۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۲۴۸۳۸۷
سردار صفوی:

همایش بین المللی تمرکز زدایی و ساماندهی پایتخت برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ سردار صفوی با اشاره به سند چشم انداز 1404 گفت: همایش تمرکز زدایی و ساماندهی پایتخت برای ارائه راهبردهای مختلف حل مشکلات شهر تهران از جمله آب و هوا، جمعیت، ترافیک و بخش‌های مدیریتی به دستگاه‌های اجرایی در 4 و 5 اسفند برگزار می‌شود.
يحيي رحيم صفوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سردار سید یحیی صفوی، دبیر همایش بین المللی تمرکز زدایی و ساماندهی پایتخت، در برنامه «اقتصاد ایران» شبکه پنج صدا و سیما به ضرورت برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بحث انتقال پایتخت مطرح شد و نتیجه این بود که امکان ندارد اما امسال این همایش، برای ارائه راهبردهای مختلف حل مشکلات شهر تهران از جمله آب و هوا، جمعیت، ترافیک و بخش‌های مدیریتی به دستگاه‌های اجرایی در 4 و 5 اسفند برگزار می‌شود.

 

وی اظهار داشت: تاکنون 140 مقاله علمی به این همایش ارسال شده است که 46 مقاله برای ارائه در این دو روز برگزیده شد و صد و شانزده مقاله برای چاپ در کتاب همایش تمرکز زدایی و ساماندهی پایتخت انتخاب شد، همچنین اساتید، وزرا و مسؤولان مختلف اجرایی در رشته‌های مختلف همچون مدیریت، شهر سازی و روابط بین الملل برای شرکت در این همایش استقبال کرده‌اند.

 

سردار صفوی با اشاره به سند چشم انداز 1404 گفت: تهران در سند چشم انداز 1404 به عنوان یک شهر دانش بنیان، زیبا، آباد و به عنوان جهان شهر فرهنگی و الگویی از کلان شهر اسلامی بر اساس معیارهای ملی و اسلامی مطرح است.

 

وی به چالش‌های شهر تهران اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین چالش شهر تهران، تمرکز اقتصاد، جمعیت، ثروت، جاده‌های ارتباطی، مراکز آموزشی، درمانی و حتی مراکز صنعتی است که ظرفیت شهر را لبریز کرده است و باید تمرکز زدایی صورت بگیرد.

 

دبیر همایش بین المللی تمرکز زدایی و ساماندهی پایتخت با اشاره به بین المللی بودن این همایش یادآور شد: چند استاد از آلمان، هند و فرانسه به این همایش دعوت شده‌اند زیرا آلمانی‌ها تجربه موفق انتقال پایتخت کشورشان از «بن» به برلین و مدیریت کلان‌شهرها را داشته‌اند، همچنین در این همایش از تجارب هندی‌ها در نحوه اداره دهلی با جمعیت 24 میلیونی‌اش استفاده می‌شود.

 

وی شهر تهران را در مسیر گسل‌های عمیق و از مناطق زلزله‌خیز کشور خواند و تأکید کرد: سیصد خط زلزله از تهران عبور می‌کند که این خطوط، عمود بر شبکه‌های آب، برق و گاز است که در اثر زلزله با درجات بالا برق و در پی آن آب و گاز تهران نیز قطع خواهد شد.

 

دبیر همایش بین المللی تمرکز زدایی و ساماندهی پایتخت، شهردار تهران را مدیر واحد در مدیریت بحران زلزله دانست و گفت: طرح مدیریت شهردار در بحران‌های احتمالی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما همه دستگاه‌ها باید پیش‌بینی لازم را داشته باشند و مناطق فرسوده شهر تهران نیز باید نوسازی و مستحکم شود.

 

سردار صفوی در پایان تأکید کرد: مشارکت مردم با دستگاه‌های اجرایی در حل مشکلات تهران بسیار مؤثر و کارساز خواهد بود و چنان که عظمت و اقتدارشان را در راهپیمایی 22 بهمن امسال به نمایش گذاشتند، در مسائل شهر نیز با مسؤولان همکاری کنند./908/پ202/ج

ارسال نظرات