۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۲۸۲۳۸۲
جهان اسلام در هفته‎ای که گذشت؛

هشدار آیت الله سیستانی درباره توطئه تجزیه عراق/ شیخ فتنه لبنان دستگیر شد

خبرگزاری رسا ـ هشدار حضرت آیت الله سیستانی نسبت به تجزیه عراق، بازداشت شیخ فتنه در لبنان و آزادی اسیر اعتصاب کننده غذا در فلسطین از مهمترین خبرهای هفته گذشته جهان اسلام بود.
جهان اسلام

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جهان اسلام در هفته گذشته دستخوش حوادث و رخدادهای مختلفی بود که می توان ازهشدار حضرت آیت الله سیستانی نسبت به تجزیه عراق، بازداشت شیخ فتنه در لبنان، پایان اعتصاب غذای اسیر فلسطینی، بازداشت یکی از علمای شیعه بحرین، اعلام نامزدی برخی شیعیان برای انتخابات مصر و تأکید گاردین بر لزوم عذرخواهی انگلیس از ایران به عنوان مهمترین این رخدادها یاد کرد.

 

در این گزارش به صورت گذرا به بررسی مسائل رخ داده در جهان اسلام در هفته ای که گذشت به تفکیک کشورها خواهیم پرداخت.

 

عراق؛ هشدار آیت الله سیستانی نسبت به تجزیه عراق

 

نخست وزیر عراق که درصدد اجرای اصلاحات سیاسی در این کشور است تصمیم شورای تحقیق و بررسی در زمینه محاکمه فرماندهان خاطی ارتش این کشور در هنگام حمله گروه تروریستی داعش به شهر الرمادی را تایید کرد.

 

ـ حضرت آیت الله سید محمد سعید حکیم در دیدار با تعدادی از فعالان فرهنگی و دینی بر لزوم برچیده شدن عادت های جاهلی موجود در جامعه تأکید کرد.

 

ـ هفدهمین سالگرد شهید حضرت آیت الله سید محمد صدر، از مراجع تقلید نجف اشرف و فرزندان وی حجج اسلام سید مصطفی و سید مومل صدر شب گذشته با حضور نمایندگان دفاتر مراجع تقلید در مسجد امام رضا (ع) در شهر مقدس قم برگزار شد.

 

ـ خطیبان نماز جمعه عراق با اشاره به لزوم اجرای صحیح اصلاحات با پشتوانه مردم و مرجعیت، مبارزه با فساد اخلاقی موجود در جامعه را خواستار شدند.

 

ـ حضرت آیت الله سیستانی در پاسخ کتبی به سوالات خبرگزاری «فرانس پرس» نسبت به احتمال تجزیه عراق در صورت عدم اجرای اصلاحات واقعی از سوی دولت هشدار داد.

 

ـ خطیب جمعه نجف اشرف در مراسم اختتامیه ششمین اجلاس عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در تهران  تأکید کرد ‌که امروز ملت عراق بعد از 1400 سال اسارت به برکت‌خون شهدای خود و با الگوگیری از مبارزات امام خمینی(ره) تجربه جدیدی را آغاز کرده تا بر اساس وحدت آزاد شود.

 

ـ رییس اوقاف اهل تسنن عراق با اشاره به آنکه بیش از 90 درصد مردم مناطق سنی نشین عراق با ورود داعش آواره شدند تاکید کرد که اهل سنت هیچگاه سیطره داعش را بر خود قبول نخواهد کرد.

 

ـ نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق که برای شرکت در ششمین اجلاس عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) به ایران سفر کرده بود با آیت الله هاشمی شاهرودی دیدار و گفت وگو کرد.

 

ـ به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق، سیزدهمین شماره فصلنامه «الحوزه» در این کشور منتشر شد.

