۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۲۶۹۶۷۱
در محل باغ موزه دفاع مقدس صورت گرفت؛

افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

خبرگزاری رسا ـ بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اجرای مراسم افتتاحیه مشابه سال‌های قبل در ایام ماه مبارک رمضان کار خود را آغاز کرد.
نمايشگاه قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد‌باقر قالیباف، شهردار تهران، مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران و جمعی از مسؤولان بلند پایه لشگری و کشوری، غروب چهار‌شنبه، سوم تیر‌ماه در محل باغ موزه دفاع مقدس افتتاح شد.

قرآن، کتاب هدایت بشر است

در این مراسم علی جنتی با اشاره به نقش قرآن در زندگی بشر، گفت: فطرت انسان بر اساس خداشناسی و خدا باوری است، اما گاهی مشاهده می‌شود که بر اساس تربیت ناصحیح، فرد به ‌سوی بدی‌ها می‌رود، از این رو اگر تمام افراد به قرآن تکیه کنند قطعأ به سعادت می‌رسند، زیرا قرآنی کتابی است که هم موجب هدایت و هم موجب رحمت برای بشریت می‌شود.


وی افزود: قرآن وسیله‌ای است که حتی می‌تواند علاوه بر درمان بیماری‌های روحی و روانی، بیماری‌های جسمی بشر را نیز شفا دهد و او را به آرامش برساند.


برگزاری نمایشگاه قرآن، جزو افتخارات شهر تهران است

در بخش دیگری از این مراسم، مهدی چمران با تشکر از تمامی دست‌اندر‌کاران نمایشگاه بین‌المللی تهران، گفت: در برگزاری و افتتاح نمایشگاه قرآن کار عظیمی صورت گرفته است و این حرکت فرهنگی و قرآنی قطعا تا همیشه جزو افتخارات شهر تهران باقی خواهد ماند.


وی با بیان این‌که تهران نخستین شهر قرآنی در کره زمین شناخته شده است، افزود: دو سال پیش اعلام شد که تهران اولین شهر قرآنی جهان است، از این رو باید در این شهر یک نمایشگاه بزرگ قرآنی را برگزار کنیم، ضمن این‌که همه کار‌ها و برنامه ریزی‌های ما نیز باید مبتنی بر قرآن باشد.


چمران با بیان این‌که مشکلات برخی از بلاد اسلامی به‌دلیل دوری از ولایت‌مداری است، تصریح کرد: امروز ما شاهد هستیم که گروه‌های تکفیری هم‌چون داعش و امثالهم بلای جان کشور‌های منطقه شده‌اند، زیرا در این کشور‌ها نگاه سطحی به قرآن می‌شد و تنها به ظاهر قرآن بسنده می‌کردند.


رییس شورای شهر تهران در پایان با توصیه به مسؤولان در مورد توجه به قرآن، خاطر‌نشان کرد: باید همه و به‌ ویژه مسؤولان قرآن را سر‌لوحه کار‌های خود قرار دهند و از آن بهره بگیرند، زیرا قرآن وسیله هدایت است و باید در همه حال منشور اجرایی برای زندگی بشر باشد.


نمایشگاه قرآن ایران، در جهان اسلام بی‌نظیر است
حجت الاسلام حشمتی که به عنوان یکی دیگر از سخنرانان مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قران کریم سخن می‌گفت، تأکید کرد: نمایشگاه بین المللی قرآن تهران با تلاش تمام نهاد‌های مربوط و با همت چندین ماهه زحمت‌کشان حوزه قرآن آماده افتتاح شده است، در تمام طول مدت آماده‌سازی نمایشگاه قرآن تلاش شد تا فضایی مناسب برای تمام بازدید‌کنندگان از نمایشگاه فراهم آورده شود.


وی افزود: در راه آماده‌سازی نمایشگاه قرآن شهرداری و ستاد‌های تابعه آن به‌همراه شورای شهر تهران کمک‌های فراوانی را داشتند و به‌علاوه باف موزه دفاع مقدس نیز با در اختیار قرار دادن فضایی بسیار مناسب، مقدمات برگزاری یک نمایشگاه عالی را فراهم کردند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در نمایشگاه امسال از محل باغ کتاب بهره‌برداری خواهد شد که این آغاز به‌کار با قرآن خواهد بود و برکت قرآن در باغ کتاب جاری خواهد شد.

حجت الاسلام حشمتی با اشاره به فضای نمایشگاه، خاطر نشان کرد: در نمایشگاه امسال فضا‌های مسقف دو برابر شده است و در کل 15000 متر فضای مسقف و 15000 متر فضای روباز در اختیار فعالان حوزه قرآن و عترت قرار گرفته است.

وی با بیان این موضوع که نمایشگاه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است، اضافه کرد: 19 کمیته اجرایی، 17 کمیته محتوایی، 4 بازارچه عفاف و حجاب، برنامه شب‌های شیدایی، محافل انس با قرآن، نماز جماعت و نشست‌های علمی از بخش‌های مختلف نمایشگاه قرآن امسال هستند.
 
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آیین تکریم از خادمان قرآنی، خاطر‌نشان کرد: در این بخش قرار بر این شده است تا با حضور ریاست محترم جمهور از فعالان و خادمان قرآنی در حاشیه نمایشگاه قرآن تجلیل به عمل بیاید.

حجت الاسلام حشمتی در پایان با اشاره به برگزاری بدون نقص نمایشگاه قرآن در سال‌های قبل، تأکید کرد: نمایشگاه قرآن در ایران، بی‌نظیر‌ترین نمایشگاه در جهان اسلام است، زیرا ما شاهد هستیم که کشور‌های عربی تلاش می‌کنند تا با الگو قرار دادن نمایشگاه قرآن، مشابه آن را در کشور‌های خود اجرا کنند.

گفتنی است، در حاشیه مراسم افتتاحیه امروز علاوه بر پخش کلیپ آیین افتتاحیه نمایشگاه قرآن، عبدالجبار کاکایی، شاعر ملی و مذهبی کشورمان با ارائه یکی از جدید‌ترین آثار خود، به اجرای گذاشت./856/پ202/ح

ارسال نظرات