۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۲۲۸۱۳۹
مسؤول کانون مداحان تبلیغات اسلامی خوزستان:

پاسداری از جایگاه معنوی منبر اباعبدالله مهم ترین وظیفه مداحان است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول کانون مداحان تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به نقش مداحان و مرثیه سرایان در هدفمند کردن فعالیت های دینی در محرم اظهارداشت: پاسداری از جایگاه معنوی منبر حسینی نخستین وظیفه مداحان و مرثیه سرایان است.
سيد رضا توفيق

سید رضا توفیق، مسؤول کانون مداحان تبلیغات اسلامی خوزستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به نقش مهم مداحان و مرثیه سرایان در هدف دادن به فعالیت های مذهبی در مراسم سوگواری ماه محرم، گفت: پاسداری و حفظ جایگاه معنوی منبر حسینی نخستین و مهم ترین وظیفه مداحان و مرثیه سرایان است.

وی مسؤولیت پذیری و نکته سنجی در انتخاب موضوعات و متن ها را از دیگر وظایف مداحان دانست و تصریح کرد: منبر حسینی جایگاه مقدسی بوده که نمی توان نکات نسنجیده یا گفته های غیر مستند را در آن به مخاطبان ارائه داد.

توفیق عنوان کرد: یک شاعر توانایی آن را دارد تا با شعر خود تصویری روشن از نهضت امام حسین(ع) را برای مردم ارائه دهد و این اهمیت بیان مطالب سنجیده و استفاده درست از موقعیت مقدس منبر حسینی را نشان می دهد.

توفیق با اشاره به ضرورت استفاده مداحان از بیان و شعر های مناسب و موزون در مراسم سوگواری، اظهارداشت: به کارگیری وزن های ناهماهنگ و نامناسب به روح معنوی مجالس آسیب رسانده و سبب نادیده گرفتن خط قرمز ها می شود.

 وی افزود: مداح در این زمینه با استفاده از ردیف های آوایی مناسب باید مسیر درست و هدف های اصلی رسالت خود را رعایت کرده و به آن عمل کند.

منبر حسینی جایگاه سلیقه های شخصی و خواسته های فردی نیست

مسؤول کانون مداحان تبلیغات اسلامی خوزستان با بیان این که منبر حسینی جایگاه سلیقه های شخصی و خواسته های فردی نیست، تصریح کرد: شاعران، مداحان و مرثیه سرایان نباید از شعرها و گفته های غیر مستند استفاده کنند.

توفیق در ادامه گفت: تبلیغات اسلامی خوزستان برنامه کارشناسی شده و ردیف های آوازی مشخصی را برای مداحان در نظر گفته است.

مسؤول کانون مداحان تبلیغات اسلامی خوزستان افزود: در تعدادی از شهرستان های خوزستان دوره های تخصصی آوا شناسی برگزار شده و شرکت کنندگان پس از گذران این دوره ها می تواند به مدیحه ثرایی بپردازند.

وی با اشاره به تفاوت میان مدیحه سرایی، نوحه خوانی  و غنا اظهارداشت: مداحان در مراسم عزاداری باید از غنا دوری کرده و مرتکب کار حرام نشوند.

ولایتمداری شاخص مداح است

توفیق با بیان این که ولایت‎مداری رکن مهم و شاخص اساسی مدیحه سرایی است، عنوان کرد: رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای مداحان مقیاس سنجس و معیار ارزشیابی است.

وی عمل به فتواهای دینی و آموزه های مذهبی را وظیفه های مهم مداحان و مدیحه سرایان دانست و ابرازداشت: روایات به ما دستور می دهد گام های خود را در مسیر مشخص شده اهل بیت(ع) قرار دهیم و پیرو فرمان های راستین آن ها باشیم.

مسؤول کانون مداحان تبلیغات اسلامی خوزستان تصریح کرد: باید سنت روشن امام صادق(ع) و رهنمودهای او را دنبال کرده و اجرا کنیم؛ زیرا او پیشوا و بنیانگذار عقیده ها و مذهب ما است.

وی در پایان عنوان کرد: باید دقت کنیم فعالیت های مذهبی ما در مراسم سوگواری به بهانه ای برای دشمنان اسلام تبدیل شود./9452/ت302/ب2

ارسال نظرات