۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۲۱۵۶۰۲
سردار جوانی در گفت‏وگو با رسا مطرح کرد؛

برای تسلیح کرانه باختری باید اول فضای بین‏المللی را آماده کنیم

خبرگزاری رسا ـ سردار یدالله جوانی با بیان این‏که همان‌طور که غزه تسلیح و تجهیز شد، از همان راه‌ها هم می‌شود کرانه باختری را هم تجهیز و تسلیح کرد گفت: اگر اراده لازم شکل بگیرد که این اراده در حال شکل گرفتن است، به نظر می‌رسد که راه های تجهیز کرانه باختری آسان باشد؛ به هر حال مقاومت فلسطینی در منطقه حامیانی دارد.
سردار جواني

حمله رژیم اشغالگر قدس به مردم بی گناه غزه در حالی بعد از 30 روز وارد آتش بس 72 ساعته شد که دولت ایران در کنار مجلس شورای اسلامی و دیگر سازمان ها و نهادها مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش از روزهای آغازین این جنگ از مردم فلسطین حمایت و اقدامات خود را در این رابطه آغاز کردند؛ اقداماتی که باید نقطه قوت آن را تأکید رهبر معظم انقلاب بر ایجاب تسلیح کرانه باختری دانست.

 

در همین راستا با سردار یدالله جوانی مشاور عالی نماینده ولی فقیه و رییس سابق اداره سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به گفت‏وگو نشستیم.

 

 

رسا ـ با توجه به استراتژی تسلیح کرانه باختری که از سوی رهبر معظم انقلاب برای مقابله با رژیم صهیونیستی مطرح شده است، به نظر شما راهکارهای تحقق این اصل مهم چیست؟

 

اولین نکته اینکه باید خود فلسطینی‌ها و همه حامیان فلسطین به این جمع‌بندی برسند که تنها راه نجات فلسطین و تأمین حقوق فلسطینی‌ها تجهیز و تسلیح فلسطینیان در همه مناطق، از جمله کرانه باختری است.

 

حوادث جنگ‌های 33 روزه، 22 روزه، 8 روزه و این جنگ اخیر که 30 روز طول کشید، نشان داد که صهیونیست‌ها شکست‌پذیر هستند و اینها به جز زبان زور زبان دیگری را متوجه نیستند. به هر حال با رژیمی مواجه هستیم که حالت درنده خویی دارد و گرگ صفت است و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، اسراییل همانند یک سگ هاری است که تنها با قدرت می‌شود او را سر جایش نشاند و جلوگیری کرد از این کشت و کشتارها و جنایت‌هایی که دارد انجام می‌دهد.

 

اگر همه به این جمع‌بندی برسند، هم خود فلسطینی‌ها و هم حامیان آنها، باید رفت و راهکارهای این موضوع را بررسی کرد و اگر به عقب برگردیم، می‌بینیم که زمانی در خود نوار غزه فلسطینی‌ها با سنگ از حقوق خودشان دفاع و مبارزه می‌کردند و آن کار سبب شد به مرور زمان این سنگ‌ها تبدیل شود به راکت‌ها و موشک‌ها و امروز مقاومت فلسطینی در غزه از آن‌چنان توان بالایی برخوردار است که رژیم صهیونیستی و ارتش این رژیم را به زانو در می‌آورد و او را وادار به عقب‌نشینی می‌کند؛ در حالی که در این جنگ ارتش رژیم صهیونیستی، طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی مسمم بود غزه را اشغال کند.

 

 

رسا ـ به نظر شما چه راهکارهایی برای تسلیح کردن غزه وجود دارد؟

 

همان‌طور که غزه تسلیح و تجهیز شد، از همان راه‌ها هم می‌شود کرانه باختری را هم تجهیز و تسلیح کرد. نوار غزه شرایط خاصی را داشته و تجهیز آنجا به مراتب مشکل‌تر بوده، اما به عبارتی می‌توان گفت اگر اراده لازم شکل بگیرد که این اراده در حال شکل گرفتن است، به نظر می‌رسد که راه‌های تجهیز کرانه باختری آسان باشد و کار سخت و دشواری نباشد. به هر حال مقاومت فلسطینی در منطقه حامیانی دارد. ما امروز جبهه مقاومت و محور مقاومت را داریم که پشت سر گروه‌های فلسطینی قرار دارد و اعلان آمادگی کرده و قطعا این اتفاق هم خواهد افتاد.

