۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۲۲۴۹۳۴
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

واژه «اولی الامر» نشانگر اکمال نعمت در همه زمان‌ها است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که قرآن کریم با به کار بردن واژه اولی الامر در همه زمان ها نعمت را برانسان تمام کرده و به انسان فرموده هیچ گاه جهان از وجود اولی الامر خالی نخواهد شد؛ از این رو امام در همه زمان ها مردم را در مسیر ولایت و صراط مستقیم هدایت خواهند کرد.
 آيت الله فاضل لنکراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله جواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در برنامه تلویزیونی بینات با بیان این که تلاش های زیادی برای انکار غدیر صورت گرفته و شبهات زیادی این زمینه مطرح شده است، گفت: یکی از شبهاتی که فخر رازی به شیعه امامی در زمینه ولایت امیر المومنین (ع) وارد کرده است این است که می گوید چون اولی الامر در قرآن با صیغه جمع آمده نمی تواند یک شخص را مورد خطاب قرار داده باشد و در اینجا منظور همان شورای اهل حل و عقد است و نمی تواند یک معصوم و یک شخص مد نظر باشد.

وی افزود: در پاسخ به شبهه فخر رازی باید بگوییم که در اینجا اولی الامر در صیغه جمع استعمال شده و معنای جمع از آن استعمال می شود ولی این به این معنا نیست که خطاب به یک شخص نباشد بلکه صیغه اولی الامر جمع است ولی مصداق های آن در خارج در زمان های مختلف تنها یک نفر است و در زبان عربی از این واژگان بسیار فراوان است که در صیغه جمع استعمال می شود ولی مصداق آن در واقعیت تنها یک نفر است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که یکی از دلایل دیگری که می توان در پاسخ به فخر رازی داد این است که خداوند دلیلی ندیده است که در قرآن بخواهد هر اولی الامر را در یک زمان و برای یک زمان خاص مثال بیاورد به خاطر همین واژه اولی الامر را در معنای جمع به کاربرده و از آن جمع هم استعمال کرده که اولی الامر جمع و 12 نفر هستند یعنی خداوند واژه را جمع به کار برده و از آن  تعدد را هم استعمال کرده است.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به این که امامت دارای ریشه قرآنی است و قرآن به صورت دقیق و واضح بر این موضوع صحه گذاشته است، ادامه داد: تمامی کتاب های روای شیعه و سنی غدیر را به صورت متواتر نقل کرده اند بنابراین نمی توان موضوعی به این بزرگی و مهمی را انکار کرد.

وی با اشاره به این که قرآن کریم با به کار بردن واژه اولی الامر در همه زمان ها نعمت را برانسان تمام کرده و به انسان فرموده هیچ گاه جهان از وجود اولی الامر خالی نخواهد شد و اولی الامر در همه زمان ها مردم را در مسیر ولایت و صراط مستقیم هدایت خواهند کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این ریشه غدیر ریشه قرآنی است زیرا خداوند به بهترین نحو برای سعادت انسان برنامه ریزی کرده است، گفت: اطلاعات اولی الامر همان گونه که قرآن کریم فرموده واجب است و قبولی سایر طاعات و عبادات انسان به آن وابسته است.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که انسان در مقابل اول الامر وظیفه دارد در هر زمانی این شخص را بشناسد و از او طاعت کند، گفت: خداوند اطلاعت و تبعیت از اولی الامر را تا روز قیامت بر دوش انسان گذاشته و انسان تا قیامت موظف به اطاعت از اولی الامر است./968/پ202/س

ارسال نظرات