۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۲۵۶۰۱۷
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

مردم داری مهم‌ترین سرمایه طلاب و روحانیان است

خبرگزاری رساـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: مردم داری و مدارا با همه مردم از مهم‌ترین سرمایه های طلاب و روحانیان در جامعه محسوب می شود.
حجت الاسلام يعقوبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی امروز در درس اخلاق حوزه علمیه بجنورد، با قرائت حدیثی از امام رضا(ع)، اظهار کرد: امام هشتم شیعیان می فرماید: «لایکون المؤمن مؤمنا حتی یکون فیه ثلاث خصالا سنت من ربه، سنت من نبیه سنت من ولیه؛ مؤمن، مؤمن نمی شود مگر این که سه خصلت در او وجود داشته باشد که این سه خصلت را از خدا، پیامبر و امام یاد بگیرد.

 

وی با بیان این که منبع الهام بخش این سه خصلت خدا و پیامبر و امام بوده و معلوم می شود که این سه صفت خیلی مهم هستند که گزینش شده اند، اضافه کرد: امام رضا(ع) از همه صفات خداوند، صفات و اخلاق پیامبر و سیره امامان از هر کدام یکی را برگزیده و می گوید این صفات خیلی مهم هستند و وجه دیگر اهمیت این حدیث نیز آن است نشان می دهد کلمه سنت شامل روش، صحبت و سخن، سیره و غیره می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: به عنوان مثال در دعای جوشن کبیر هزار ویژگی، اسم و صفت خداوند بیان می شود؛ نظیر یا رئوف، یا رحیم، یا کریم و غیره که همه این موارد صفات خداوند محسوب می شوند.

 

امام جمعه بجنورد ادامه داد: ما باید صفات خدا را در خود پیاده کنیم، البته نه مانند خداوند چرا که ما تنها می توانیم آن چه که خدا دارد را به اندازه وسع خود انجام دهیم، خدا کریم است، اما کریمی خداوند کجا و کریمی ما کجا؟ ولی ما می توانیم در حد وسع خود کریم باشیم.

 

وی با بیان این که امام رضا(ع) از بین این همه صفات خوب خداوند، یک صفت را انتخاب کرده و فرموده است: در زندگیتان سرّ دیگران را بپوشانید راز نگهدار باشید، ادامه داد: راز نگهداری صفت ارزنده ای است، گاهی راز خودمان را نگه می داریم و به کسی نمی گوییم یا کسی موضوعی را به ما گفته و سپرده به کسی نگوییم همان گونه که در زمان ائمه اطهار(ع) نیز گاهی به برخی اشخاص می فرمودند این حرف را که ما به شما می گوییم به کسی نگویید تا راز فاش نشود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه استان خراسان شمالی گفت: کتمان السر به معنای پوشاندن اسرار و رازهایی که نباید آشکار شود یکی از صفات خداوند است همان گونه که در دعای جوشن کبیر نیز می خوانیم «یا من اظهر الجمیل و ستر القبیح» چرا که خداوند عیب های ما را می پوشاند و افشا نمی کند چون عیب ما راز ما است.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: اما صفت مهمی که به فرموده امام رضا(ع) می بایست از حضرت محمد(ص) یاد بگیریم مدارا با مردم است.

 

وی تصریح کرد: اگر طلبه مردم دار نباشد و نتواند با مردم درست برخورد کند، طلبه مؤفقی نیست چرا که ذات کار طلاب و روحانیان با مردم است و به طور کلی ما طلبه شدیم تا برای مردم صحبت کرده و آموزه های دینی را به آنها انتقال دهیم.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی با بیان این که رفتار، گفتار و نشست و برخاست طلاب و روحانیان زیر نظر مردم بوده و آنها با دوربین های دقیق ما را رصد می کنند، افزود:پیامبر اکرم(ص) فرمود خداوند من را برای مدارا با مردم فرستاده است؛ یعنی من مأموریت دارم با مردم با شیوه مدارا برخورد کنم چرا که مردم با هم متفاوت بوده و قرار نیست هر طور که آنها با ما برخورد کردند ما نیز با آنان همان طور برخورد کنیم.

 

وی تصریح کرد: مدارا در کلام رهبر معظم انقلاب همان نرمش قهرمانانه است؛ یعنی با همه مردم رفتار خوبی داشته باشیم، خوشخو و خوش اخلاق باشیم اما حرف خود را بزنیم و از مواضعمان عقب نشینی نکنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان این که مدارا با مردم سرمایه طلاب و روحانیان است، خاطرنشان کرد: طلاب می بایست روابط عمومی بالایی داشته باشند تا بتوانند با همه نوع افراد اعم از خوب و بد و پیر و جوان و خشمگین و حلیم، زندگی کرده و رسالت تبلیغی خود را انجام دهند.

 

وی با تأکید بر این که در این مسیر و به طور کلی می بایست در دشواری ها، ناگواری ها و سختی ها صبر پیشه کرد، افزود: همه ائمه ما در سختی بودند، هیچ امامی نداریم که در رفاه کامل بوده و با آرامش زندگی کرده باشد، امام زمان(عج) هم بیش از هزار و 300 سال است که گرفتار این امت بوده به همین دلیل نیز در زیارت نامه می خوانیم: سلام بر امامی که از مردم می ترسد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی گفت: طلاب باید در زندگی و به ویژه درس خواندن صبور باشند چرا که اگر طلبه ای می خواهد منشأ خدمات بوده، زندگی او با برکت باشد و مردم از وجودش استفاده کنند باید سختی دوران تحصیل را تحمل کند.

 

وی تصریح کرد: به فضل الهی اکنون حوزه های علمیه به نسبت قدیم شرایط بسیار بهتری دارند اما هنوز هم نواقص و کمبودهایی وجود دارد اما باید تحمل کرد.

 

به گفته حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی صبوری برای طلبه سنگ زیرین شخصیت او است، طلبه باید در برابر هواهای نفسانی و نام و نان بسیار مقاوم باشد چرا که نام و نان را خداوند می دهد و نباید این موارد برای طلاب و روحانیان گرفتاری ذهنی ایجاد کند.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی در پایان از طلاب خواست تا قدر دوران تحصیل و زمان شکل گیری شخصیت خود را بدانند چرا که در دوران طلبگی شخصیت اخلاقی، علمی و اجتماعی فرد روحانی شکل گرفته و به همین دلیل نیز طلاب می بایست برای دست یابی به این شخصیت دینی و اجتماعی مطلوب تلاش و همت زیادی داشته باشند./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات