۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۲۵۴۵۹۷
امام جمعه مانه و سملقان تبیین کرد؛

ضرورت افزایش موقوفات حوزوی

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهرستان مانه و سملقان با بیان این که حوزه های علمیه وابسته به دولت نبوده و بودجه دولتی ندارند، گفت: لازم است مشارکت خیران و وقف در راستای رفع مشکلات این نهادهای علمی و مذهبی بیشتر شود.
حجت الاسلام احمدزاده - مراسم تجليل از خيران حوزه علميه مانه و سملقان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت الاسلام عباسعلی احمدزاده، امام جمعه شهرستان مانه و سملقان امروز در همایش تجلیل از واقفان و خیران حوزه علمیه این شهرستان، با قرائت آیه 254 سوره بقره، اظهار کرد: خداوند در این آیه می فرماید ای کسانی که ایمان آورده اید از آن چه به شما روزی داده ایم انفاق کنید، پیش از رسیدن روزی که در آن نه داد و ستدی هست و نه دوست و واسطه ای و هیچ کدام از این موارد به کار شما نمی آید.

 

وی با بیان که خداوند در این آیه شریفه، اهرم هایی را برای تشویق مردم به انفاق قرار داده است، اضافه کرد: نخست آن که خداوند می فرماید: «انفقوا مما رزقناکم»؛ یعنی آن چه ما به تو داده ایم از خودت نیست، دوم این که تأکید می کند مقداری از آن چه به تو داده ایم را انفاق کن نه همه اموالت را و سوم این که خداوند می فرماید این انفاق برای قیامت تو بهتر از هر دوست و هر گونه داد و ستدی است.

 

حجت الاسلام احمدزاده ادامه داد: بهتر بودن انفاق از هر گونه داد و ستد به آن دلیل است که امروز گاهی اوقات می توان بر روی مال و مال التجاره و حساب بانکی، حساب باز کرد اما فردای قیامت هیچ کدام از این موارد به درد ما نمی خورند.

 

وی افزود: دوستی های دنیا در روز قیامت هیچ دردی از ما را دوا نمی کنند چرا که در قیامت شفاعت و پادرمیانی دنیوی وجود ندارد و هیچ شفاعتی از نوع شفاعت های دنیایی به درد ما نمی خورد بلکه آن چه در قیامت به درد می خورد عمل صالحی است که برای خود اندوخته ایم.

 

تلاش دو گروه عالمان و خیّران؛ رمز ماندگاری شریعت

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان مانه و سملقان در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: یکی از علمای بزرگ می فرمود این که دین از زمان غیبت تا به امروز به دست ما رسیده را مدیون دو گروه هستیم.

 

حجت الاسلام احمدزاده ادامه داد: نخست گروه عالمان، پژوهشگران، محققان، گویندگان و مراجع تقلید که این میراث گرانبها را سینه به سینه منتقل کرده تا به امروز رسانده اند و دوم آن دسته از متدینین و متمکنانی که با حمایت های مالی خود و پرداخت وجوه شرعیه خمس، زکات و صدقه و انفاق و با تأسیس مدارس علمیه، مساجد و حسینیه ها این بخش از مسائل دینی را پشتیبانی کرده اند.

 

وی تصریح کرد: این دو گروه نقش مهمی در قوام و دوام دین داشته اند، حال آن که در کنار این دو گروه نباید مجاهدت ها و ایثارگری های شهدا و رزمندگان را فراموش کرد اما در هر صورت باید توجه داشت که مجاهدت و فداکاری شهدا در یک مقطعی از تاریخ روی داده اما آن چه در طول تاریخ وجود و تداوم داشته تلاش دو گروه مزبور در راستای قوام و دوام دین بوده است.

 

امام جمعه مانه و سملقان با بیان این که به فضل الهی ما در این شهرستان از برکات حضور عالمان دینی و طلبه های جوان بهره مند و برخورداریم، افزود: از قبل از انقلاب و تا مقطعی از انقلاب، حجت الاسلام امانی، روحانی فعال و تلاشگر شهر آشخانه زحمات زیادی را در این منطقه می کشید.

 

حجت الاسلام احمدزاده ادامه داد: بعد از انقلاب به برکت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب این همه طلبه جوان چه در شهر و روستا و چه در بخش های محروم حضور یافتند و دو حوزه علمیه خواهران و برادران نیز با همت مردم و زحمات ائمه جمعه وقت در این شهرستان راه اندازی شد.

 

وی با بیان این که در همین راستا ساختمان حوزه علمیه خواهران آشخانه از محل سفر پر خیر و برکت رهبر معظم انقلاب به  خراسان شمالی در مهر ماه سال 91، در حال حاضر پیشرفت قابل توجهی داشته و عملیات احداث ساختمان حوزه علمیه برادران نیز پیشرفت خوبی را تجربه کرده است.

 

هزینه کرد 2.4 میلیارد تومانی برای احداث دو حوزه علمیه در مانه و سملقان

حجت الاسلام احمدزاده اضافه کرد: اکنون از حوزه علمیه خواهران شهرستان مانه و سملقان هفت طلبه فارغ التحصیل شده اند، چهار نفر در حال دفاع بوده و 45 نفر نیز مشغول تحصیل هستند و این خواهران طلبه می توانند بعد از اتمام تحصیلات در بخش های گوناگون از جمله برپایی نماز جماعت در مدارس دخترانه، تبلیغ در ایام ماه مبارک محرم و رمضان و ... نقش آفرینی داشته باشند.

 

وی یادآور شد: حوزه علمیه برادران شهرستان مانه و سملقان نیز از سال 86 تأسیس شده و در حال حاضر دارای دو استاد سرا، یک ساختمان آموزشی و یک خوابگاه طلاب است.

 

امام جمعه آشخانه با اشاره به این که تاکنون بالغ بر دو میلیارد تومان اعتبار برای ساخت حوزه علمیه برادران و 400 میلیون تومان به منظور احداث حوزه علمیه خواهران شهرستان هزینه شده است، خاطرنشان کرد: خیران نیز در تأسیس و انجام امورات این دو مدرسه علمیه تلاش زیادی کرده اند.

 

وی با تأکید بر این که کمک های خیران لازم است همچنان ادامه داشته باشد، اظهار کرد: حوزه های علمیه اساسا به دولت وابسته نبوده و زیر نظر مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب فعالیت می کنند و شهریه طلاب نیز توسط مراجع معزز پرداخت می شود به همین دلیل می بایست مشارکت خیران و وقت در راستای رفع مشکلات این نهادهای علمی و مذهبی بیشتر شود.

 

به گفته حجت الاسلام احمدزاده میزان وجوه شرعی که از شهرستان برای دفاتر مراجع ارسال می شود به نسبت شهریه ای که برای طلاب می فرستند بسیار ناچیز بوده و در این زمیه نیز مسؤولیت بر عهده خیران و مؤمنان است.

 

گفتنی است، در این مراسم از 25 نفر از واقفان و خیران حوزه علمیه شهرستان مانه و سملقان تجلیل شد./9314/پ202/ب5

 

ارسال نظرات