۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۳۰۲۵۱۴
اظهارات امیر عبداللهیان درباره نشست وین؛

هیچ کس جز ملت سوریه نمی تواند درباره بشار اسد تصمیم بگیرد

خبرگزاری رسا ـ معاون وزیر امور خارجه توافق در وین برای کناره گیری بشار اسد را رد کرد و گفت: هیچ کس جز مردم سوریه نمی تواند برای بقا یا رفتن بشار اسد تصمیم گیری کند.
اميرعبداللهيان معاون وزير امور خارجه اميرعبداللهيان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، امیر عبداللهیان معاون وزارت خارجه کشورمان شنبه شب در ارتباط تلفنی با برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره نشست سوریه در وین، تصریح کرد: نشست امروز یک جمع بندی و یک بیانیه پایانی داشت، این نشست حدود هفت ساعت به طول انجامید که در زمان مناسبی دکتر ظریف خود را از تهران به وین رساندند و حضورشان مؤثر و کمک کننده بود.
 
وی تصریح کرد: در این نشست کماکان برخی کشورها به دنبال یافتن یک عبارت روشن برای کناره گیری بشار اسد بودند و البته موفق نشدند این مساله را در بیانیه پایانی جای دهند.
 
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه کشورمان اظهار داشت: با توجه به حادثه تروریستی بیروت و حوادث فرانسه ما تاکید داشتیم که باید این نشست پیام محکمی برای گروه های تروریستی داشته باشد.
 
امیرعبداللهیان درباره اظهارنظر جان کری که بعد از نشست امروز اعلام کرده بود که درباره کناره گیری اسد به توافقاتی دست یافته ایم، گفت: ما به چنین جمع بندی نرسیدیم، یک جدول زمان بندی را مورد بررسی قرار دادند، این که در یک دوره شش ماهه نقشه راه روند سیاسی در سوریه تدوین شود و در یک دوره هجده ماهه به مرحله اجرا برسد.
 
وی تاکید کرد: آنچه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد این بود که مهم ترین مساله مبارزه با تروریسم است و همه کشورها تلاش کنند آتش بس در یک مدت شش ماهه برقرار شود و اگر بشود آن پروسه سیاسی می تواند شکل گیرد و انتخابات برگزار شود و البته کسی نمی تواند مانع حضور بشار اسد در انتخابات شود.
 
معاون وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: یکی از نتایج این جلسه این شد که لیستی از گروه های تروریستی تهیه شود تا در گفت وگوها مشخص باشد و در میدان هم مشخص باشد گروه های تررورستی چه جریان هایی هستند.
 
امیرعبداللهیان در پاسخ به این سؤال که آیا درباره سرنوشت اسد هم در نشست وین صحبت شد، تصریح کرد: متاسفانه برخی وزرای خارجه در هر جلسه اصرار دارند ایشان باید کنار برود، اما با صراحت اجازه داده نشد در متن پایانی ذکر شود و مردم سوریه باید دراین باره تصمیم بگیرند.
 
امیرعبداللهیان تاکید کرد: درباره بودن یا نبودن آقای بشار اسد مردم این کشور باید تصمیم بگیرند و بس و این مساله تاکید همیشگی جمهوری اسلامی ایران بوده است. /924/پ202/ج
ارسال نظرات