 

لبنان؛ شیخ فتنه بازداشت شد

 

ـ شیخ احمد الاسیر از روحانیان اهل سنت تندرو لبنان که مدتی است این کشور را به صحنه ای برای فتنه و اغتشاش مبدل کرده بود، سرانجام در فرودگاه بیروت بازداشت شد. مرکز رصد خبرگزاری رسا در گزارشی به بررسی اقدامات صورت گرفته از سوی شیخ فتنه در لبنان پرداخت.

 

ـ علمای اهل سنت لبنان نیز ضمن تشکر از نیروهای امنیتی به دلیل بازداشت شیخ فتنه، خواستار محاکمه سریع و شفاف وی شدند.

 

ـ دبیرکل اتحادیه علمای حامی مقاومت اسلامی، شیخ فتنه را به ظاهر مسلمان ولی در باطن از جمع خوارج توصیف کرد.

 

ـ عضو تجمع علمای مسلمان لبنان، امروز طی پیامی از دفاع برخی از احزاب و جریان‎های سیاسی از شیخ احمد الاسیر، مفتی افراطی سلفی انتقاد کرد و گفت: برخی از این احزاب معروف با آغاز روند تحقیقات از الاسیر احساس خطر کرده‎اند.

 

ـ امام جماعت صیدای لبنان نیز خواستار کاهش فشار به دستگاه‎های قضایی شد و گفت: خاندان حریری از حامیان شیخ فتنه هستند.

 

ـ شیخ فتنه در بازجویی‌های اولیه به برنامه ریزی برای ترور دبیرکل اتحادیه علمای مقاومت و برخی فرماندهان حزب الله و انفجارهای تروریستی و نیز همکاری با گروه‌های تروریستی داعش و بوکوحرام اعتراف کرد.  و همچنین به حمایت های مالی از قطر و عربستان اذعان کرد.

 

ـ تجمع علمای مسلمان لبنان با استقبال از رییس انجمن حقوق بشر بحرین با تاکید بر مشروع بودن انقلاب مردمی بحرین، خروج نظامیان آل سعود را از این کشور خواستار شد. ـ شیخ عبداللطیف دریان، مفتی اعظم لبنان امروز در کنگره جهانی فتوا که در قاهره پایتخت مصر برگزار شد، نسبت به تسریع در صدور فتوای تحریم و انحراف و افراط در عقاید و عمل هشدار داد.

 

فلسطین؛ اعتصاب غذای اسیر فلسطینی نتیجه داد

 

ـ محمد علان اسیر فلسطینی که به دلیل اعتصاب غذای 64 روزه به خبر اصلی فلسطین مبدل شده بود، سرانجام به پیروزی رسید و دیوان عالی رژیم صهیونیستی حکم به لغو مدت بازداشت اداری وی داد.

 

وی پس از صدور این حکم، به اعتصاب غذای خود پایان داد و از همه کسانی که با وی همبستگی کرده اند، سپاسپگزاری کرد.

 

ـ جهاد اسلامی ضمن اعلام اینکه رژیم صهیونیستی مسؤولیت کامل زندگی «محمد علان» را بر عهده دارد، افزود پیروزی وی در وادار کردن صهیونیست‌ها به عقب‌نشینی از مواضع خود مانند پیروزی کل جهان است.

 

ـ بخش امور فلسطین و سرزمین‌های عربی اشغالی اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌ای به مناسبت چهل‌وششمین سالروز آتش‌سوزی مسجدالاقصی از سوی صهیونیست‌ها که مصادف با 21 آگوست(30 مرداد) است، نسبت به جنایات صهیونیست‌ها علیه قدس و مسجدالاقصی هشدار داد.

 

ـ سازمان ملل در واکنش به شدت گرفتن روند تخریب خانه های فلسطینیان در کرانه باختری رود اردن، در بیانیه ای خواستار توقف فوری این کار به دست رژیم اشغالگر قدس شد.

 

ـ  وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تهدید کرد هر فلسطینی که به شهرک‌نشینان یا نظامیان صهیونیست آسیب برساند، ریختن خون او مجاز است.

