۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲
کد خبر: ۳۱۲۱۴۳
آیت الله فقیهی:

محفوظ ماندن نظام اسلامی از زحمات شورای نگهبان است/ با جناح بازی نمی توان با شورای نگهبان برخورد کرد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به پشت پرده و اهداف هجمه های بسیار علیه شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان با دقت صلاحیت ها را بررسی کرده و تنها گزارش های رسیده را ملاک اظهار نظر قرار نمی دهد، بنابراین این که تاکنون نظام اسلامی و ولایت فقیه حفظ شده می توان گفت از زحمات همین شورای نگهبان بوده است.
آيت الله محسن فقيهي

آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به پشت پرده و اهداف هجمه های بسیار علیه شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان با دقت صلاحیت ها را بررسی کرده و تنها گزارش های رسیده را ملاک اظهار نظر قرار نمی دهد، بنابراین این که تاکنون نظام اسلامی و ولایت فقیه حفظ شده می توان گفت از زحمات همین شورای نگهبان بوده است.


وی افزود: اینگونه نیست که ما با رفاقت و جناح بازی و حزب بازی بخواهیم با شورای نگهبان برخورد داشته باشیم؛ چشم شورای نگهبان فقط باید به اسلام و احکام اسلامی باشد، از همین رو مقام معظم رهبری بالاترین شخصیت هایی که از جهات گوناگون علمی و تقوایی مورد تأییدشان هستند را برای شورای نگهبان انتخاب می فرمایند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که نظارت بر حسن اجرای انتخابات و صلاحیت های کاندیداهای مجلس دهم و خبرگان رهبری بر عهده شورای نگهبان قرار دارد، اظهار داشت: همیشه در ایام انتخابات برخی مطالبی می گویند و بزرگواران نیز جواب می دهند.


وی ادامه داد: نباید به سخنان برخی در ایام انتخابات توجه شود، این مسأله همواره بوده است و نزدیک انتخابات برخی سخنانی را مطرح می کنند و عده ای نیز جواب می دهند؛ باید فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند همدلی و همزبانی حفظ باید شود را جامعه عمل پوشاند و این حرکت انجام شود؛ این مسائل نباید سبب اختلاف و دو دستگی در جامعه شود.


آیت الله فقیهی ابراز داشت: ممکن است برخی صلاحیت ها رد یا تأیید شود اما در قبال برخی افراد ممکن است که تردید وجود داشته باشد، در مواقع حساس زمانی که انسان مشکوک می شود و با شک نمی تواند کسی را وارد این عرصه حساس کند؛ نمی شود گفته شود ان شاء الله فلانی انسان خوبی است آن را به مجلس راه دهیم و صلاحیت آن را تأیید کنیم، شورای نگهبان باید تحقیق کامل انجام دهد که افراد را تأیید یا رد کند اما موارد مشکوک نیز پیدا می شود.


وی عنوان کرد: اگر نظارت شورای نگهبان به صورت استصوابی نباشد نظارت محقق نمی شود، نظارت استصوابی در معنای نظارت خوابیده است، این که گفته می شود شورای نگهبان فقط باید اطلاع داشته باشند خب این که شامل همه مردم می شود و اختصاص به شورا ندارد، این که بگوییم مجری اطلاع رسانی کند و شورای نگهبان این اطلاعات را دریافت کند معنای نظارت نیست.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این اشکال که یک نفر شورای نگهبان را اداره می کند تهمتی بزرگ است، اگر کسی چنین سخنانی گفته تهمت بزرگی زده و قابل پیگیری است چون شورای نگهبان از افرادی تشکیل شده که از شخصیت های بزرگواری هستند و هر کدام از آن ها استقلال دارند و ممکن است نظرات مخالفی نیز وجود داشته باشد.


وی اضافه کرد: آیت الله جنتی خود را فدا می کند، بنده واقعا از این شخصیت بزرگوار تجلیل می کنم چون این قدرت را دارد؛ بسیاری از افراد ممکن است در بیان خود مقداری ملاحظه بکنند و تعارف کنند اما آیت الله جنتی با کسی تعارف ندارد و آنچه را که تشخیص داده و حقیقت دارد بیان می کند که این مسأله از امتیازات همه اعضای شورای نگهبان است.


آیت الله فقیهی گفت: اگر کسی همانند کوه در مقابل این افراد بایستد و نه بگوید و از تشخیص اسلام و شورای نگهبان دفاع کند بسیار شجاع است، در واقع آیت الله جنتی با بیان و دفاع کردن نظر شورای نگهبان بار را از دوش اعضای دیگر این شورا برداشته و کم می کند یعنی اگر کسی بخواهد اهانت یا بدگویی داشته باشد به ایشان نسبت می دهد و به اعضای دیگر چنین حملاتی نمی شود در حالی که همه اعضا با یکدیگر مساوی هستند و با هم تفاوتی ندارد./1323/ت302/ج

ارسال نظرات