۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۲۸۴۰۹۵

گنبد طلای مرقد امامین عسکریین تکمیل شد

خبرگزاری رسا ـ عملیات نصب کتیبه طلاکاری شده حرم مطهر امامین عسکریین(ع) به پایان رسید.
گنبد حرم مطهر امامين عسکريين(ع)

 

به گزارش خبرگزاری رسا، رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: عملیات نصب کتیبه گنبد مطلای حرم امامین عسکریین(ع) همزمان با میلاد مسعود امام رضا(ع) به اتمام رسید و پس از شستشوی گنبد، داربست‌های نصب‌شده بر روی گنبد نیز باز شد.

 

حسن پلارک تصریح کرد: این گنبد زیبا با مساحت یک هزار و 200 متر مربع، بزرگترین گنبد در اعتاب مقدسه محسوب می‌شود که در آن 25 هزار خشت طلا به کار رفته است.

 

وی افزود: عملیات بازسازی این حرم مطهر شامل چندین فاز از جمله ساخت گنبد و طلاکاری آن، ساخت و نصب گریو گنبد، کاشی‌کاری، آیینه‌کاری، معرق کاری و سنگ‌کاری داخل حرم، کف و دیوارهاست که همگی به پایان رسیده است.

 

پلارک همچنین با بیان اینکه عملیات ساخت ضریح مطهر امامین عسکریین(ع) در قم به پایان رسیده است اظهار داشت: صندوقچه‌های قبور مطهر امام علی النقی(ع)، امام حسن عسگری(ع) و نرجس خاتون، مادر امام زمان (عج) و حکیمه خاتون، دختر امام جواد(ع) نیز طی دو سال کار در شیراز ساخته شده است. همچنین ساخت شش درب‌ طلا شامل چهار درب ورودی اصلی و دو درب ورودی داخل رواق‌ها نیز به اتمام رسیده است.

 

پلارک خاطرنشان کرد که ضریح، صندوق‌ها و درب‌ها در یک کارگاه در قم تجمیع شده که پس از تعیین زمان از سوی تولیت حرم مطهر و مقامات عراقی به سامرا منتقل و نصب خواهد شد.

 

در سوم اسفند ‌1384 تروریست‌های تکفیری در حرم امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) در شهر سامرا بمب‌گذاری کرده و گنبد و بخش زیادی از این حرم مقدس را ویران کردند.

 

نزدیک به ‌16 ماه پس از آن فاجعه، تروریست‌ها و تندروها بار دیگر اوضاع نابسامان امنیتی عراق اشغال شده از سوی آمریکا را مناسب دیده و دو مناره طلایی این بارگاه مقدس شیعیان را نیز ویران کردند./980/ب102/د

ارسال نظرات