۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۲۲۳۷۷۵
در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز؛

نشست فضای مجازی و چالشی به نام محتوا برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست فضای مجازی و چالشی به نام محتوا همزمان با چهارمین روز برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز در سالن شهریار برگزار شد.
فيلترينگ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، رسول زوارقی، استاد دانشگاه در این نشست با بیان این‌که فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک چالش بحث برانگیز مطرح است، گفت: در حال حاضر در سطح کلان شورای محتوای ملی مجازی فعال بوده و وظایفی از جمله تصمیم سازی و حمایت از برنامه های محتوای مجازی جهت ارتقای فضای مجازی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و انقلابی را جزو برنامه های اولویت دار خود قرار داده است.


وی ادامه داد: سیاستگذاری برای حمایت از بخش های خصوصی و مردمی برای تولید محتوای فضای مجازی و ایجاد کنسرسیوم محتوای ملی از وظایف و کارکردهای این شورا می باشد.


زوارقی خاطرنشان کرد: در زمینه تولید محتوا در فضای مجازی و پایش کردن فضاهای مجازی می‌توان مخاطبان را به خود جلب کرد و در سطح ملی در راستای حمایت از محتواهای ارزشی در فضای مجازی حمایت و اراده وجود دارد.


وی با بیان این‌که در حال حاضر تولید محتوا در فضاهای مجازی داخلی برخلاف فرهنگ دینی و اسلامی است، بیان کرد: باید با تحرک و تولید در این راستا چالش‌های موجود را به فرصت تبدیل کرد و در برابر محتواهای مسموم به تولید محتواهای موثر و مفید پرداخت.


پرفسور ایاز عیسی زاده نیز در این نشست با بیان اینکه فرهنگ فضای مجازی فضایی بین المللی است، گفت: فضای مجازی ذاتا به صورت بین المللی تدوین شده و اطلاعات فضای مجازی در سراسر جهان قابل دسترسی است.

 

عیسی زاده افزود: باید کاری کنیم تا در کنار غول های مجازی جهانی حضور و ظهور داشته باشیم و باید جایگزینی خوب ارائه دهیم تا جایگزین فضاهای مجازی دیگر شود، باید با قدرت بخشیدن و غنا بخشیدن به محتواهای مجازی خود جایی برای جلوه محتواهای دیگر مجازی ندهیم و با فیلتر کردن و محدود کردن فضاهای مجازی دیگر نتیجه ای به دست نخواهیم آورد.


فیروز محمودی، یکی دیگر از اساتید دانشگاه نیز با اشاره به تنوع محتواهای مجازی، ظرفیت محتوای آموزشی را مناسب دانست و گفت: در بسیاری از مواقع به فناوری اطلاعات به چشم تهدید نگریسته می شود و این در حالی است که میتوان با استفاده از ظرفیت‌های موجود به غنای فرهنگ ملی خود اقدام کرد.


وی ادامه داد: اختراع ماشین آموزشی برای اولین بار با هدف کاهش زمان آموزش و صرفه جویی در وقت و تغییر وقت و همچنین تقویت آموزش برنامه ای در قالب ماشین الکترونیکی ده‌ها سال قبل در غرب صورت گرفته است.


محمودی تولید محتوای الکترونیکی را به عنوان ابزار آموزشی در جهان کنونی دانست و اضافه کرد: ابزارهای شناختی و فناوری اطلاعات یک فرصت برای افزایش ظرفیت آموزشی و پیشبرد اهداف اطلاعاتی است.


وی تولید محتوا و رسانه ها را دارای ارتباطی مستمر دانست و بیان کرد: دیدگاه جدیدی در سال 2005 مطرح شده که دانش را به عنوان گره های درون فردی مطرح کرده و ارتباط میان این گره ها دانش را ایجاد می کند و بر همین اساس شبکه های اجتماعی را تشکیل دادند.


عزیز هدایتی، استاد دانشگاه نیز با اشاره به انواع محتواهای آموزشی گفت: در برابر محتواهای چاپی که شامل کتابخانه ها هستند کتابخانه های الکترونیکی مطرح می شوند که به صورت مجازی قابل دسترس هستند.
محتواهای مجازی بر خلاف کتابخانه های شناسنامه دار مجازی دارای منبع مشخص و تولید کننده شناسنامه دار نیستند.


هدایتی بیان کرد: همچنان با پیشرفت تولید محتوا در فضاهای مجازی باید فرهنگ آن نیز در جامعه ایجاد شود تا بتوانیم به استفاده مطلوب از آن برسیم، باید دانست که فیلترینگ در آزادترین کشورهای جهان نیز وجود دارد تا فضای خانواده ها نیز امن باشد.


هدایتی بر هوشمند سازی فیلترینگ در داخل کشور تاکید کرد و گفت: فیلترینگ باید هوشمندانه طراحی شود و فیلتر بر اساس کلمه های جستجو شده صحیح نیست. باید نرم افزارهایی قوی تولید شود تا مدیریت محتوایی صحیحی داشته باشیم و از منابعی مانند کتابخانه ها استفاده صحیحی داشته باشیم.


وی فراهم کردن زیرساخت‌های تولید محتوای فضای مجازی را ضروری دانست و گفت: سهم ما در کنترل فضای مجازی و استفاده آن بسیار محدود و پایین است و با این روند صدها سال زمان نیاز داریم تا تولید ملی ما در فضای مجازی بالا برود./935/پ202/ی

ارسال نظرات