۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۲۳۰۴۸۸
رییس تبلیغات اسلامی اسفراین مطرح کرد؛

لزوم فعالیت بیشتر روحانیان مبلغ برای ترویج زکات

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اسفراین با اشاره به اثرات مادی و معنوی پرداخت زکات در جامعه از روحانیان مبلغ خواست تا در مجالس و محافل مذهبی فعالیت تبلیغی بیشتری برای پرداخت زکات انجام دهند.
جلسه روحانيان مبلغ شهرستان اسفراين- زکات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام مجید بداریه، رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی روز چهارشنبه در جلسه روحانیان مبلغ که در محل اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: زکات یکی از ارکان اسلام به شمار می رود و فرد مسلمان تا زکات مال خود را پرداخت نکند، دین او کامل نمی شود.

 

وی با قرائت حدیث «بُنِیَ الإِسلامُ عَلى خَمْسٍ: شَهادَةِ أَنْ لا إِلهَ إلاَّ الله، وَأَنَّ محمداً رسولُ الله، وَإقامِ الصلاةِ، وإِیتاءِ الزَّکاةِ، وَحَجِّ الْبیْتِ، وصَوْمِ رَمَضانَ» از حضرت محمد(ص)، افزود: پیامبر گرامی اسلام در این حدیث پرداخت زکات را یکی از بنیان های دین اسلام ذکر کرده و آن را هم ردیف توحید، نبوت، نماز، حج و روزه ماه رمضان قرار داده است.

 

حجت الاسلام بداریه با اشاره به اثرات مادی و معنوی پرداخت زکات در جامعه، تصریح کرد: روحانیان مبلغ می بایست تبلیغ برای پرداخت زکات و تشویق مردم به اجرای این فریضه مهم را در اولویت سخنان خود در مجالس مذهبی قرار دهند.

 

به گفته وی با پرداخت زکات است که دین کامل می شود و اگر کسی در پرداخت آن سستی داشته و یا بخل ورزیده و آن را کامل پرداخت نکند، مستحق عذاب الهی می شود.

 

حجت الاسلام بداریه با بیان این که دین مبین اسلام زکات را در رابطه با محصولاتی وضع کرده که انسان آنها را با زحمت کم به کمک طبیعت به دست آورده است، اظهار داشت: در این گونه موارد انسان در مقابل کار کمی که انجام می دهد از طبیعت برداشت بیشتری می کند و محصول تقریبا به صورت رایگان در اختیار انسان قرار می گیرد.

 

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در تولید گندم فکر و عمل انسان به نسبت طبیعت نقش کمتری دارد و در واقع کار اصلی را طبیعت انجام می دهد به همین دلیل باید برای آن زکات پرداخت کرد.

 

حجت الاسلام بداریه با اشاره به این شبهه که چرا گندم زکات دارد اما به برنج زکات تعلق نمی گیرد؟ تصریح کرد: این موضوع از سابق مطرح بوده و علت عدم تعلق زکات به برنج نیز این است که تولید محصول برنج به سادگی تولید گندم نیست و در واقع در تولید برنج نقش و فعالیت انسان از طبیعت بسیار بیشتر است.

 

به گفته این مسؤول فلسفه زکات این است که وقتی انسان از سخاوت طبیعت استفاده می کند و به آسانی به محصولی دست می یابد می بایست مقداری از این محصول تولیدی را در راه های دیگر به غیر از سود شخصی و خانوادگی خرج کند.

 

وی با اشاره به فعالیت شورای زکات استان خراسان شمالی و شهرستان های هشت گانه این استان و تلاش های کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی برای جمع آوری زکات، ضمن تجلیل از این تلاش ها تصریح کرد: در کنار فعالیت های انجام شده برای جمع آوری زکات می بایست به موضوع فرهنگ سازی زکات نیز توجه وی‍ژه ای شود.

 

حجت الاسلام بداریه افزود: اکنون تمامی مبالغ جمع آوری شده از محل زکات در هر روستا یا منطقه با همان میزان کمک دولتی تجمیع شده و با استفاده از این اعتبار در روستا یا منطقه محل جمع آوری زکات، طرح های عمرانی و خدماتی اجرا می شود.

 

وی با قدردانی از اجرای این طرح که تمامی مبالغ زکات جمع آوری شده از هر روستا یا منطقه در همان روستا صرف اجرای طرح های عمرانی و خدماتی می شود، افزود: با اجرای این طرح مردم برکات مادی پرداخت زکات در محل سکونت خود را مشاهده کرده و برای تداوم اجرای این فریضه الهی تشویق می شوند.

 

گفتنی است، بر اساس اعلام امان الله حسین پور، دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی در نیمه نخست سال جاری میزان جمع آوری زکات در این استان به نسبت مدت مشابه پارسال سه برابر شد.

 

در حالی در نیمه نخست امسال 65 میلیارد ریال زکات در استان خراسان شمالی جمع آوری شد که این میزان در شش ماهه نخست پارسال در مجموع 22 میلیارد ریال بود./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات