۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۲۹۷۰۷۰
استاد حوزه علمیه:

نشانه توحید رضایت خداوند است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه در ارتباط با اصل توحید، گفت: نشانه توحید رضایت خداوند است، پس اگر فرد به این موضوع توجه نکند انگار خدا را نشناخته و حتی نماز فرد نیز او را به جلو حرکت نداده است.
حجت‌الاسلام علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد‌باقر علوی تهرانی، رییس بنیاد فارِس المومنین، شامگاه چهارشنبه 29 مهر و در شب هشتم ماه محرم در مسجد امیر(ع) تهران، گفت: خداوند به اندازه مقتضیات فرد سرنوشت او را می‌نویسد، اما به ‌واسطه جهل بشری انسان در برابر آن مقاومت می‌کند و سرنوشت خود را قبول نمی‌کند.


وی افزود: اگر شخص در مقام بالایی از ایمان باشد در برابر این موضوع به‌هیچ وجه اعتراض نمی‌کند و قلبا هم خود را راضی و خشنود نشان می‌دهد.
 
استاد اخلاق، با بیان روایتی از امام رضا(ع) ابراز داشت: امام رضا(ع) فرمودند؛ «تاج بندگی بندگان راضی بودن به آن‌چه که خدا انجام می‌دهد و مقدور می‌فرماید است»، این روایت به این معناست که بندگی مطلق در گرو راضی بودن به رضای خداست.

استاد حوزه علمیه با بیان مطلبی درباره علاقه به ثروت، گفت: مردم اغلب دنبال ثروت می‌روند اما واقعیت این است که علی(ع) هرگز دنبال ثروت نرفت، ایشان همواره ساده زیست و سادگی را مورد توجه قرار داد.

حجت الاسلام علوی تهرانی، ادامه داد: شادابی به تمول مالی نیست و در رضایت به مقدراتی است که خدا مقرر فرموده است.

رییس بنیاد فارِس‌المؤمنین درباره سختی‌های زندگی، بیان داشت: مقدرات ناخوشایند همواره از سوی خدا نیست، گاهی هم نتیجه یک تصمیم غلط، سو مدیریت، ظلم و سهل انگاری خود افراد است.

استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از این سخنرانی به واقعه زلزله، اشاره کرد و گفت: برای مثال زلزله در بم و کشته شدن افراد بر اساس سوء مدیریت بود، زیرا در ژاپن زلزله‌های بیشتری هم می‌آید اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

وی ادامه داد: نباید در برابر مقدرات نامطلوبی که از سوی خداوند می‌آید بی‌تابی کرد، زیرا در واقع آن موارد بد در برای انسان خوبی هم دارد اما انسان چون خبر ندارد «خیر» آن‌را نمی‌فهمد.

حجت الاسلام علوی تهرانی، با اشاره به موضوع استخاره، ابراز داشت: گاهی خداوند بر خلاف استخاره ما کاری را رقم می‌زند که ما را ناخشنود می‌کند، اما پس از سال‌ها همان اتفاق حتی جان ما را هم نجات می‌دهد.

رییس بنیاد فارِس المومنین در ارتباط  با اصل توحید، ابراز داشت: نشانه توحید رضایت خداوند است، پس اگر فرد به این موضوع توجه نکند انگار خدا را نشناخته و حتی نماز فرد نیز او را به جلو حرکت نداده است.

حجت الاسلام علوی تهرانی اظهار داشت: درباره نماز اگر تمام شئونات زندگی رعایت کنیم  و خدا را نیز در نظر بگیریم آن‌گاه می‌توانیم از خدا مدد بگیریم، وگرنه نماز بدون اخلاقیات و اصول دین هیچ ارزشی ندارد.

استاد حوزه علمیه در پایان، گفت: سفر کربلا و درخواست زیارت از امام حسین(ع) بسیار ارزشمند است اما مشکل اصلی اینجاست که تا وقتی خودسازی نکنیم نمی‌توانیم تمام مشکلات خود را با امام حسین(ع) حل کنیم./856/202/ب2

ارسال نظرات