۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۲۹۵۳۸۷
مسؤول نهاد رهبری در بسیج دانشجویی استان قزوین:

روشنگری و بصیرت دهی به مردم هدف قیام حسینی است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد رهبری در بسیج دانشجویی استان قزوین روشنگری و بصیرت‌دهی به عموم مردم را بازتاب قیام حسینی دانست و گفت: امام در منازل مختلف اهداف قیام خود را اعلام کردند و بارها فرمودند که روشنگری، برگرداندن مردم به اصل دین و آگاه کردن آنها از اهداف این نهضت جهانی است.
روشنگری و بصیرت دهی به مردم هدف قیام حسینی است

حجت‌الاسلام علی مصائبی مسؤول نهاد رهبری در بسیج دانشجویی استان قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) گفت: فلسفه قیام حضرت امام حسین(ع) در ماه محرم که ماه پیروزی خون بر شمشیر است را باید در سخنان و خطبه‌های ایشان جست‌وجو کرد. چنانچه ایشان در سندی محکم فرمودند «أَنِّی لَم أَخرُج أَشِراً و لَا بَطراً و لَا مُفسِداً.. اِنَما خرجتُ لِطَلب الاصلاِح فی اُمتِ جَدی و اَبی ... اِنما اُریدُ اَن آمَرَ بِالمَعروف و اَنهی عَنِ المُنکر... وَ اسیرُ  بِسیرَهِ جدی و ابی...».

 

وی سه نکته کلیدی را در این سخنان قابل توجه و دارای اهمیت عنوان کرد و افزود: اصلاح در امت رسول الله(ص) و امیرمومنان(ع) یکی از مهم ترین نکاتی که امام حسین(ع) به عنوان هدف قیام خود عنوان می‌کند.

 

حجت‌الاسلام مصائبی اصلاح را در مقابل فساد دانست و گفت: این جمله نشان‌دهنده آن است که فساد، کج‌روی، انحراف در اسلام، وارونه شدن احکام الهی از جمله حلال و  حرام به عنوان مصادیقی از فساد در زمان امام حسین(ع)به اوج خود می‌رسد از این رو باید امام جلوی این فسادها را بگیرد.

 

وی ادامه داد: امام حسین(ع)با خروج خود از مدینه آن هم همراه با اهل بیت خود به دنبال چند هدف بودند. نخست آنکه نخواستند با مروان بن‌حکم بیعت کنند از این رو با خروج از مدینه توجه مسلمانان را نسبت به فساد حاکمان از جمله یزید جلب می‌کنند و زمینه بیداری آنها را فراهم می‌سازند.

 

این مسؤول با اشاره به سخن امام حسین(ع) در یکی خطبه‌های خود که فرمودند «معروفات کنار رفته و منکرات جایگزین آن شده است»، گفت: از جمله منکرات شاخص و خطرناک آن زمان ثابت کردن خلافت به صورت موروثی و خلیفه شدن یک فرد ناشایست و نالایق چون یزید بود که امام با هوشیاری و عدم بیعت با وی این نکته مهم را به همه مسلمانان گوشزد کردند که نباید زیر بار ظلم بروند.

 

مسؤول نهاد رهبری در بسیج دانشجویی استان قزوین با بیان اینکه دومین هدف امام حسین(ع) احیای امر به معروف و نهی از منکر است، خاطرنشان کرد: اینکه فردی با ارتکاب کارهایی که در اسلام حرام است از جمله شرب خمر، میگساری، میمون بازی، دروغ و اهانت به مردم و عیاشی بر مسند خلافت مسلمین بنشیند و با انجام این منکرات رایج به اساس دین ضربه وارد کند چیزی نبود که امام مسلمین ببیند و به راحتی از آن بگذرد. از این رو قیام را بر سکوت ترجیح داد و آن واقعه عبرت‌آمیز را در تاریخ به ثبت رسانید.

 

حجت‌الاسلام مصائبی مقابل چنین منکری ایستادن را از بزرگ ترین امربه معروف های اثربخش دانست و افزود: این درس بزرگ همواره در طول تاریخ به یادگار مانده که نباید در مقابل ظلم ظالم سر خم نمود بلکه باید در مقابل او ایستاد حتی اگر به قیمت جان ما باشد. 

 

وی یکی دیگر از اهداف قیام حسینی را احیای راه و روش پیامبر و حضرت علی(ع) دانست و گفت: یزید هم به مانند پدرش معاویه اعتقادی به اسلام و سیره پیامبر نداشت و تنها به دنبال ریاست و حکومت بر مردم بود.

 

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: وقتی برای یک حاکم اسلامی قرآن، پیامبر و اهل بیت اهمیت و معنایی نداشته باشد آیا این شخص خواهد توانست احکام الهی را در جامعه پیاده کند؟

 

مسؤول نهاد رهبری در بسیج دانشجویی استان قزوین تصریح کرد: امام برای مقابله با چنین فکری به منظور احیای دین الهی و سیره جد و پدرش حاضر شد از همه چیز خود بگذرد تا نتیجه آن باقی ماندن اسلام ناب در تاریخ و برای آیندگان باشد.

 

وی با تاکید بر این نکته که دنیا باید بفهمد امام حسین(ع) فدای آزادی، عزت، سرافرازی و احیای دین الهی شد عنوان کرد: امام هرگز به دنبال ریاست، دنیاطلبی و یا کشورگشایی نبودند. چرا که اگر این‌چنین بود هرگز امام حاضر نمی‌شد با زن و فرزندان کوچک و خاندان خود در این راه پر مخاطره قدم بگذارند.

 

حجت ‌الاسلام مصائبی روشنگری و بصیرت دهی به عموم مردم را بازتاب قیام حسینی دانست و گفت: امام در منازل مختلف اهداف قیام خود را به افراد و اقوام آن مناطق اعلام کردند و بارها فرمودند که روشنگری و برگرداندن مردم به اصل دین و آگاه کردن آنها از اهداف این نهضت جهانی است./955/302/ب1

ارسال نظرات