۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۳۰۵۳۴۲
کارشناس مذهبی:

رسالت حضرت زینب ابلاغ پیام عاشورا بدون کم و کاست و اضافات به مردم بود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با بیان این که حضرت زینب(س) در رسالت خود موفق بوده است، گفت: با گذشت سالیان فراوان همچنان در محرم و صفر یاد عاشورا زنده است و مردم می‌گریند، پیامبر(ص) می‌فرمایند «در مرگ و شهادت حسین(ع) حرارتی است که هیچ گاه سرد نمی شود» زینب کبری عاشورا را توصیف و مردم را به اصل قیام آگاه کرد.
وفات حضرت زينب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم فتح آبادی کارشناس مذهبی صبح امروز در سلسله نشست های «در سایه سار رضوان» در دارالحکمه حرم مطهر رضوی برگزار شد، به تبیین فرمایش حضرت زینب(س) که فرمود «ما رأیت الا جمیلا»، پرداخت و اظهار کرد: حضرت زینب(س) این جمله ماندگار و جاودانه را در اوج سختی های اسارت و از دست دادن عزیزانشان بیان کردند.

 

وی تشریح کرد: کاروان اسرا در 12 محرم به کوفه رسیدند و مردم جمع شده بودند، گروهی اهل بیت(ع) را می شناختند و بر این مصیبت گریه می کردند و عده ای نمی شناسند و با تبلیغات سوء دشمن خوشحال هستند. گروهی نیز بهت زده و متحیرند از اتفاقی که رخ داده است.

 

فتح آبادی در ادامه افزود: وقتی حضرت زینب(س) به قصر ابن زیاد وارد شدند بدون اینکه به او اعتنایی کنند به گوشه ای نشستند. ابن زیاد ایشان را شناخت ولی پرسید این زن کیست که آنجا نشسته. حضرت زینب (س) پاسخی به او ندادند تا سه بار پرسید و در آخر فردی گفت: ایشان دختر حضرت علی (ع) هستند. ابن زیاد زیاد شروع به شکرگذاری کرد و گفت خدا را سپاسگذارم که شما را رسوا کرد و ادعایتان را تکذیب کرد. حضرت زینب (س) در جواب ابن زیاد فرمودند: «ما رأیت الا جمیلا» من جز زیبایی چیزی ندیدم. آنچه اتفاق افتاد رسوایی ما نبود خدا می خواست اباعبدالله و یارانش به شهادت برسند آنان پذیرفتند چون انتخاب شده بودند. در روز قیامت تو و امام حسین (ع) و یارانشان در یک جا جمع شده و خداوند با عدالتش قضاوت خواهد کرد و مطمئن باش عذاب تو جاویدان است.

 

وی با بیان این که حضرت زینب(س) در رسالت خود موفق بوده است، تصریح کرد: با گذشت سالیان فراوان همچنان در محرم و صفر یاد عاشورا زنده است و مردم می‌گریند، پیامبر(ص) می‌فرمایند «در مرگ و شهادت حسین(ع) حرارتی است که هیچ گاه سرد نمی شود» زینب کبری عاشورا را توصیف و مردم را به اصل قیام آگاه کرد.

 

کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: انسان هایی با دید مادی؛ که هم و غمشان دنیاست و به دنبال مال و مقامند و قیامت را قبول ندارند گمان می برند که پیروزی همیشه با آنان است ولی انسان هایی با دید الهی؛ خدا را شاهد و ناظر در لحظه لحظه زندگی شان می دانند و مرگ با عزت را پیروزی می دانند چون به انجام وظیفه و تکلیفشان می اندیشند و عمل می کنند.

 

تکلیف الهی انجام واجبات و ترک محرمات است

وی تکلیف الهی را تبیین کرد: تکلیف الهی انجام واجبات و ترک محرمات است. کسی که در فقر به سر می برد و به دنبال روزی حلال است و به دستورات الهی عمل می کند پیروز است.

 

فتح آبادی افزود: ابن زیاد گمان می کرد اباعبدالله و یارانش را کشته و خانواده‌شان را به اسارت گرفته پس پیروز میدان است ولی عاشورا پیروزی خون بر شمشیر را ثابت کرد چون امام حسین (ع) و یارانش رضای خدا و انجام تکلیف را در نظر داشتند و این سعادت آنان را بس است. زینب کبری نیز سختی ها را زیبا دید چون رضای خدا را در آن دید.

 

وی به تفاوت دیدگاه و نگاه ها پرداخت و تصریح کرد: تفاوت در نگاه باعث می شود که جهان را با تمام سختی ها و مصایبش زیبا دید، دید زیبا به جهان به روح و روان آرامش می بخشد و باعث صلابت و استواری می شود که توان و قدرت ایستادگی در برابر سختی ها را افزایش می دهد.

 

کارشناس مذهبی گفت: امام حسین (ع) در آغاز سفرشان از مکه به کوفه فرمودند به آنچه خدا می خواهد و می پسندد راضی هستیم و سربلندی در رضای اوست. رضایت خدا در شهادت یا اسارت است نه در زندگی با ذلت.

 

تجلی جلوه های انسانی از زیبایی های عاشورا است

وی در ادامه به بیان زیبایی های کربلا پرداخت: در کربلا جلوه های زیبایی زیاد بود از جمله تجلی جلوه انسانی که اوج قرب را نشان می دهد و بیان می کند انسان تا چه حد می تواند خداجو و کمال طلب باشد. ائمه به دنبال رضایت الهی بودند و هر چه خدا بپسندد می پسندند و اگر فقر یا بیماری و هر چه خدا بخواهد بر آنان مقرر دارد آنان نیز می پسندند.

 

فتح آبادی به بیان جلوه هایی از عاشورا از دید امام سجاد (ع) پرداخت و بیان کرد: از امام سجاد (ع) پرسیدند در عاشورا چه کسی پیروز شد؟ امام فرمودند: «صبر کن اذان بگویند.» یزید و معاویه تلاش کردند تا نامی از خدا و حضرت محمد (ص) در زمین باقی نماند ولی با قیام عاشورا و شهادت امام حسین(ع) نتوانستند هدفشان را به سرانجام برسانند.

 

وی گفت: حضرت زینب(س) به زیبایی تمام سختی ها و درد و رنج ها را تحمل و به جان خریدند و به خاطر رضای الهی صبر  کردند، ولی بعضی انسان ها با کوچک ترین مشکل از خدا بر می‌گردند، مشکل و سختی برای همه است، ابتدا باید سعی کرد تا آن را برطرف کرد ولی اگر برطرف نشد باید به آن صبر کرد.

 

کارشناس مذهبی اظهار کرد: نسبت صبر به ایمان مثل نسبت سر به بدن است، مؤمنان صبورند و از حرکات و کردارشان مشخص است.

 

وی در پایان به فرمایش پیامبر اکرم (ص)در مورد صبوری زنان اشاره و تبیین کرد: دو گروه از زنان در قیامت گرفتار عذاب نمی شوند و با حضرت زهرا (س) محشور می شوند، اولین گروه زنانی که بر بداخلاقی همسرشان بسازند و برای رضای خدا تحمل کنند و دومین گروه زنانی که با فقر و نداری همسران خود با توجه به تلاششان بسازند./861/202/ب2

ارسال نظرات