۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۲۵۱۵۵۳

عربستان سفیر خود را از استکهلم فرا خواند

خبرگزاری رسا ـ شبکه خبری المیادین به نقل از منابع رسانه‌ای گزارش داد که عربستان سفیر خود را از استکهلم پایتخت سوئد فرا خوانده است.
عربستان

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، شبکه خبری المیادین به نقل از منابع رسانه‌ای گزارش داد که عربستان سفیر خود را از استکهلم پایتخت سوئد فرا خوانده است.


 

 بعد از اینکه گزارش‌های متعدد از موارد نقض حقوق بشر در عربستان سعودی موجب شد تا دولت سوئد از تجدید موافقتنامه همکاری نظامی با ریاض، خودداری کند،‌ ریاض سفیر خود را از استکهلم فراخواند.

 

 

شبکه خبری "المیادین"، ضمن گزارش این خبر اعلام کرد که این اقدام در پی اختلافات دیپلماتیک دو کشور صورت گرفته است.

 

دولت سوئد اعلام کرده بود توافقنامه همکاری‌های نظامی با عربستان سعودی را به دلیل نگرانی از وضعیت حقوق بشر در این کشور، تجدید نمی‌کند.

 

پیشتر نیز "مارگوت والستروم" وزیر خارجه دولت "استفن لوفون" نخست‌وزیر سوئد، گفت عربستان سعودی اجازه نداده او در نشست اتحادیه عرب سخنرانی کند.

 

عربستان یکی از کشورهایی است که به دلیل نقض حقوق بشر همواره مورد انتقاد سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مانند عفو بین‌الملل قرار گرفته است. در این کشور هرگونه سخنرانی و کنفرانس در انتقاد از پادشاه یا حکومت بیشترین مجازات و تنبیه را دارد.

 

نقض آشکار حقوق زنان در عربستان را نیز بسیاری از پژوهشگران علوم اجتماعی، به وضعیت سیاهان در نظام تبعیض نژادی آفریقای جنوبی شبیه دانسته‌اند.

 

عربستان با وجود سرکوب هرگونه اعتراض مسالمت آمیز مردمی اما همچنان مورد انزوا یا محرومیت جهانی قرار نگرفته و از هم‌پیمانان اصلی آمریکا و غرب به شمار می‌رود.

 

به گفته فعالان حقوق بشری بیش از 30 هزار زندانی سیاسی که بیشتر زندانیان عقیدتی هستند در نقاط مختلف این کشور در زندان به سر می‌برند./1321/د102/ک

ارسال نظرات