۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۲۹۵۳۰۹
نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی:

واگذاری مسؤولیت های غیرحاکمیتی به مردم نیاز به انقلاب در مدیریت سیاسی کشور را دارد

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی، واگذاری مسؤولیت های غیرحاکمیتی به مردم را نیاز به انقلاب در مدیریت سیاسی کشور دانست و گفت: رسیدن به این درک که دولت وظایف غیر حاکمیتی را به مردم واگذار کرده و برای آن ها سیاست گذار کندی و بر اجرای آن ها نظارت داشته باشد، به راحتی به دست نمی آید و انقلابی را در مدیریت سیاسی کشور می طلبد.
حجت الاسلام ابوترابي فرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، بعد از ظهر امروز در اولین همایش رؤسای شورای اسلامی سراسر کشور که در تالار شهر برگزار شد، به تبیین حیات و سرمایه های پرداخت و گفت: جوامع بشری در طول تاریخ سرمایه هایی داشتند که متناسب با آن ها می توانند مسائل دنیا و عالم آخرت خود را حل و فصل کنند.

 

وی با مقایسه انسان با ملائک، اظهار کرد: انسان به دلیل داشتن سرمایه های برتر اشرف مخلوقات است؛ انسان دارای عقل، نفس انسانی، فهم فجور و تقوا و صراط مستقیم است که ملائک فاقد آن است.

 

حجت الاسلام ابوترابی سرمایه نیروی انسانی را قدرت دانست و خاطرنشان کرد: تا دیروز سرمایه مادی را بیشترین سرمایه می دانستند اما به تدریج این دیدگاه تغییر کرد و ملت هایی بودند که سرمایه مادی نداشتند اما قدرت بیشتری دارند و این به خاطر داشتن انسان های توانا در آن جوامع است.

 

نائب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قدرت و ظرفیت جمهوری اسلامی ایران، گفت: کاری که جمهوری اسلامی ایران با 5+1 انجام داد کار بزرگی بود که با قدرت های جهان به مذاکره بپردازد و تنها آمریکا با تیم 120 نفره خود در این مذاکره حاضر شود این نشان از قدرت و ظرفیت سیاسی که مبتنی بر نگاه عمیق کارشناسی ملت است را دارد.

 

وی سرمایه نیروی اجتماعی را برتر از نیروی انسانی عنوان و اظهار کرد: سرمایه نیروی اجتماعی یعنی این که نیروی سیاسی از اعتماد ملی برخوردار است و در کشورهای منطقه نیز جمهوری و دموکراسی فراوان است اما این که مردم سالار و در سطح قابل قبول اعتماد باشد، اندک است و این سرمایه اجتماعی به سهولت به دست نمی آید و نیاز به هزینه زیاد دارد.

 

حجت الاسلام ابوترابی با بیان این که قدرت جمهوری اسلامی ایران را محصول انقلاب است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در سایه اسلام و در پرتو آموزه های دین و انسان های عالم و مقتدر مانند امام خمینی (ره) یک سرمایه بزرگ اجتماعی به نام جمهوری اسلامی را با 98 درصد آرا خلق کرد و باید این سرمایه نهادینه شود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که به میزانی که سرمایه اجتماعی ارتقاء پیدا کند، حضور مردم پررنگ می شود، گفت: در این صورت است که از تمرکز گرایی به سمت واگذاری کار به مردم حرکت کرده و هر چه نقش شورای اسلامی در حوزه های غیردولتی و غیرحاکمیتی بیشتر شود سرمایه اجتماعی بیشتری دست می یابیم که نیاز به سطح دانش مدیریت است.

 

وی واگذاری مسؤولیت های غیرحاکمیتی به مردم را نیاز به انقلابی در مدیریت سیاسی کشور دانست و گفت: رسیدن به این درک که دولت وظایف غیر حاکمیتی را به مردم واگذار کرده و برای ان ها سیاست گذاری و بر اجرای آن ها نظارت داشته باشد، به راحتی به دست نمی آید و انقلابی را در مدیریت سیاسی کشور می طلبد.

 

حجت الاسلام ابوترابی افزود: از نظر ایدئولوژی نظریه پردازان با مدیریت متمرکز کشور را آن گونه که شایسته است نمی توان اداره کرد و باید اداره بسط اختیارات را فراهم کنیم.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت تمایلی به محدود کردن اختیارات خود ندارد اما باید نسبت به بسط اختیارات خود فکر کند و شورای اسلامی شهر نیز باید در این زمینه کمک کند و یکی از راهها برای افزایش اختیارات این است که کارایی و تمرکز خود را ارتقاء ببخشد و براساس نظر کارشناسی و علمی تصمیم بگیرد./1310/202/ب3

ارسال نظرات