۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۲۵۷۹۵۸
نماینده ولی فقیه در زنجان:

زندگی و لحن سخن گفتن عرفا در ماه رجب تغییر می‌کرد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه زنجان با اشاره به فضائل ماه رجب گفت: وقتی ماه رجب می رسید کل برنامه زندگی عرفا و بزرگان عوض می شد و حتی سبک و لحن سخن گفتن شان نیز تغییر می کرد.
حجت الاسلام خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام والمسلمین علی خاتمی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان، امروز در جلسه درس اخلاق در مدرسه علمیه امام صادق(ع) زنجان، با اشاره به صفت رحمانیت خداوند گفت: یکی از صفاتی که برای خداوند مطرح شده و برای ما لازم است که روزی حدود 60 مرتبه خداوند را با آن صفت ها بخوانیم، صفت رحمان و رحیم است.

 

وی در ادامه افزود: این دو صفت الهی به قدری دایره وسیعی دارد که بر بندگان واجب است روزانه خداوند متعال را با این صفات خوانده و مورد خطاب قرار دهند و البته به گفته مفسران قرآن کریم ترجمه فارسی صفات رحمان و رحیم معنای کامل آن را نمی رساند و این ترجمه فقط از فقر کلمات نشأت می گیرد که نمی توانند معنای اصلی آن را برسانند که البته به غیر این هم چاره ای نیست.

 

امام جمعه زنجان در ادامه با اشاره به گسترش مفهوم صفت رحمانیت خداوند بین عموم مردم اظهار داشت: در زبان عموم مردم این صفت الهی به این گونه جاری است که گفته می شود خداوند از پدر و مادر هم مهربان تر است؛ یعنی پدر و مادر که مظهر مهربانی و عطوفت در این دنیا هستند خداوند از این دو موجود نازنین هم بسیار بالاتر است.

 

این مسؤول در ادامه با تفصیل صفات «الرحمن و الرحیم» عنوان داشت: اگر به برخی از دعاها و سخنان بزرگان مراجعه کنید برای معنای این دو صفت، دو معنای متفاوت ذکر کرده اند به این صورت که صفت رحمن برای این دنیا است و شامل همه موجودات اعم از حیوانات و مسلمانان و حتی کافران نیز می شود مانند باران که هنگام باریدن همه جا را سیراب می کند اما صفت رحیم ویژه آخرت بوده و فقط هم برای عده ای خاص.

 

وی در ادامه افزود: برای دلسوزی و مهربانی خداوند نسبت به بندگان خود، رجوع به نعمت هایی مانند عقل که پیامبر باطنی است همچنین فرستان 124 هزار پیامبر برای هدایت انسان ها و نعمت های بی شمار دیگر، کافی است تا به ما این صفات ثابت شود.

 

نماینده ولی فقیه در زنجان در ادامه با اشاره به قاعده لطف خداوند نسبت به بندگان تأکید کرد: خداوند با توجه به قاعده لطف و علاقه ای که به بندگان خود دارد زمینه و بذر هدایت را به یک اندازه در همه جا قرار داده و پاشیده است و این ظرفیت وجودی انسان ها است که نسبت به دریافت این هدایت ها مختلف است.

 

وی در پایان با اشاره به حلول ماه رجب و سفارشات بزرگان برای این ماه پر فضیلت تصریح کرد: استاد عرفان ما می فرمود وقتی ماه رجب می رسید کل برنامه زندگی عرفا و بزرگان عوض می شد و حتی سبک و لحن سخن گفتن شان نیز تغییر می یافت مانند کسی که وقتی به زیارت بزرگی می رود سبک رفتار و گفتارش متفاوت از قبل می شود و باید مراقب بود یک لحظه از این ماه هم به غفلت نگذرد./949/پ202/ب4

ارسال نظرات