۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۱
کد خبر: ۲۳۰۸۱۲

دهمین نشست علمی باشگاه رؤیت هلال ماه برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دهمین نشست علمی باشگاه رؤیت هلال ماه با حضور محمد رضا صیاد پژوهشگر برجسته رؤیت هلال در سالن اجتماعات مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران برگزار شد.
نجوم ، رويت هلال ، استهلال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی باشگاه رؤیت هلال ماه عصر پنجشنبه 22 آبان دهمین در سالن اجتماعات مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران برگزار شد.

 

علی ابراهیمی سراجی کارشناس نجوم  با تأکید بر فواید مطالعه درباره نجوم و تحقیقات علمی خاطرنشان کرد: کمتر از چهل روز دیگر تا یک رویت استثنایی و هلال رکورد‌شکن ربیع الاول باقی نمانده است. ماهنامه نجوم نیز در امر اطلاع‌رسانی این واقعه استثنایی ما را یاری می‌کند. این رویت بسیار مهم و شگفت‌انگیز است.

 

ابراهیمی با اشاره به مرور رکوردهای رؤیت هلال توسط ماهنامه نجوم گفت: در همین ماهنامه، فراخوان مقاله برای ششمین رؤیت هلال اردیبهشت 94 که در قم برگزار می‌شود نیز اطلاع‌رسانی شده است.

 

وی درباره برگزاری فراخوان مقاله ششمین رؤیت هلال زودتر از سال‌های قبل گفت: علت برگزاری زودتر فراخوان مقاله ششمین رؤیت هلال نسبت به سال‌های قبل عدم تداخل با امتحانات خرداد دانشجویان و دانش‌پژوهان است. به همین خاطر در اردیبهشت برگزار می‌شود تا دانشجویان و دانش‌پژوهان گرامی با وقت و آرامش بیشتری به مقالات علمی رؤیت هلال بپردازند.

 

این کارشناس نجوم با مرور رکورد‌های پیشین که توسط گروههای رصد مختلف صورت گرفته بود بیان داشت: رصد هلال کاری بسیار سخت است و نیاز به عشق و علاقه فراوانی دارد. بارها شده که زحمت بسیار زیادی برای رسیدن به محل مطلوب رصد کشیده‌ایم ولی به دلیل مشکلات جوی، آلودگی هوا، رطوبت شدید، مه و دیگر مسایل موفق به رصد هلال نشده‌ایم.

 

ابراهیمی با بیان اینکه در ایران به سن هلال اهمیت زیادی داده نمی‌شود ولی سن هلال به عنوان ملاک رکوردگیری در دنیاست گفت: ایران و آمریکا تنها کشورهایی هستند که در زمینه رکورد گیری با همدیگر رقابت می‌کنند. گروه سید قاسم رستمی، گروه سید محسن قاضی میرسعید و گروه حجت‌الاسلام ابراهیمی از جمله گروه‌هایی هستند که در زمینه رصد هلال موفق بوده‌اند.

 

استاد محمدرضا صیاد پژوهشگر برجسته رؤیت هلال، پس از توضیح درباره رصد هلال، سختی ها و تجربیاتشان در راه رصد هلال، از عدم برنامه ریزی بلند مدت برای رصد هلال در کشور انتقاد کرد و گفت: در کشور ما فقط مواقعی مانند دو روز قبل از ماه رمضان و عید فطر و سایر ماهها به رؤیت هلال اهمیت می‌دهیم و این صحیح نیست. من یک سال و نیم به گرفت 20 امرداد 1378مانده بود که وقتی من به مسوولین اطلاع دادم گفتند تا آن موقع خیلی مانده در صورتیی که در ترکیه از دو سال و نیم پیش از گرفت برای آن تبلیغ می‌کردند تا از طریق جذب توریست درآمدزایی کنند.

 

صیاد با بیان اینکه حرکت‌های آماتوری بدون هیچ بودجه‌ای صورت می‌گیرد و احتمال وقوع هر اتفاق خطرناکی در رصد وجود دارد گفت: اینکه فکر می‌کنند برای رصد‌های آماتور بودجه خاصی پیش‌بینی شده و اینکار پردرآمد است کاملا اشتباه است. در این کار عشق و علاقه حرف اول را میزند. مسأله رؤیت هلال چه برای ما چه برای خارجی‌ها یک مسأله خانوادگی است. من گرفت سال 1360 را در پشت‌بام خانه‌مان به همراه مادرم رصد کردم. بیشتر گزارش‌های من را پس از بازگشت از رصد همسر و فرزندانم می‌نوشتند و بسیاری از مثال‌های دیگر که در این باب صادق است.

 

وی در خاتمه نشست بیستم آذر باشگاه و رصد یک دی را یادآوری و از تمامی علاقه‌مندان دعوت به حضور در این برنامه ها کرد. 

 

گفتنی است، استاد صیاد از احتمال خداحافظی و کنار گذاشتن رصد هلال در روز بیستم آذر خبر داد و از همه علاقه‌مندان خواست در این روز در نشست باشگاه شرکت کنند./815/پ202/ب4

ارسال نظرات