۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۲۸۶۲۵۸
حجت الاسلام پناهیان:

عقل می‌گوید نمی‌شود به آمریکا اعتماد کرد/ فرق بین انقلابی‌ها و غیر انقلابی‌ها در عقلانیت است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مرکز تخصصی تبلیغ گفت: فرق بین انقلابی ها و غیر انقلابی ها در همین عقلانیت است؛ عقل می گوید نمی شود به آمریکا اعتماد کرد؛ امیرمؤمنان در نامه به ابوموسی اشعری می فرمایند «هر که تجربه را زیر پا بگذارد، شقی است» و شقی یعنی بدبخت ترین انسان ها.
حجت الاسلام پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام  علیرضا پناهیان شامگاه دوشنبه در مراسم اربعین شهدای مدافع حرم، شهیدان بختی و کوهساری و یادبود شهید قاسمی دانا که در محل مسجد چهارده معصوم قاسم آباد برگزار شد، گفت: برای عاقبت به خیری نیاز به هوشمندی، درایت و عقلانیت داریم؛ مؤمن کیّس است و اصلا یکی از نتایج تقوا بینش صحیح است.

وی افزود: یکی از تفاوت های اهل تقوا و ایمان و حزب اللهی های واقعی با سایرین، همین هوشمندی است اما نمی‌خواهم بگویم هرکس با آن ها مخالف کرد، منافق است؛ ممکن است مخالف آن ها زاهد هم باشد اما به اشتباه بیفتد.

عضو هیأت علمی مرکز تخصصی تبلیغ حوزه علمیه قم با تأکید بر این که نباید به راحتی افراد را منافق خواند، اظهارکرد: امیرمؤمنان خوارج را منافق نخواندند، خوارج اشتباه کرده بودند؛ لازم نیست برای هر کس که فتنه ای می کند و حتی حکمش مفسد فی الأرض و اعدام می شود بگوییم منافق است و ایمان ندارد.

حجت الاسلام پناهیان افزود: باید مراقب باشیم که در کنار ایمان مان در محاسبه اشتباه نکنیم؛ خصوصا در فتنه های آخرالزمان که خیلی پیچیده می شوند؛ البته کسانی که اشتباه می کنند معمولا خود را به اشتباه زده اند و هرچه بخواهی متوجه شان کنی نمی شود.

وی در ادامه بحث خود پیرامون اهمیت توجه به عقلانیت در دفاع از دین، خاطرنشان کرد: نیاز نیست فرزندان مان را با ایمان بار آوریم؛ کافی است آن ها را متفکر کنیم تا هر حرف بی حسابی را نپذیرند؛ در این صورت با ایمان می شوند.

 

دفاع از انقلاب نیازمند عقلانیت است

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: بسیاری از حزب اللهی ها که می خواهند برای دفاع از مواضع خود فقط مباحث ارزشی را مطرح کنند، اشتباه می کنند؛ دفاع از انقلاب در بسیاری از موارد نیاز به عقلانیت دارد و البته هرکس انقلابی نباشد، عقلانیت ندارد.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که «انقلابی بودن فقط به روحیه انسان بستگی ندارد»، افزود: ما حضرت امام(ره) را به درایت می شناسیم، هرچند که عرفان ایشان به افزایش این درایت کمک کرده بود.

وی ادامه داد: در روایات داریم که وقتی امام زمان(عج) تشریف فرما می شوند، دست بر سر مؤمنان می کشند و عقل مؤمنان افزایش می یابد، چرا که خوارج هم مؤمن بودند اما عقل نداشتند و دیدید که چه اشتباه هایی کردند.

 

فضای دفاع عقلانی از انقلاب گسترده است

عضو هیأت علمی مرکز تخصصی تبلیغ حوزه علمیه قم در تکمیل سخنان خود به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با هیئت دولت اشاره و خاطرنشان کرد: رهبری در این دیدار فقط حدود 5 درصد از مباحث ارزشی صحبت کردند و بقیه سخنان شان کاملا عقلانی بود؛ درباره کار، اقتصاد، وضعیت معادن و... صحبت فرمودند و این نشان می دهد ما به مرزی از عقلانیت رسیده ایم که 95 درصد سخنان یک رهبر مذهبی به مباحث عقلانی اختصاص می یابد.

حجت الاسلام پناهیان سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیئت دولت را نشان دهنده گستردگی فضای دفاع عقلانی از انقلاب اسلامی دانست و آن را عامل بدبختی دشمنان در برابر جمهوری اسلامی عنوان کرد.

 

تبیین رابطه عقلانیت و آرمان گرایی

وی در ادامه به تبیین رابطه عقلانیت با آرمان گرایی پرداخت و اظهار کرد: آرمان گرایی آن حالت شوریدگی است که فرد نسبت به عقلانیت پیدا می کند؛ انسان وقتی کاری را درست بداند، عاشق آن هم می شود؛ عقلانیت در آرمان گرایی مستتر است؛ آرمان گرایی یعنی دیدن همه واقعیت ها، دل دادن به عبور از واقعیت های تلخ و دلدادگی به واقعیت های مثبت که قدرت بیش تری دارند.

مؤسس مدرسه علمیه دارالحکمه تهران تصریح کرد: امام(ره) هم واقع بین بودند و هم عاشق این که «مردم بتوانند»، اما برخی رسما این تهمت را به امام(ره) می زنند که ایشان آرمان گرا بودند، نه واقع بین؛ این افراد نه تنها کلام امام(ره) را، بلکه خود ایشان را هم می خواهند تحریف کنند.

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: فرق بین انقلابی ها و غیر انقلابی ها در همین عقلانیت است؛ عقل می گوید نمی شود به آمریکا اعتماد کرد؛ امیرمؤمنان در نامه به ابوموسی اشعری می فرمایند «هر که تجربه را زیر پا بگذارد، شقی است» و شقی یعنی بدبخت ترین انسان ها.

 

تشکیل داعش ثمره شوم لیبرال دموکراسی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به وجود آمدن داعش را ثمره شوم لیبرال دموکراسی غرب دانست و با اشاره به هوشمندی شهدای مدافع حرم که مرگ خود را شهادت برگزیدند، خاطرنشان کرد: اگر سیاهی دل و کفر کسی عقلش را تعطیل کرده باشد، نمی فهمد که برای محافظت از فرزندانت باید با داعش بجنگی؛ عقل می گوید جنگ با داعش مقدس است و عمر انسان در دست خدا است.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان یادآور شد: دشمنان ما احمق هستند؛ ما کلی باید هزینه می کردیم تا چنین ارتشی برای دفاع از اباعبدالله و خط مقاومت تشکیل شود که در آن از ملیت های مختلف حضور دارند؛ دشمنان پیش بینی چنین اتفاقی را نمی کردند./820/202/ب3

ارسال نظرات