۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۲۹۹۷۶۲

ارسال بیش از 400 مقاله به کنگره علوم انسانی و اسلامی

خبرگزاری رسا ـ دبیر علمی سومین کنگره علوم انسانی و اسلامی گفت: برای کنگره سوم 565 چکیده مقاله و 404 مقاله به دبیرخانه رسیده که از این تعداد 92 مقاله روز یک شنبه در قالب 10 کمیسیون تخصصی در تهران ارائه شد و مورد بررسی قرار گرفت.
سومين کنگره بين المللي علوم انساني اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عطاءالله رفیعی آتانی، دبیر علمی سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی عصر امروز در اختتامیه سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که در سالن همایش مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد، با قدردانی از میزبانی حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: ایشان به عنوان یک شخصیت جامع در طول عمر خود، از پیشتازان تحول حوزه به تناسب اقتضائات عصر خود هستند.


وی افزود: یکی از اهداف این کنگره قدردانی از زحمات کم نظیر مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی به دلیل بنیانگذاری نخستین دانشگاه علوم انسانی در کشور است، همزمان دومین جایزه جهانی علوم انسانی نیز در ایم همایش به سه نفر از افراد برتر اعظا می شود.


دبیر علمی کنگره اظهار داشت: علوم انسانی از آن‌سو که متناسب با اقتضائات محیط است زیست‌بوم خواهد بود و علوم انسانی از سوی هر پژوهشگری به تناسب اندیشه‌ی او خواهد بود و ازاین‌رو قید اسلامی در این علوم امری مشخص است.


رفیعی آتانی با بیان اینکه دست آورد علوم انسانی در حوزه علمیه قم بسیار بالا است، گفت: در حال حاضر حوزه علمیه قم در سطحی قرار دارد که می‌تواند پیشتازی سایر حوزه‌ها را در دست بگیرد؛ تلاش روحانیون در این امر مانند تلاش پیشوا بودن روحانیت در انقلاب اسلامی است و از همین رو پیشنهاد می‌شود مدارس علوم انسانی دقیقاً مطابق با اندیشه حوزه‌های علمیه تشکیل شود.


وی ادامه داد: در دو کنگره گذشته با دو هزار نفر استاد و پژوهشگر ارتباط علمی برقرار شد و به 862 مقاله داخلی و خارجی دریافت شده که از مجموع آنها 201 مقاله مورد تایید نهایی قرار گرفت در دو مجموعه مقالات منتشر شده است.


دبیر علمی کنگره ابراز داشت: برای کنگره سوم 565 چکیده مقاله و 404 مقاله به دبیرخانه رسیده که از این تعداد 92 مقاله روز یک شنبه در قالب 10 کمیسیون تخصصی در تهران ارائه شد ومورد بررسی قرار گرفت.


رفیعی آتانی با اشاره به جایزه جهانی علوم انسانی گفت: این جایزه به کسی تعلق می‌گیرد که اندیشه برتری در حوزه علوم انسانی اسلامی داشته باشد، دومین جایزه به سه تن از اندیشمندان به دلیل راهگشا بودن اندیشه‌های آنها در علوم انسانی اسلامی اهدا می شود.


وی در پایان تأکید کرد: از نظر کمیته اهدای جایزه به این سه استاد باعث می شود که رهروان این راه علمی الگوی عملی خود را به‌طور واضح ببینند.


گفتنی است، در این مراسم علما و اندیشمندان مختلف حوزه و دانشگاه و پژوهشگران حوزه علوم دینی و انسانی از داخل و خارج کشور از جمله آیت الله محسن فقیهی، حجج اسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، رحیمیان، زمانی، شیخ «شفیع جنادی» رییس محفل دینی و فلسفی از لبنان و دکتر «عبدالحسن ماجد» معاون شیخ شفیع حضور داشتند.


مقالات رسیده به دبیرخانه این کنگره در 12 کمیسیون تخصصی با موضوعات فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی، مدیریت تحول علوم انسانی، آموزش‌وپرورش و تحول بنیادین در علوم انسانی، اقتصاد اسلامی، فقه و حقوق اسلامی، علوم سیاسی اسلامی، روانشناسی اسلامی، جامعه‌شناسی و ارتباطات اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، مدیریت اسلامی و هنر و معماری اسلامی؛ مورد بررسی قرار گرفت./1323/پ202/س

ارسال نظرات