۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۲۲۰۴۶۸

رایزنی های گسترده رییس جمهور در حاشیه اجلاس شانگهای

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور اسلامی ایران در حاشیه اجلاس شانگهای با شماری از رؤسای جمهور و مقامات برجسته کشورهای عضو این سازمان جهانی گفت وگو و رایزنی کرد.
ديدار رييس جمهور با رييس جمهور ازبکستان

به گزارش خبرگزاری رسا، رییس جمهور کشورمان در حاشیه اجلاس شانگهای با شماری از همتایان خارجی و مقامات برجسته عضو این سازمان دیدار و گفت وگو کرد.

 

بر اساس این گزارش رییس جمهور در دیدار وزیر خارجه هند تاکید کرد: هند جزو کشورهای اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری در ایران است.

 
رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به روابط تاریخی ایران و هند در زمینه‌های فرهنگی و تجاری، تاکید کرد: ایران برای سرمایه‌گذاری هند در پروژه‌های خود بویژه در بندر چابهار اولویت قائل است.

 
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی ظهر جمعه در دیدار با وزیر امور خارجه هند که در حاشیه اجلاس شانگهای در تاجیکستان صورت گرفت، گفت: ایران و هند علاوه بر ریشه‌های مشترک تاریخی و فرهنگی، همواره شرکای مطمئنی برای یکدیگر بوده‌اند.


رییس‌جمهوری با اشاره به همکاری‌های فراوان دو کشور در حوزه انرژی، افزود: در فضای جدید بسیاری از کشورهای جهان برای سرمایه‌گذاری در ایران ابراز تمایل می‌کنند و ایران برای هند به عنوان یک شریک قدرتمند منطقه‌ای و همچنین برای سایر کشورهای منطقه، اولویت قایل است.


دکتر روحانی از نخست وزیر هند برای سفر به تهران و مذاکره در خصوص توسعه روابط دعوت کرد و گفت: امیدواریم شاهد دوران جدیدی در روابط دو کشور باشیم.


وزیر امور خارجه هند نیز با تشکر از این دیدار، گفت: ایران علاوه بر روابط تاریخی، همواره یکی از شرکای مطمئن و از تأمین‌کنندگان اصلی انرژی هند بوده است.


«سوشما سوراج» در پاسخ به دعوت رییس‌جمهوری از هند برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در بنادر جنوبی ایران بویژه چابهار، گفت: هند در حال بررسی نهایی این موضوع است و نتیجه نهایی طی هفته‌های آینده اعلام خواهد شد.


وی همچنین ضمن تشکر بخاطر دعوت از نخست وزیر هند برای سفر به تهران، گفت: پروژه‌های کریدور ترانزیتی شمال – جنوب علاوه بر کاهش قابل توجه هزینه‌های حمل‌ونقل، منافع دو کشور و سایر همسایگان را نیز تأمین خواهد کرد و نخست وزیر هند در سال آینده از ایران دیدار خواهد کرد.

 

روسای جمهوری ایران و چین گفت‌وگو کردند
روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین ظهر جمعه در حاشیه اجلاس شانگهای در تاجیکستان، دیدار و گفت‌وگو کردند.


حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این دیدار با اشاره به روابط مستحکم ایران و چین، به مذاکرات خود با همتای چینی در اجلاس گذشته شانگهای و تشکیل هفت گروه کاری مشترک اشاره کرد و خواستار اجرای هر چه سریعتر توافقات فی‌مابین شد.


«شی جین پینگ» رییس جمهوری چین نیز جایگاه مهم ایران در منطقه و جهان را یادآور شد و گفت: چین خواهان روابط استراتژیک با ایران است.


رییس جمهوری چین همچنین از سفر خود به جمهوری اسلامی ایران در سال آتی خبر داد.

 

گفت‌وگوی روسای جمهوری ایران و افغانستان در حاشیه اجلاس سران کنفرانس همکاری شانگهای


بر اساس این گزارش، روسای جمهوری اسلامی ایران و افغانستان روز جمعه در حاشیه اجلاس سران کنفرانس همکاری شانگهای در «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان با یکدیگر دیدار و درباره مسایل دوجانبه و بین‌المللی گفت‌وگو کردند.


«حامد کرزی» رییس جمهوری افغانستان در این دیدار، آخرین تحولات سیاسی و داخلی افغانستان پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور را به اطلاع رییس‌جمهوری ایران رساند.


