۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷
کد خبر: ۲۹۶۰۲۹
استاد حوزه علمیه:

هدف از خلقت انسان، بندگی و عبادت خداوند است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید ما جن و انس را خلق نکردیم مگر برای بندگی و اطاعت از ما؛ بندگی و عبد خداوند شدن، هدف از خلقت انسان است.
حجت الاسلام اصلاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا اصلانی استاد حوزه علمیه و از خطبای مشهور شامگاه شنبه 25 مهر ماه در مصلی آستان مقدس حضرت عبدالظیم حسنی(ع) در شهرری، با اشاره به هدف از خلقت انسان، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید ما جن و انس را خلق نکردیم مگر برای بندگی و اطاعت از ما؛ بندگی و عبادت خداوند هدف از خلقت انسان است.

 

وی افزود: چنانچه انسان بنده و مطیع امر الهی باشد خداوند او را در مقام و نصب اعلایی که وعده داده است قرار می‌دهد.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به مقام اخلاص، تصریح کرد: خدایی شدن و غرق در خدا بودن زمانی برای انسان میسر می‌شود که انسان در مقام مخلص باشد؛ خداوند به شیطان می‌فرمایید به عزت و جلالم قسم که مخلصین، مانند انبیاء، پیامبران، امامان و انسان‌های با اخلاص نفوذی در آنان نخواهی داشت.

 

مخلصین همان شیعیان حضرت علی(ع) هستند

حجت الاسلام اصلانی با اشاره اینکه مخلصین همان شیعیان حضرت علی(ع) هستند، بیان داشت: انسان‌های معمولی ممکن است هر لحظه فریب شیطان را بخورند اما مخلصین هرگز فریب او را نمی‌خورند چرا که مخلصین همان شیعیان واقعی حضرت علی(ع) هستند که دچار گناه نمی‌شوند اما محبین آن حضرت که از دوستاران او هستند ممکن است مرتکب گناه شوند.

 

وی بیان کرد: عبودیت و بندگی، بالاترین مقام در پیشگاه خداوند است و این در حالی است که خداوند به عبادت و بندگی ما هیچ نیازی ندارد بلکه ما نیازمند عبادت و بندگی خداوند هستیم تا بتوانیم مقام خود را در نزد او بالا ببریم.

 

اولین روش بندگی خداوند، نماز است

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: خداوند می‌فرماید اولین بندگی در محضر من نماز است؛ زیرا نماز اولین ارتباط بین خداوند و بنده به شمار می‌رود .

 

حجت الاسلام اصلانی با اشاره به حدیثی از امام حسین(ع)، عنوان کرد: خداوند فرمودند ما خلق نکردیم این دنیا را مگر منفعت دادن به خود بنده، در اثر عبودیت و بندگی؛ اگر کسی بخواهد روح خود را کشف کند و دنبال توحید باشد نیاز به کلید دارد و آن شاه کلید معرفت نفس است.

 

اگر انسان خود را بشناسد خدای خود را خواهد شناخت

وی با اشاره به اینکه اگر انسان خود را بشناسد خدای خود را خواهد شناخت، بیان کرد: اگر ما خود را بشناسیم خدا را خواهیم شناخت و در قرآن آمده که ای کسانی که ایمان آورده‌اید چرا خود و نفس خود را جستجو نمی‌کنید؟

 

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: انسان دارای دو منیت است اول، منیت خود انسان است که خود شاهد آن است و دوم منیتی است که خدا و دیگران شاهد آن هستند و می‌بینند و زمانی که انسان من خود را بشناسد خدای خود را خواهد شناخت و به او معرفت پیدا می‌کند و او را با چشم دل می‌بیند و حس می‌کند و از خدا می‌خواهد او را از هرگونه ناپاکی محفوظ بدارد.

 

میوه شناخت خداوند معرفت است

حجت الاسلام اصلانی گفت: در احادیث است که اگر هر فردی خدا را در ذهن خود بزرگ بدارد دیگران در ذهن او کوچک خواهند شد و تنها به خدا فکر می‌کند و میوه شناخت خداوند معرفت است.

 

وی افزود: دلیل آمدن پیامبران این است که آنان از ما را به عبودیت و بندگی خداوند سوق دهند و ما را در این مسیر هدایت کنند و قرآن کریم نیز یکی از هدایت کنندگان است.

 

امام حسین(ع) فریاد کننده توحید است

استاد حوزه علمیه در پایان خاطر نشان کرد: در بین انبیاء الهی هیچ یک همانند امام حسین(ع) گوینده و فریاد کننده توحید نبوده و باید بدانیم امام حسین(ع) یک فرهنگ برای بشریت است که معرفت به او و خدایش کشتی نجات است./813/202/ب3

ارسال نظرات