 

ـ مقامات فلسطینی اعلام کردند تشکیلات خودگردان فلسطین پس از توافق هسته‌ای ایران و غرب به دنبال تقویت روابط خود با تهران است

 

بحرین؛ بازداشت یکی از علمای شیعه

 

ـ بازداشت یکی از علمای شیعه بحرین با واکنش علما، مراکز دینی و سازمان های مختلف مواجه شد.

 

علمای بحرین با صدور بیانیه‌ای بازداشت عالم بحرینی را محکوم و تاکید کردند که سیاست سرکوبگرانه نظام آل خلیفه مخالف با عهدنامه‌های بین المللی حقوق بشر است.

 

ـ یکی از علمای بحرین با محکومیت بازداشت شیخ حسن عیسی تاکید کرد که این بازداشت‌ها تنها بحران موجود در کشور را افزایش خواهد داد.

 

ـ شورای بین الملل حمایت از محاکمه عادلانه نیز با محکومیت بازداشت شیخ حسن عیسی تاکید کرد که بازداشت فعالان سیاسی فاقد وجهه قانونی است. ـ تبدیل یکی از مساجد بحرین به قبرستان نیز اعتراض شدیدی را در این کشور به وجود آورد به گونه ای که ائتلاف 14 فوریه بحرین با محکومیت تصمیم وزارت اوقاف جعفری مبنی بر تخریب مسجد شیعان و تبدیل آن به قبرستان، این عمل را مصداق آشکار مبارزه با شعائر دینی توصیف کرد. خانواده شهدای بحرین در اعتراض به این تصمیم مقابل این مسجد تحصن کردند.

 

ـ  مردم بحرین، چهل و سومین سالروز استقلال کشور خود از استعمار انگلیس را در میان تدابیر شدید امنیتی نظام حاکم برگزار کردند. و شیخ علی سلمان نیز که با حکم حبس 4 ساله در زندان آل خلیفه قرار دارد با صدور پیامی به مناسبت سالروز استقلال بحرین تاکید کرد که مبارزات مردم بحرین تا دستیابی نهایی به خواسته‌های خود ادامه خواهد یافت.

 

ـ مطبوعات دولتی بحرین که پیکان هجمه‌های‌شان همیشه به دلیل انتقاد تهران از سرکوب معارضان، متوجه ایران است، این بار با دستاویز قرار دادن کشف گروه مسلح در کویت، ایران را هدف حمله قرار داده‌اند.

 

ـ امام جمعه مسجد امام صادق (ع) منطقه الدراز بحرین با انتقاد از توزیع متن از پیش تعیین شده در میان سخنرانان نماز جمعه تاکید کرد که محدودسازی منبرهای دینی راه حل مناسبی برای مبارزه با گفتمان قومیت گرایی نیست.

 

ـ بنابر تصمیم مسؤولان زندان، پخش اذان و اقامه نماز جماعت درون مسجد زندان جو بحرین ممنوع شده است.

 

ـ عضو ارشد دیده بان حقوق بشر بحرین با انتقاد از تصمیم وزارت دادگستری در محدودسازی منبرهای دینی شیعی تاکید کرد که ممنوعیت علما از سخنرانی مصداق بارز نقض حقوق بشر است.

 

آسیا و اقیانوسیه؛ ادامه بحران غذا و آوارگی شهروندان در یمن

 

ـ بحران مردم بی گناه یمن در پرتو ادامه جنایت های رژیم آل سعود همچنان ادامه دارد. برنامه جهانی غذا اعلام کرد که از هر 5 یمنی، 4 نفر از آنان نیازمند کمک های انسانی است و آمار قحطی زدگان به عدد 13 میلیون نزدیک شده است.

 

ـ کاخ سفید که از حامیان آشوب و جنگ در یمن است نسبت به نرسیدن کمک های انسان دوستانه به مردم این کشور ابراز نگرانی کرد.

 

ـ رییس کمیته عالی انقلاب یمن با محکوم کردن حملات مکرر و عمدی متجاوزان سعودی به مراکز حیاتی یمن در کنار بمباران منازل و اماکن دیگر، هدف رژیم عربستان را نابودی ملت یمن و کشورشان دانست.

