۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۲۸۳۷۶۹
آیت الله فقیهی:

برخی دولتمردان با سخنان خود ایجاد تنش می کنند/ دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی اهتمام بیشتری داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که فضای کشور نباید ناآرام شود، از دولتمردان و اهالی مجلس خواست که با سخنان خود در جامعه ایجاد تنش نکنند.
آيت الله محسن فقيهي

آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با گرامیداشت هفته دولت گفت: هفته دولت که به مناسبت شهادت شهیدان رجایی و باهنر به عنوان شخصیت هایی بزرگوار ناگذاری شده بدان معنا است که نوعی تذکر برای دولتمردان باشد تا افکار، اعمال و راهکارهایی که این شهیدان اقدام و عمل می کردند و به سبب آن محبوب جامعه بودند انجام دهند.


وی افزود: هفته دولت بهانه ای است که عملکردهای این شهیدان را یادآوری کرده و از آنان الگوگیری شود، دولت ها باید از تجربیات دولت های پیش از خود استفاده کنند؛ کسانی که از دولت های گذشته انتقاد می کنند بهترین راه این است که انتقاد همراه با تعریف باشد.

 

انتقادات همراه با بیان نکات مثبت باشد
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انتقادی مورد قبول واقع می شود که همراه با بیان خدمات و نکات مثبت باشد، اظهار داشت: کسانی که فقط انتقادات می کنند و از بیان خدمات امتناع می ورزند به مقصود خود نیز نائل نمی شود؛ بنابراین همه جنبه ها باید در نظر گرفته شود.


وی ادامه داد: اگر در انتقادها نکات مثبت نیز لحاظ شود مورد استقبال مردم قرار می گیرد و در مورد آن تأمل می کنند، کسی که فقط انتقاد می کند مردم تصور می کنند که آن شخص به صورت جناحی سخن می گوید و هدفش اصلاح واقعی نیست.


آیت الله فقیهی با بیان این که دولت گذشته نیز این اشکال را داشت و دولت های پیش از خود را بد معرفی می کرد، ابراز داشت: نباید صورت مطلق تعریف یا انتقاد کرد، از تجربه گذشتگان استفاده کرد و اگر خوبی هایی انجام دادند ادامه داده شود و اگر نکات منفی دارند از آن ها باید پرهیز کرد.


وی عنوان کرد: همه دولت هایی که بر سر کار آمدند فعالیت داشته و زحمت کشیدند و مزایایی داشتند از همین رو نمی توان به صورت مطلق گفت که مشکل دار بودند البته به هر دولتی انتقاداتی نیز وارد است؛ نباید با روحیه انتقادی صرف با دولت های گذشته برخورد کرد.

 

مجموع برنامه هسته ای به نفع ملت ایران است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از نقاط مثبت دولت یازدهم مسأله هسته ای است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه مسأله هسته ای زیر نظر رهبر انقلاب و با ارشادات ایشان انجام شده است، برنامه توافق هسته ای نقاط قوت و ضعفی دارد اما مجموع آن به نفع و به مصلحت نظام است.


وی اضافه کرد: البته این توافق باید در مجلس و شورای عالی امنیت ملی بررسی شود تا به نتیجه نهایی برسد، یکی دیگر از مزیت های دولت مسأله تحول نظام سلامت و بهداشت است؛ این تحول باری از دوش مردم برداشت که باید بر آن تأکید شود.


آیت الله فقیهی با بیان این که دولت تا حدودی در مسیر اجرای اقتصادی مقاومتی تلاش کرده است، گفت: خواسته ما اهتمام بیشتر دولت در این زمینه است، دولت در زمینه اقتصادی نیز تلاش کرده اما به جای این که توجه به غرب و کالاهای غربی داشته باشد باید بر اقتصاد مقاومتی همت کند.


وی افزود: دولت در عین تعامل با دنیا باید به اقتصاد مقاومتی توجه داشته باشد، تکیه بر اقتصاد مقاومتی سبب مورد توجه قرار گرفتن سخن دولتمردان در سطح جهانی می شود.

 

 مطرح کردن سخنانی که لزومی برای بیان ندارد از نقاط ضعف دولت است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کردن سخنانی که لزومی برای بیان ندارد را از نقاط ضعف دولت عنوان کرد و اظهار داشت: گفتن برخی سخنان هیچ لزومی ندارد، کار قانونی در سال های متمادی در حال انجام شدن است و همه مسائل را می دانند و مسأله مخفی وجود دارد حال اگر کسی سختی بگوید و فضا را متشنج کند نادرست است.


وی ادامه داد: بیان این گونه سخنان هیچ ضرورتی ندارد و فضای کشور را ناآرام می کند، گاهی مسائلی مخفی است که نیاز به اظهار کردن دارد اما چیز مخفی وجود ندارد که چنین سخنی گفته شود؛ 36 سال است که انتخابات در کشور برگزار می شود و روال قانونی آن معلوم است.


آیت الله فقیهی با بیان این که گاهی صحبت ها دو پهلو است، ابراز داشت: این گونه سخنان را نه می توان درست و نه می توان نادرست نام گذاشت اما باید گفت که بیان چنین سخنانی چه لزومی دارد؛ بیان این گونه سخنان سبب به وجود آمدن چند نوع تفسیر و توجیه و چند دستگی می شود.

 

برخی از اعضای دولت با سخنان خود ایجاد تنش می کنند
وی عنوان کرد: این گونه مسائل برای سرگرمی خوب است اما آیا برای مملکت نفع دارد و نافع است، به نظر بنده این مسائل نفعی ندارد؛ کشور باید در آرامش کامل بوده و مردم باید متحد، همدل و همزبان باشند، همان فرمایشی که مقام معظم رهبری فرمودند باید پیگیری شود.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مطرح کردن چنین سخنانی کار قشنگی نیست، خاطرنشان کرد: برخی از اعضای دولت این کارها را انجام می دهند و سخنانی می گویند که ایجاد تنش می کند.


وی اضافه کرد: همچنین گاهی وکلای مجلس و بزرگان باید توجه داشته باشند که از سخنان ایجاد کننده تنش پرهیز کنند، با ملایمت و محبت باید با یکدیگر برخورد کرد؛ در بیان انتقادات باید مزیت ها نیز در نظر گرفته شده و راهکارها ارائه شود، باید به گونه سخن گفته شود که همه تصور کنند از زبان یک دوست جاری شده است و بتواند تأثیرگذار باشد./1323/ت301/ش

ارسال نظرات