۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۲۳۹۹۰۵
کارشناس مسایل دینی:

حیات جمعی انسان با دین گره خورده است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسایل دینی با بیان این‌که حیات جمعی انسان با دین گره خورده است، گفت: دین یک پدیده فردی نیست و در عرصه اجتماعی هم دین وجود دارد.
پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبر گزاری رسا، خسرو باقی کارشناس مسایل دینی و استاد دانشگاه تهران در همایش اربعین و تأثیر آن بر جوانان که چهارشنبه 17 دی ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، گفت: سکولاریزم به عنوان یک جریان و تفکر سعی داشت دین را از مردم جدا کند و مساله شخصی بودن دین را مطرح کرد.

 

وی افزود: آنها معتقدند که مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به عهده خرد باشد و دین در این رابطه نقشی نداشته باشد و کشورهای غربی نیز از این جریان پیروی کردند.

 

کارشناس مسایل دینی با اشاره به نظریه هابرماس گفت: هابرماس معتقد است که جامعه باید براساس عقلانیت، علم و دانش پیش رود و این یک مساله شخصی است و به جامعه مربوط نیست.

 

باقی با بیان این‌که حیات جمعی انسان با دین گره خورده است، اظهار کرد: دین یک پدیده فردی نیست و در عرصه اجتماعی  هم دین وجود دارد.

 

وی با اشاره به کتاب عرفان و منطق راسل گفت: در عین حال که عرفا ادعا می کنند که یک واقعیت ماورایی برای ارتباط دارند، اما باید توجه شود که شهود، جایگزین عقل نمی شود.

 

کارشناس مسایل دینی نظریه کانت را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: کانت معتقد است که با مساله عقلانیت می توان وجود خدا را اثبات کرد و انسان دقت لازم در درک مسایل پیرامون خود را ندارد.

 

باقی با بیان این‌که انسان های دیندار ممکن است به دام خرافات گرفتار شوند، اظهار کرد: ما نمی توانیم همه اجزا را مطالعه کنیم اما حالت هایی نظیر شگفتی ما را به تامل و اندیشیدن وا می دارد./818/پ202/ب4

ارسال نظرات