 

ـ مرکز رصد خبرگزاری رسا در گزارشی به بررسی یکی از دغدغه های مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره نقش رسانه های عربی در ایجاد اختلاف میان مسلمانان پرداخت.

 

ـ امارات مشارکت شهروندان را در انتخابات و فعالیت های سیاسی به دلایل واهی ممنوع اعلام کرده است و این تصمیم به علت اینکه به بسیاری از بیماران روانی اجازه شرکت در انتخابات داده شده، اما بسیاری از فعالان سیاسی منع شده اند سبب تمسخر شهروندان شده است.

 

ـ 300 دانش‌آموز استرالیایی برای شناخت اسلام از مسجد «بیت‌السلام» در منطقه «لانگوارین» در حومه شهر «ملبورن» استرالیا بازدید کردند

 

ـ جلسه محاکمه عاملان انفجار تروریستی ماه ژوئن گذشته در مسجد امام صادق (ع) در کویت که به شهادت 27 نفر و زخمی شدن 227 نفر دیگر منجر شد، در این کشور برگزار شد.

 

ـ نویسنده اردنی، به دلیل نگارش مطالبی در فیسبوک در انتقاد از فساد در طبقه حاکم و ابراز علاقه به مذهب شیعه زندانی شد.

 

ـ نخست وزیر اسبق مالزی و معمار نوین این کشور جنوب شرق آسیا، با تاکید بر اینکه نباید کورکورانه از فرهنگ غرب پیروی کرد، بار دیگر خواستار فعالیت برای ممانعت از تبعیت مردم شرق از این فرهنگ شد و گفت که آزادی های نامحدود غربی، مشکلات فراوانی برای مردم ایجاد کرده است.

 

ـ یکی از اعضای شورای سیاسی جنبش انصارالله با تکذیب ورود عناصر این جنبش به سفارت امارات، تاکید کرد که درگیری در یمن، حاصل بحران اخلاقی جهان عرب است.

 

ـ مراسم بزرگداشت استقلال افغانستان با حضور معاون رییس جمهور این کشور در قم برگزار شد.

 

 آفریقا؛ اعلام نامزدی برخی شیعیان برای انتخابات پارلمان مصر

 

ـ وزارت آموزش و پرورش مصر نسبت به حجاب اجباری در مدارس دخترانه واکنش نشان داد و تاکید کرد که حجاب امری شخصی است.

 

ـ استاد فقه تطبیقی الازهر نیز درخواست وزیر آموزش و پرورش مصر برای ممنوعیت حجاب دختران در مدارس ابتدایی را خروج از شریعت اسلام توصیف کرد.

 

ـ برخی از شیعیان مصر برای مشارکت در انتخابات پارلمان این کشور اعلام آمادگی کردند.

 

ـ یکی از مقامات آفریقای جنوبی از مسلمانان این کشور به دلیل ایفای نقش موثر در پایان دادن به حکومت آپارتاید تقدیر و تشکر کرد.

 

ـ شیخ یوسف قرضاوی رییس اتحادیه جهانی علمای مسلمان در راستای سخنان اختلاف برانگیز خود این بار حکومت سوریه را مورد هجوم قرار داد.

 

ـ مفتی الازهر مصر تاکید کرد که مشکل امروز جهان اسلام بی سوادی دینی و فتوای عالم نماها است.

 

ـ رژیم صهیونیستی در چارچوب تلاش برای افزایش جمعیت خود به روش های مختلف اقدام به تطمیع یهودیان در کشورهای مختلف و از جمله 'مغرب' برای مهاجرت به فلسطین اشغالی می کند.

 

ـ منابع آگاه در وزارت اوقاف مصر از امضای توافقنامه‌ای میان وزارت و رهبران سلفی مصر پیرامون اجازه تبلیغ و سخنرانی به مبلغان سلفی در مساجد سطح شهرها خبر دادند.

