۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۲۷۱۵۵۹
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی:

بی سوادی بر علم بدون دین و اخلاق ارجحیت دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی گفت: جایگاه سواد آموزی در ایران با سایر کشورها تفاوت دارد چرا که در کشور ما، دین، تقوا و ایمان نیز در کنار علم آموزش داده می شود و بی سوادی بر علم بدون دین و اخلاق ارجحیت دارد.
حجت الاسلام قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور در اختتامیه همایش آموزشی و توجیهی آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی که ظهر امروز در سالن شهید مشکی برگزار شد با اشاره به فرمایش پیامبر(ص) که فرمودند: « اللّهمّ إنّی أعوذ بک من علم لا ینفع؛ خدایا پناه می برم به تو از علمی که سودی نمیبخشد»، تصریح کرد: برنامه های دانشگاهی که هیچ استفاده و سودی برای دانشجویان ندارد را باید از برنامه های درسی آن ها حذف کرد.


وی در ادامه گفت: دانشگاه ها باید هنری را در کنار تحصیل علم به دانشجویان بیاموزند که اگر آن ها در راستای تحصیل خود استخدام نشدند، حرفه ای را فرا گرفته باشند تا با آن بتوانند امرار معاش کنند و ازدواج آن ها به این خاطر با تأخیر انجام نشود.


رییس ستاد اقامه نماز کشور نهضت سوادآموزی را بستری مناسب برای آموزش و ارتقای سواد جامعه دانست و اظهار کرد: جایگاه سواد آموزی در ایران با سایر کشورها تفاوت دارد چرا که در کشور ما، آموزش دین، تقوا و ایمان نیز در کنار علم داده می شود و بی سوادی بر علم بدون دین و اخلاق ارجحیت دارد.


حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با اشاره به سوره ابراهیم(ص) که یادآور شدن نعمت های بی شمار برای انسان و در آن مراد از تسخیر خورشید و ماه، در خدمت منافع و مصالح انسان قرار دادن است، خاطر نشان کرد: خداوند ظرفیت ها و توانمندی های بسیاری به انسان عنایت کرده است ولی انسان نمی تواند شکر تمامی آن ها را به جا آورد و از آن ها به خوبی استفاده کند چرا که مدیریت استفاده از ظرفیت ها را ندارد و علم او نسبت به آن ها محدود است.


نماینده ولی فقیه در نهضت سواد آموزی اضافه کرد: گفت و گوی چهره به چهره، گاهی از سخنرانی عمومی مؤثرتر است؛ نهضت سوادی آموزی باید  باتوجه به نیازهای دانش آموزان خود و در راستای آن از این روش استفاده کند، وجود محبت و ایجاد تنوع و استفاده از رنگ های شاد در کلاس درس نیز در افزایش جذب و یادگیری بسیار مؤثر است که باید به آن توجه شود.


وی با اشاره به این آیه از قرآن که خداوند به پیامبر اکرم(ص) می فرماید: « وَ قُلْ رَبِّ زِدْنی‏ عِلْماً»، اظهار کرد: کلمه فارغ التحصیل را برای خود به کار نبرید و خود را باسواد ندانید چون انسان مغرور می شود؛ همیشه در کسب علم باشید و وقت خود را در زندگی با کارهای بیهوده هدر ندهید  بلکه به دنبال افزایش علمی باشید و در این راستا قانع نباشید.


حجت الاسلام و المسلمین قرائتی خاطر نشان کرد: معلمان و مربیان نهضت سوادآموزی که سبب هدایت افراد می شوند، در واقع با خدا معامله کرده اند و باید توجه داشته باشند که در قالب سوادآموزی دیگران را نجات می دهد از این رو باید سوادآموزی را برای خویش به عنوان یک اصل قرار دهد.


رییس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: تقلید به معنای رجوع به کارشناس است و همان طور که در مسائل دینی به مرجع تقلید رجوع می کنیم برای سایر امور نیز باید همیشه شماره ای از یک متخصص داشته باشیم تا در صورت نیاز به آن مراجعه شود، معلمان و مربیان نهضت های سواد آموزی نیز باید شماره یک فرد متخصص به سواد آموزی را برای کمک و راهنمایی داشته باشند./844/پ202/ب5 

ارسال نظرات