۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۹
کد خبر: ۲۷۳۲۱۵
استاد اخلاق حوزه علمیه:

بی توجهی به مطامع دنیوی انسان را در مسیر تعالی قرار می دهد

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه، گناه را عامل نابودی انسان بیان کرد و ادامه داد: گناه انسان را بیچاره می کند و در دام مطامع دنیا می افتد و به همین دلیل بیداری این انسان تنها با مرگ امکان پیدا می کند.
آيت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، آیت الله سید رحیم توکل، استاد حوزه علمیه قم  چهارشنبه شب در امامزاده عبدالله بابل با بیان این که حقیقت جسم و روح یکی است، گفت: انسان در دنیا دارای دو بعد جسمانی و روحانی است و در عالم بزرخ تنها روح انسان قرار می گیرد اما در عالم آخرت روح و جسم دوباره با هم قرار می گیرند و عقاب ها هم جسمانی و هم روحانی می شود.

 

وی افزود: اعتقاد ما بر این است که خداوند عالم کمال محض است و به همین دلیل بندگان به میزانی که خود را به سمت کمال مطلق نزدیک کننده دارای ارزش می شوند.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با تشریح موضوع برکات برای فرد عبادت کننده، خاطرنشان کرد: در اول خلقت در صفر مطلق بودیم و خدا مابه عبادت ما را امر کرد تا از این صفر خود را بالا بکشیم و به همین دلیل بین عبودیت و کسب مقامات ارتباط مستقیم است.

 

وی ادامه داد: برکات به عابد می آیند نه به کسی که غنی مطلق است و اگر پیامبر گرامی اسلام به مقامات بالایی دست پیدا کردند به خاطر عبودیت زیاد ایشان بود.

 

آیت الله توکل به موضوع اصلیت و فرعیت حقیقت انسان پرداخت و اذعان کرد: انسان متشکل از روح و جسم است که در این ترکیب بدن مرکب و روح راکب است.

 

وی ادامه داد: هر کسی که طالب مقامات خاص و در مسیر کمال باشد باید میزان عبودیت خود را در مقابل پروردگار بالا ببرد و به همین دلیل آنهایی که اهل مناجات شبانه و نماز شب بودند، توانستند این مسیر را بپیمایند.

 

این استاد حوزه علمیه به موضوع رذائل و فضایل اشاره و تصریح کرد: رذائل، فضائل، کیفر و پاداش برای روح است و در این بین بدن یک مرکب خالی است که در زمان در حال فرسوده شدن است.

 

وی افزود: زمانی همه توجه روح به بدن باشد به آن تعلق شدید می گویند و به همین دلیل روح نمی تواند تعالی به دست بیاورد.

 

آیت الله توکل به تشریح موضوع خواب پرداخت و گفت: در عالم خواب وقتی دستگاه های ظاهری از کار می افتند و چون توجه روح به بدن کم شد روح انسان می تواند سیر کند.

 

وی ادامه داد: وقتی انسان می خوابد 40 درصد از توجه روح به جسم کم می شود و همین مقدار کافی است تا روح انسان حقایقی را درک کند که در بیداری نمی توانست درک کند.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که خواب موضوعی غیر ارادی است اما در تعالی روح باید مسأله ای ارادی محقق شود، اظهار داشت: اگر انسان در حالت بیداری بتواند با اراده توجه خود را به جسم کم کند می تواند تصرفاتی را در عالم به همان اندازه به دست بیاورد.

 

وی افزود: به حالت کم کردن توجه روح به جسم را خلع بدن می گویند و حکیم به کسی می گویند که حکمت این کار را با توجه به خداوند و فارغ شدن از نگاه دنیایی دریافته باشد.

 

آیت الله توکل به منازل سیر الی الله اشاره کرد و گفت: انسان باید گند گناه را از روحش بزداید و زمانی انسان می تواند به مراتب عالیه برسد که همه اجزای خود را طهارت ببخشد.

 

وی گناه را عامل نابودی انسان بیان کرد و ادامه داد: گناه انسان را بیچاره می کند و در دام مطامع دنیا می افتد و به همین دلیل بیداری این انسان تنها با مرگ امکان پیدا می کند./950/پ202/ب1

ارسال نظرات