 

ـ الازهر مصر با محکومیت حادثه تروریستی انفجار عراق از سوی داعش تاکید کرد که در صورت بی توجهی به داعش، این گروه تروریستی گریبانگیر جهانیان خواهد شد.

 

ـ وزیر کشور مصر با اشاره به اینکه آشتی با جماعت اخوان المسلمین در کار نیست، بر مقابله جدی و قاطع با این گروه تاکید کرد.

 

اروپا و آمریکا؛ تأکید گاردین بر لزوم عذرخواهی انگلیس از ایران

 

ـ نویسنده مشهور برزیلی با قرار دادن عکسی از قرآن کریم در صفحه شخصی خود در فیسبوک، از دین اسلام و کتاب مقدس مسلمانان دفاع کرد.

 

ـ فروشگاهی در آمریکا به بهانه تدابیر امنیتی، ارائه خدمات به زنان محجبه را محدود کرده است.

 

ـ گاردین در گزارشی با اشاره به خبر بازگشایی سفارت انگلیس در تهران و نیز سیر تاریخی دخالت های این کشور در تهران خاطر نشان کرد وزیر خارجه انگلیس باید در جریان بازگشایی سفارتخانه کشورش، از ایرانیان عذرخواهی کند.

 

ـ شماری از پیروان ادیان توحیدی با شرکت در یک صبحانه کاری و در اقدامی نمادین بر فهم مشترک و همزیستی مسالمت‌آمیز شهروندان با گرایشات قومی ـ مذهبی متفاوت تأکید کردند.

 

ـ یک سیاستمدار جمهوری‌خواه در ایالت تگزاس آمریکا با انتشار عکسی در فیس‌بوک پیشنهاد کرده است «جهان اسلام» با بمب هسته‌ای بمباران شود.

 

ـ رسانه های غربی برای معرفی بوسنی به عنوان خطری در اروپا، مسلمانان این کشور را به عنوان تروریست و اعضای داعش در اروپا معرفی می‎کنند.

 

ـ تحلیل گر آمریکایی در گفت وگو با خبرگزاری رسا گفت: کمبود اطلاعات در کنار تغذیه ی ذهن با خشونت، پورنوگرافی و نسبی گرایی اخلاقی ملتی را ساخته است که درست مثل مردم قحطی زده ی آفریقا از شدت گرسنگی گام به گام به سوی مرگ پیش می روند.

 

ـ رهبران دینی و علمای مسلمان جهان در حال تهیه فراخوانی برای دعوت به اقدام علیه ایجاد تغییرات اقلیمی هستند.

 

ـ خبرگزاری رسا در گزارشی به بررسی سیاست‎های پنهان فعال‎ترین دولت استعمارگر در آفریقا با عنوان «مسلمانان آفریقای مرکزی قربانی استعمار مخفی فرانسه» پرداخت.

 

ـ نماینده مسلمان حزب کار در پارلمان انگلیس که در تلاش برای خدمت به جامعه در کسوت شهردار لندن است، نسبت به جوسازی منفی رادیو «ال بی سی» لندن اعتراض کرد.

 

ـ یک پایگاه آمریکایی در گزارشی درباره تبعیض نژادی در این کشور نوشت که مشکل ساختاری در حکمهای صادره علیه سیاه‌پوستان آن است که 95 درصد از دادستانها سفیدپوست هستند.

 

ـ برگزاری نمایشگاه کاریکاتورهای موهن از پیامبر اسلام (ص) در لندن لغو شد.

 

ـ اسلواکی اعلام کرد که در چارچوب طرح اتحادیه اروپا برای تقسیم مهاجران بین کشورهای عضو این اتحادیه حاضر به پذیرش هیچ مسلمانی نیست.

 

ـ شورای مسلمانان آمریکا از رهبران مسلمان این کشور درخواست کرد تدابیر امنیتی را در مساجد افزایش دهند./980/ز501/ک

محمدرضا جایروند

ارسال نظرات