانی که به اسم قانون آمدند و قرآن و سنت را به انحراف کشیدند.

 

وی عنوان کرد: عبارت اصلاح طلبی به ذاته کلمه مقدسی است اما امروز در پوشش جناح اصلاح‌طلب، تقدس خود را از دست داده است.

 

 

هدف از هجمه‌ها به شورای نگهبان، باز کردن راه نفوذ دشمن است

روحانی سید دیگری که در مقطع سطوح عالی حوزه علمیه قم تحصیل می‌کند، هدف از فتنه 88 و هجمه‌ها علیه شورای نگهبان و مباحث این‌چنینی را فراهم آوردن راه نفوذ دشمن عنوان کرد.

 

حجت‌الاسلام سید علی دشتی حسینی گفت:  در حالی که رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کردند که راه‌های نفوذ دشمن بسته شود،‌اما امروز می‌بینیم که عده‌ای با هجمه علیه شورای نگهبان، راه نفوذ دشمن و فتنه گران سال 88 را باز می‌کنند؛ فتنه گران ساده اندیشی که همواره بازیچه دشمنان نظام اسلامی هستند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که چرا رییس جمهور وارد بازی برخی جریان‌های سیاسی در هجمه به شورای نگهبان شده است؟ عنوان کرد: طبیعی است که رییس جمهور سخن اصلاح طلبان را تکرار کند؛ مثل این می‌ماند که بپرسیم چرا آتش داغ است؟

 

 

نفوذ به خبرگان، هجمه علیه رهبر معظم انقلاب را پدید می‌آورد

حجت‌الاسلام جواد طاهری طلبه جوانی دیگری بود که در سطوح عالی حوزه علمیه تحصیل می‌کرد؛ وی نیز بر لزوم احترام به نظارت شورای نگهبان تأکید کرد.

 

وی گفت: هجمه علیه شورای نگهبان قطعا با قصد و غرضی همراه است که از طریق دشمنان بیرونی حمایت می‌شود تا وجهه قانونی شورای نگهبان را خدشه دار کند.

 

این طلبه سطوح عالی ابراز کرد: هدف از هجمه‌های اخیر به شورای نگهبان، تنها نفوذ برخی فتنه گران و اصلاح طلبان بی تقوا است و البته ورود رییس جمهور به این بازی هم، حمایت از هم طیفان اصلاح طلب خود است.

 

وی تأکید کرد: بر اساس شنیده‌ها، نفوذ برخی نوچه‌های اصلاحات به مجلس خبرگان رهبری هم در راستای تشکیل شورای رهبری و هجمه علیه رهبر معظم انقلاب است.

 

شایان ذکر است، عده‌ای از طلاب و روحانیانی که در این گفت‌وگو حضور یافتند، از رسانه‌ای شدن صحبت‌های خود طفره می‌رفتند؛ گاه به این بهانه که «برایمان دردسر می‌شود» و گاه در قالب عصبانیت از کارها و سخنان رییس جمهور.

 

عده‌ای از طلاب نیز با شکسته نفسی، می‌خواستند تا گفت‌وگو با بزرگانی از حوزه علمیه انجام شود که وزانت علمی دارند؛ و البته گاهی نیز با خنده معنادار می‌گفتند که ما از پشت پرده این تهاجمات بی‌خبریم./997/ز502/ج

ارسال نظرات