۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۲۳۲۳۰۲

آستان امام‌زاده زیدبن موسی بن جعفر، نگینی بر کویر خراسان

خبرگزاری رسا ـ آستان مبارک امامزاده زیدبن موسی‌بن جعفر مشهور به مزار فرخ‌آباد نگینی بر انگشتری کویر خشک جنوب خراسان است.
امام زاده زيد خراسان جنوبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در کتاب انساب که نسخه‌ای معتبر و خطی است و به شماره 3591 در کتابخانه آستان قدس رضوی موجود است، در خصوص این امام زاده چنین آورده است که زیدالنار وقتی بر بصره مستولی شد خانه‌های بنی‌عباس را بسوخت و نخلستان‌های ایشان را آتش زد و بدین سبب او را زیدالنار گفتند و آخر او را گرفته به مرو بردند و به زهر مامون شربت شهادت چشید.

 

همچنین در این کتاب آمده است که شیخ صدوقی وفات او را در آخر خلافت متوکل  میان سال های 206و 247 در (سرمن رای) تعیین کرده و در همان جا او  را به خاک سپردند.

 

براساس آنچه در کتاب ها و منابع گفته شده زید در حمایت از امام رضا (ع) و در مبارزه با بنی عباس و مامون به شهادت رسیده که در منابع آمده ایشان پس از این که در بصره خیمه های خلافت ظالمانه بنی عباس را به آتش کشید و با آنها جنگید به دستور مامون لشکری برای مبارزه با او عازم شدند و پس از این که نیروهای زید شکست خوردند او را به مرو آورده و به شهادت رسانده و در 100 کیلومتری شهرستان بیرجند در روستایی به نام فرخ آباد دفن کردند تا به این ترتیب آرامگاه او دور از دسترس باشد و از قیام سایر علویان به خونخواهی او جلوگیری کنند اما از آن جایی که ایرانیان به خصوص مردم خراسان محب اهل بیت بودند به صورت مخفی به زیارت آرمگاه زید می رفتند و با از میان فتن حکومت عباسیان اقدام به ساخت مقبره ای بر سر مزار زید کردند.

 

قدمت ساخت بنای امام زاده به دوران قاجار می رسد و مردم این بنا را با استفاده از خشت و گل ساخته اند و در سال های اخیر به وسیله سازمان اوقاف و امور خیریه این بنا مورد مرمت قرار گرفته است.

 

هرچند منابع مستند در خصوص این امام‌زاده بسیار زیاد است، ولی مردم خراسان جنوبی آشنایی چندانی با این امام زاده ندارند که این موضوع نشان می دهد باید برای معرفی امام زادگان به عنوان قطب های فرهنگی تلاش بیشتری صورت گیرد که سازمان اوقاف هم در راستای انجام این امر در خراسان جنوبی اقدام به برگزاری برنامه بصیرت شناسی و کلاس های قرآنی  ویژه در این امام زاده کرده است.

 

همچنین سازمان اوقاف با دعوت از عکاسان برای برگزاری همایش یادگاران خورشید اقدام به شناسایی و معرفی امام زادگان شاخص کرده که معرفی بقاع متبرکه ای مانند زیدبن موسی بن جعفر از جمله اهداف این همایش است.

 

لازم به ذکر است، این امام‌زاده در سراسر منطقه ای که مدفن شده، قلب مردم را به نور ایمان منور کرده و موجب شده عده زیادی تحت تاثیر این امام زاده تقید بیشتری به دین داشته باشند و در حال حاضر سازمان اوقاف با استقرار امکانات رفاهی زمینه اسکان مسافران را در این امام زاده فراهم کرده است./968/ت303/ب3

ارسال نظرات