۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۲۶۴۳۶۴

خبرهای کوتاه از حوزه علمیه خراسان

خبرگزاری رسا ـ برگزاری نشست مدیران مدارس علمیه خواهران مشهد و آزمون متقاضیان تدریس در حوزه علمیه خراسان و پایان سومین دوره مسابقات فرهنگی ورزشی طلاب عناوین مهم ترین خبرهای کوتاه حوزه علمیه خراسان است.
مرکز مديريت حوزه علميه خراسان

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام فرجام، مدیر حوزه علمیه خراسان در نشست مدیران مدارس علمیه خواهران مشهد در مدرسه علمیه حضرت زینب(س) گفت:خلاصه شرح وظایف حوزه علمیه در این روایت امام رضا (علیه السلام) است که می فرمایند: «رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ وَ کَیْفَ یُحْیِی أَمْرَکُمْ قَالَ یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا».

 

وی با اشاره به این مطلب که سرگردانی، قساوت و سنگدلی هایی که امروز در منطقه شاهدیم نتیجه دوری از معارف اهل بیت (علیهم السلام) است، ابرازد اشت: همانطور که امام هستم (علیه السلام) فرمودند، اگر مردم ارزش کلمات ائمه (علیهم السلام) را می دانستند، بی شک از ایشان تبعیت می کردند.

 

مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه رسالت حوزویان بسیار سنگین است، گفت: خواهران در انجام رسالت تحصیلی و تبلیغی گام های خوبی برداشته اند اما اقدامات بیشتری را می طلبد .

 

وی افزود: با توجه به اینکه مشهد بیش از یک میلیون حاشیه نشین از اقوام و فرهنگ های مختلف دارد، اگر نیمی از این جمعیت بانوان باشند، به این معنی است که خواهران طلبه 500 هزار فرصت تبلیغی دارند.

 

حجت الاسلام فرجام با اشاره به اینکه مهم این است که بدانیم که چه کسانی با چه درس ها و گرایش و با چه میزان تخصص در حوزه های علمیه خواهران تدریس می کنند، گفت: بنا بر این است که این وضعیت ساماندهی شود همانطور که این ساماندهی برای اساتید برادر نیز اجرا شده است.

 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر اخلاق از حوزه کنار گذاشته شود، فاجعه است و اگر کم رنگ باشد، هشدار جدی خواهد بود، تصریح کرد: به خاطر همین پشتوانه اخلاقی، طلبه حوزه همیشه یک سر و گردن بالاتر از خروجی های سایر نهادهای آموزش عالی است.

 

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه ابراز داشت: مدیران می توانند در راستای فعالیت های تبلیغی برای تابستان دوره ای را طراحی کنند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه هر چند دولت ، اسلامی است ولی حوزه علمیه مستقل از نهاد دولت می باشد، حوزه علمیه را شجره طیبه ای دانست که مشخصه ای چون «... اَصلُها ثابِتٌ وَ فَرعُها فِى السَّماء(ابراهیم / 24)» دارد و به همین جهت نباید دست خوش شرایط سیاسی قرار گیرد.

 

حجت الاسلام فرجام در ادامه ایجاد و راه اندازی کانون دانس آموختگان را فرصتی برای انسجام و یک دستی فعالیت های تبلیغی در حوزه عنوان و خاطر نشان کرد: رسالت حوزه پذیرش و پرورش مبلغ و محقق و طلبه است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش نسبت به اخذ مدرک در حوزه علمیه با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) که فرمودند: حوزه باید مدرک متناسب با نگاه حوزوی داشته باشد، بیان کرد: یکی از راه ها برای کم شدن آسیب مدرک گرایی این است که فضای معنوی و ارتباط با اسوه ها و چهره های معنوی و رابطه استاد و شاگردی پررنگ تر و سنت های حوزه احیا شود و افزود: آموزش غیر حضوری تشویق به مدرک گرایی است.

 

مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه افراد موثر مانند مدیر، کادر و اساتید مدرسه باید الگوی طلبه باشند، گفت: امام علی (علیه السلام) می فرمایند: « مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ وَ لْیَکُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ ...» یعنی آن که خود را در مرتبه پیشوایى قرار مى‏دهد باید پیش از مؤدب نمودن مردم به مؤدب نمودن خود اقدام کند.

