۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۲۹۹۳۳۷
استاد حوزه علمیه:

حماسه عاشورا مروج دین مبین اسلام است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به قداست و الگوبرداری ازحماسه عاشورا، گفت: قیام امام حسین(ع) ترویج دهنده و برگرفته شده از دین اسلام است.
حجت الاسلام کاظم حيدري ، استاد حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام کاظم حیدری استاد حوزه علمیه، با حضور در برنامه مساء الاهواز از شبکه الاهواز با اشاره همزمانی دین با انسان و نهادینه شدن آن در فطرت انسان­ها ابراز داشت: گفتار، کردار و عمل معصوم حجت است و معصومین برای بیان سخن خود همچون آموزه­های قرآنی از استدلال و برهان و عقل بهره می برند.

 

حجت الاسلام حیدری با اشاره به این که انسان­های اصلاح طلب و دانشمند با دید خاص خود حماسه عاشورا را تفسیر و از آن بهره ­بردند، ادامه داد: حماسه عاشورا با تمام جزئیات خود با تکیه بر دین و تأیید شده از سوی قرآن و سیره نبوی است که این سخن با مراجعه به حوادث و رویدادهای آن ثابت شدنی است.

 

وی با اشاره به این که حماسه عاشورا الهام گرفته از آموزه­های قرآنی و سخن رسول اکرم(ص) است، تصریح کرد: استدلال امام حسین(ع) به این سخن معروف پیامبر اکرم(ص) «مَنْ رَأى سُلْطاناً جائِراً مُسْتَحِلاًّ لِحُرُمِ اللهِ، ناکِثاً لِعَهْدِ اللهِ، مُخالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللهِ، یَعْمَلُ فِی عِبادِاللهِ بِالاِثْمِ وَ الْعُدْوانِ فَلَمْ یُغَیِّرْ عَلَیْهِ بِفِعْل، وَ لاَ قَوْل، کانَ حَقّاً عَلَى اللهِ أَنْ یُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ» دلیل و انگیزه اصلی بر تأیید نهضت حسینی از سوی آموزه­های قرآن و سیره نبوی است.

 

استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به این که تأثیرپذیری حماسه عاشورا از آموزه­های دینی مایه مباهات و افتخار شیعیان است، گفت: دانشمندان و متفکرین جهان از جمله محمد عبده حماسه عاشورا را برگرفته از آموزه­های دینی دانسته و همکاری و جان دادن همراه اهل حق در رویارویی با باطل را واجب شمرده اند.

 

حجت الاسلام حیدری با اشاره به این که از دید دانشمندان و متفکران حماسه عاشورا برگرفته از آموزه­های دینی و تکلیفی دینی و در راستای احیاء میراث دین اسلام است، توضیح داد: خالد محمد الازهری، دانشمند مصری در کتاب «همراه حسین در کربلا» با بیان شخصیت امام حسین(ع) و هواخواهی وطرف­داری مردم مصر از اهل بیت، عاشورا را روز تجلی حق در امام حسین(ع) و یاران باوفای آن دانسته و واقعه عاشورا را برگرفته از آموزه­های قرآنی می­داند.

 

وی در ادامه با اشاره به وجود منابر و حسینیه­ها در نقاط جهان تصریح کرد: قیام عاشورا مقدس و سرمشق قیام­ها­ و حافظ دین اسلام و ترویج دهنده دین اسلام در نقاط مختلف جهان است.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به مخاطب قرار گرفتن مسؤولان و مردم جامعه اسلامی در سخنان امام حسین(ع) تصریح کرد: عقل و دین، با مشاهده رویدادها و حوادث اسفناک در فلسطین بر لزوم وحدت و یکدلی ملت اسلام در مبارزه با دشمن متجاوز و اشغالگر رژیم صهیونیستی اصرار می­ورزد.

 

وی در ادامه با اشاره به فجایع بی­شرمانه رژیم اشغالگر قدس و سکوت سازمان­های بین المللی ابراز داشت: با مشاهده این فجایع و بی­تفاوتی حاکمان به قضیه فلسطین، جامعه اسلامی با سرمشق قرار دادن سخنان رسول اکرم (ص) با همه وسایل به یاری برادران دینی خود بپردازند؛ در غیر این صورت مصداق حدیث «مَنْ رَأى سُلْطاناً جائِراً مُسْتَحِلاًّ لِحُرُمِ اللهِ، ناکِثاً لِعَهْدِ اللهِ، مُخالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللهِ، یَعْمَلُ فِی عِبادِاللهِ بِالاِثْمِ وَ الْعُدْوانِ فَلَمْ یُغَیِّرْ عَلَیْهِ بِفِعْل، وَ لاَ قَوْل، کانَ حَقّاً عَلَى اللهِ أَنْ یُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ» خواهند شد.

 

حجت الاسلام حیدری در پایان با اشاره به نقش رسانه در بیان رویدادهای جهان امروز ابراز داشت: شبکه الاهواز نقش فعالی در تبیین مظلومیت ملت فلسطین و توحش رژیم اشغالگر قدس دارد./9466/202/ب3

ارسال نظرات