۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۷
کد خبر: ۳۱۲۱۶۱
استاد حوزه علمیه:

برخی تفکرات روشنفکری موجب بی حیایی در جامعه شده است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: برخی از روشنفکران این‌گونه القا می‌کنند که خداوند قهار مطلق است و همین القائات موجب بی حیایی در جامعه شده است.
علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، رییس بنیاد فارِس المومنین غروب پنج‌شنبه اول دی ماه در مسجد امیر و در سلسله درس‌های خداشناسی، گفت: رب در زبان عربی به معنای مالک و صاحب اختیار اتقلاق می‌شود و لازمه مالکیت به معنای حقیقی آن چیزی است که بتوانیم در آن دخل و تصرف کنیم.



وی افزود: توحید تکوینی یعنی اینکه تنها خداوند است که مالک حقیقی تمام پدیده‌های طبیعی می‌باشد و اگر انسان مقام توحید تکوینی را قبول داشته باشد دیگر برای از دست دادن هر چیزی ابراز ناراحتی نمی‌کند.



استاد حوزه علمیه با اشاره به آیات کلام الله، یادآور شد: در قرآن آیات متعددی به توحید تکوینی اشاره دارد، بر اساس این آیات مدبر همه امور خداوند عالم است و هر جنبنده‌ای تدبیرش به واسطه خداوند می‌باشد.



حجت الاسلام علوی تهرانی تاکید کرد: کسانی هدایت پذیر هستند که از خداوند خوف دارند و در جامعه امروز افرادی به واسطه حرف‌های روشنفکرانه توانسته‌اند ترس از خدا را با عنوان ظالم بودن و جنبه قهاری در نظر بیاورند و این موضوع سبب بی حیایی در جامعه شده است.



رییس بنیاد فارِس المومنین پیرامون توحید ربوبی، ابراز داشت: بیشترین اقوامی که در زمینه دیانت ضربه و شکست خورده‌اند اقوامی بودند که در توحید ربوبی مشرک بودند از جمله زرتشتیان ایران باستان که جنبه خیر هر چیز را یزدان و به عنوان خدای خوبی‌ها و جنبه شر هر پدیده را به عنوان اهریمن معرفی می‌کردند.



وی گفت: در تاریخ ادیان بشر تقریبا تمامی اقوام در ربوبیت خداوند مشکل داشتند، از جمله این اقوام رومی‌ها بودند که تعدد خدایان آن‌ها بیشتر از افراد سرزمین آن‌ها بود.



استاد حوزه علمیه در خصوص مورخان تاریخ، گفت: مورخان تاریخ تاکید دارند که عرب جاهل زمان پیامبر(ص) رب الانواع را قبول نداشته است و بت‌ها هیچ‌کدام رب النوع نبودند و هر بت به واسطه جلب رضایت خدا مورد محبت و لطف اعراب قرار می‌گرفته است.



حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان، تاکید کرد: توحد در ربوبیت تشریعی یعنی اعتقاد به اینکه کسی جز خداوند حق قانون‌گذاری و فرمانروایی ندارد، خداوند که خالق تمام موجودات است در مقام صادر کننده/856/202/ب1

ارسال نظرات