 

حجت الاسلام فرجام در پایان ضمن بیان این مطلب که باید جلسات مدیران مدارس تداوم داشته باشد، درباره سند چشم انداز حوزه علمیه خراسان گفت و با اشاره به اینکه در این سند، این حوزه به عنوان دومین حوزه جهان تشیع دیده شده و الزامات و بیانیه ماموریت آن ذکر شده است، ابراز داشت: هم اکنون در حال تدوین برنامه 5 ساله اول هستیم و خواهران نیز باید مشارکت جدی در این عرصه داشته باشند.

 

پایان سومین دوره مسابقات فرهنگی ورزشی طلاب حوزه علمیه خراسان

مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات فرهنگی ورزشی طلاب حوزه علمیه خراسان (مراکز حوزوی) هفتم خرداد ماه 94 از ساعت 13 تا 18 در سالن ورزشی بهشت برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش، در این مراسم، حجت الاسلام یوسف شریف زاده، ‌مسئول دفتر فرهنگی تربیتی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اهمیت ورزش از دیدگاه اسلام و بیان روایتی از امام باقر (علیه السلام) در این زمینه، ابراز داشت: این دفتر در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در کنار تحصیل و تهذیب در جهت تقویت روحیه نشاط و شادابی بین طلاب نسبت به اجرای برنامه های ورزشی در حوزه علمیه خراسان اقداماتی را انجام داده است که برگزاری مسابقات ورزشی بین طلاب و نهادهای حوزوی یکی از این برنامه های می باشد.

 

وی افزود: برگزاری سومین دوره مسابقات فرهنگی ورزشی طلاب حوزه علمیه خراسان (مراکز حوزوی) نیز در همین راستا بوده که در این دوره 45 تیم در رشته فوتسال و 17 تیم در رشته والیبال حضور داشتند و تعداد 40 نفر در رشته شنا، 60 نفر در رشته تیراندازی با اسلحه و 35 نفر در رشته تنیس روی میز با یکدیگر به رقابت پرداختند.

 

حجت الاسلام شریف زاده یادآور شد: در این دوره از مسابقات تیم های دانشگاه علوم اسلامی رضوی، شهید همت مدرسه علمیه امام باقر (علیه السلام) و فدائیان رهبر متشکل از طلاب مدرسه علمیه امام صادق (علیه السلام) جاغرق در رشته فوتسال به ترتیب به مقام های اول تا سوم دست یافتند.

 

وی به برگزاری دیدار نهایی رشته والیبال در مراسم اختتامیه نیز اشاره و خاطر نشان کرد: تیم مدرسه علمیه نورالرضا (علیه السلام) مقام نخست را از آن خود کرد و تیم های دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدرسه علمیه ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) کرمانی ها به ترتیب دوم و سوم شدند.

 

گفتنی است، در این مراسم که صبوریان، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی به همراه معاونان این اداره کل و تعدادی از مدیران مدارس علمیه مشهد و طلاب حضور داشتند، برترین های مسابقات شنا، تنیس روی میز و تیراندازی نیز تقدیر شدند.

 

 

آزمون متقاضیان تدریس در حوزه علمیه خراسان برگزار شد

این آزمون از ساعت 8 صبح در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی برای متقاضیان تدریس در سطح یک و مدرسه علمیه عالی نواب برای متقاضیان تدریس در سطح 2 با حضور 785 نفر برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش، در این آزمون تعداد 700 نفر متقاضی تدریس در سطح یک حضور داشتند و 85 نفر نیز برای تدریس در سطح 2 و 3 شرکت کردند.

 

گفتنی است؛ پذیرفته شدگان مرحله کتبی و واجدان شرایط، طبق اعلامی که اطلاع رسانی خواهد شد، برای مصاحبه دعوت می شوند.


این آزمون در گروه های فقه، اصول، ادبیات عرب، علوم و معارف قرآن، علوم و معارف حدیث، عقاید و کلام، منطق و فلسفه، اخلاق اسلامی، تاریخ و عمومی برگزار شد.