دکتر حسن روحانی نیز با اشاره به اهمیت ثبات و آرامش در افغانستان در سایه همکاری و حضور همه گروه‌های سیاسی این کشور، تأکید کرد: تحقق اراده و خواست مردم افغانستان، مهمترین عامل در توسعه این کشور است و جمهوری اسلامی ایران برای هر گونه مساعدتی در این زمینه آماده است.


در این گفت‌وگو، اقدامات و تحرکات کشورهای مختلف منطقه و نیز نقش قدرت‌های فرامنطقه‌ای در زمینه آینده افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

تاکید روسای جمهوری ایران و ازبکستان برای گسترش همکاری‌های تهران - تاشکند

این گزارش حاکی است، روسای جمهوری ایران و ازبکستان روز پنج‌شنبه با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور، خواهان گسترش بیش از پیش روابط تهران – تاشکند شدند.


حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار «اسلام کریم اف» که در «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان انجام شد، گفت: ازبکستان به عنوان یک کشور دوست، جایگاه مهمی در سیاست خارجی ایران دارد و باید زمینه همکاری‌های دوجانبه به نفع دو ملت توسعه یابد.


رییس جمهوری به موقعیت ژئواستراتژیک ایران در منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: ایران همیشه یک مسیر مطمئن برای ترانزیت کالا برای کشورهای این منطقه از جمله ازبکستان خواهد بود.

 

دکتر روحانی گفت: هر دو کشور ظرفیت‌های اقتصادی زیادی دارند که می‌تواند به ارتقای سطح روابط کمک کند و شکوفایی این ظرفیت‌ها، اقتصاد دو کشور را تکمیل خواهد کرد.

 

رییس جمهوری با اشاره به اظهارات رییس‌ جمهوری ازبکستان مبنی بر اراده تاشکند برای توسعه روابط با ایران، افزود: ما از این اراده شما برای توسعه روابط استقبال می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد تحول جدی در روابط همه جانبه دو کشور بویژه در زمینه اقتصادی ایجاد شود.

 

دکتر روحانی در خصوص تعامل با غرب نیز گفت: اینکه این تعامل چگونه باشد و در عین حال از حقوق‌مان کوتاه نیاییم بسیار مهم است؛ مسیر ممکن است دشوار باشد اما ایران مستحکم، حساب‌شده و بدون تعجیل قدم برمی‌دارد.

 

رییس جمهوری تصریح کرد: اراده ما روابط نزدیک‌تر با جهان براساس منافع و حقوق‌ ملت ما است و به صراحت گفته‌ایم که سیاست ما برد – برد و منافع دو طرفه است و در این مسیر نیز دولت از حمایت ملت بزرگ ایران برخوردار است.

 

دکتر روحانی با اشاره به آموزه‌های اسلام مبنی بر هوشیاری و تحمل در مقاطع و امور سخت، گفت: مردم ایران به دولت اعتماد دارند، چون دولت به دنبال حقوق و منافع آنان‌ است و از این حقوق عقب نمی‌نشیند.

 

«اسلام کریم‌اف» رییس‌ جمهوری ازبکستان نیز در این دیدار، خواهان گسترش هر چه بیشتر روابط تهران – تاشکند شد و گفت: ازبکستان برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران آماده است.

 

رییس جمهوری ازبکستان پیشنهاد داد یک گروه مشترک برای پیگیری تفاهمات تشکیل شود تا توافقات میان دو کشور به سرعت بیشتری اجرایی شوند.

 

«اسلام کریم‌اف» از اعتدال، دوراندیشی، استحکام و تحمل‌پذیری به عنوان درس بزرگ رییس‌ جمهوری ایران به سیاست‌مداران جهان نام برد و گفت: من وضعیت اقتصادی ایران را طی یک سال گذشته بررسی کردم و دیدم که طی این دوره مدیریتی شما کشورتان تحولات چشمگیری داشته است.

 

رییس‌ جمهوری ازبکستان افزود: از نظر من الگوی ایستادگی و اعتدال شما بهترین راه برای حل مشکلات است. ایران دولتی مقتدر و با صلاحیت بالا در عرصه منطقه و جهان است. ملت شما در عزم خود راسخ و متحد است و راهتان هم روشن است و این موقعیت برتر شما در مذاکرات با غرب است.

 

طبق این گزارش، در این دیدار که وزرای خارجه دو کشور نیز حضور داشتند، دکتر روحانی از آقای کریم‌اف برای سفر به ایران دعوت کرد که این دعوت از سوی همتای ازبکستانی وی مورد استقبال قرار گرفت و آقای کریم‌اف به دکتر روحانی گفت: از دعوت شما با کمال تشکر استقبال می‌کنم./924/د102/ج


ارسال نظرات