 

بندگی یعنی حضور بر ریل زندگی

حجت الاسلام دکتر موحدی، استاد حوزه و دانشگاه در سیزدهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر تربیتی که به همت واحد فرهنگی مدرسه علمیه حضرت زینب (س)برگزار می شود، به تبیین و بررسی قلمرو عبودیت پرداخت.

 

وی با طرح این سؤال که حوزه و قلمرو بندگی خدا کجاست؟ گفت: برخی افراد در این مسئله افراط و تفریط می کنند و گروهی می پندارند عبد خدا درباره دنیا سخنی نمی گوید در حالی که با مراجعه به سیره ائمه اطهار (علیهم السلام) در می یابیم این بزرگواران هم در امور دنیوی و هم امور اخروی سخن می گفتند. در واقع مهم، نوع نگاه به دنیاست.

 

این استاد دانشگاه افزود: نگاه به دنیا باید توحیدی باشد به این معنا که دنیا نباید هدف و غایت باشد، بلکه ابزاری برای رسیدن به آخرت باشد.

 

وی یادآور شد: دین اسلام، زندگی صاف و بدون تنش را برای انسان می خواهد لذا عرصه بندگی تمام زندگی ماست حتی اعمالی که توصلی هستند، اگر با قصد قربت انجام شود تعبد و بندگی است.

 

این حافظ قرآن سپس به روایت امام صادق (علیه السلام) در باب عبودیت اشاره کرد و گفت: در این روایت امام(علیه السلام) عرصه بندگی را به چهار قسمت تقسیم می کنند و برای هر کدام هفت اصل مطرح می کنند که اگر این اصول هفتگانه مورد توجه قرار گیرد، بندگی در آن حوزه تمام می شود.

 

حجت الاسلام موحدی ادامه داد: یک عبد در قبال همه چیز از جمله؛ خدا، نفس، خلق و دنیا برنامه دارد و احساس مسئولیت می کند، همانگونه که خداوند در قرآن می فرماید: «عباد الرحمن الذین یمشون علی الارض هونا» یعنی بندگان خدا به هیچ چیز آسیبی نمی رسانند حتی بر روی زمین به گونه ای راه می رود که حق آن رعایت شود.

 

وی گفت: بندگی، حضور بر ریل زندگی است به گونه ای که از هر چیزی در مسیر کمال آن شیء استفاده شود، زیرا طبق آنچه امام علی (علیه السلام) می فرمایند: فَاِنَّکُم مَسئُولُونَ حَتّی عَنِ البِقاعِ وَ البَهائِمِ...»، انسان نسبت به همه چیز مسئول است و مورد سؤال قرار می گیرد.

 

حجت الاسلام موحدی به اصول هفتگانه در حوزه ارتباط با خدا اشاره کرد و یادآور شد: اداء حق خدا، حفظ حدود او، شکر بر بخشش های خدا، رضا به قضای الهی، صبر بر بلاهای خداوند، بزرگ داشت آنچه خداوند برای آن حرمت قائل شده و اشتیاق برای نزدیک شدن به خدا در این عرصه باید رعایت شود.

 

وی از تلاش، نگرانی نسبت به مسئولیت، تحمل آزار، سختی برای رسیدن به رشد و تعالی، به دنبال راستی بودن، اخلاص و دور کردن نفس از آنچه دوست دارد و سوق او به سمت حکمت، به عنوان اصول هفتگانه در ارتباط با نفس یاد کرد .

 

این استاد حوزه و دانشگاه، گفت: حلم، عفو، تواضع، سخا، دلسوزی، خیرخواهی و عدل و انصاف اصولی هستند که در معامله انسان با خلق باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی در پایان اصول هفتگانه ارتباط انسان با دنیا را برشمرد و گفت: بنده واقعی در این حوزه باید به کم راضی باشد، دلبسته به آنچه دارد نباشد و ایثار کند، آنچه را ندارد دنبال نکند، از زیاد خشنود نباشد، آفت ها را بشناسد، خواسته های دنیوی را رد کند و حب شهوت ریاست را در خود از بین ببرد و اگر این خصلت ها در مورد فردی محقق شود او از نزدیکان خداوند و بندگان مقرب و حقیقی خدا خواهد بود./930/پ203/ب5

ارسال نظرات