 

در جهان اسلام ظرفیت‌های بسیار بسیار بالایی وجود دارد؛ اگر چه متأسفانه بخش قابل توجهی از این ظرفیت‌ها امروزه در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته است و ما سکوت خیانت بار دولت‌های عربی را در این 30 روز گذشته شاهد بودیم. نه تنها سکوت، بلکه به یک نوعی جانبدارانه از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کردند؛ اما خوشبختانه ملت‌ها را دیدیم، هم ملت‌های مسلمان را و هم ملت‌های غیرمسلمان، به ویژه در کشورهای اروپایی.

 

 

رسا ـ به نظر شما در چه مواردی می‏توان کرانه باختری را تجهیز کرد؟

 

یکی از این موارد کمک‌های مالی است و فلسطینی‌ها باید از منابع مالی لازم برخوردار باشند؛ فکر می‌کنم امروزه باید فضای بین‌المللی را فراهم کرد و با این خیزش، مستضعفانی که در جهان در حال شکل گرفتن است، می‏توان یک تشکل بین‌المللی در حمایت از مظلومان و مستضعفان فلسطینی ایجاد کرد و نمایندگان کشورهای مختلف که جنبش عدم تعهد و آن کمیته مربوط به فلسطین جنبش عدم تعهد می‌تواند عهده‌دار چنین مسؤلیتی شود و از سراسر جهان همه آزادیخواهان و عدالتخواهان و همه کسانی که شریک غم ملت مظلوم غزه بودند، در این روزهای گذشته و در سراسر جهان همراهی و همدردی کردند، قطعا اگر یک مجموعه و کمیته‌ای در سطح جهان اقدام کند به جمع‌آوری کمک‌های مردمی، می‌تواند پشتوانه مالی و منابع مالی برای کرانه باختری تأمین شود.

 

از طرف دیگر همان‌گونه که آمریکایی‌ها و برخی کشورهای اروپایی حق به خود می‌دهند که آشکارا رژیم صهیونیستی را مورد حمایت مالی و تجهیزاتی و تسلیحاتی قرار دهند، ما هم می‌توانیم به صورت آشکار این مهم را انجام دهیم.

 

امروز تمام کسانی که از ملت مظلوم فلسطین و آرمان‌هایش حمایت می‌کنند، باید فضایی را ایجاد کنند که آشکارا در تجهیز ملت فلسطین ایفای نقش کرده و راه‌ها را باز کنند و کسانی را که در جهان اسلام مانع هستند، تحت فشار قرار دهند و به هر حال از طریق مرزهای آبی و خاکی و به شکل‌های مختلف می‌شود فلسطینی‌ها را مورد حمایت قرار داد.

 

 

رسا ـ نقش جمهوری اسلامی در این استراتژی تسلیحاتی چیست؟

 

جمهوری اسلامی مواضعش روشن و مشخص است. مواضع پیچیده و پنهانی ندارد و مقام معظم رهبری در گذشته هم با صراحت بیان فرمودند که ما در جنگ‌های 33 روزه و 22 روزه دخالت کردیم و بعد هم فرمودند از این پس هر گروه یا کشوری که با رژیم صهیونیستی وارد جنگ شود، ما او را مورد پشتیبانی قرار می‌دهیم و باز در این خصوص خود ایشان فرمودند که می‌بایست کرانه باختری تجهیز و تسلیح شود و در جمع مسؤلان و سفرای کشورهای اسلامی هم فرمودند کشورهای اسلامی، دولت‌های اسلامی اختلاف‌ها را کنار بگذارند و دست در دست هم دهیم و این ملت مظلوم را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهیم.

 

این حمایت و پشتیبانی می‌تواند همه جانبه و در همه زمینه‌ها باشد؛ چرا که این ملت برای حفظ موجودیت و حیات خود چاره‌ای جز توانمند کردن خود برای دفاع ندارد. جنگ غزه نشان داد که صهیونیست‌ها آدمکش، جانی و کودک کش هستند و به هیچ اصل و معاهده بین‌المللی پایبند نیستند و حقیقتا همان صفت‌هایی که مقام معظم رهبری درباره آنان بیان فرمودند، صدق می‌کند و اینها سگ هار و یک گرگ درنده هستند.

 

اگر مقاومت فلسطین قدرت دفاع از خود را نداشت، صهیونیست‌ها امروزه غزه را کاملا اشغال کرده بودند و جنایت‌های بیشتری را می‌آفریدند. این مقاومت فلسطین بود که جلوی پیشرفت نیروی زمینی صهیونیست را در غزه گرفت. یعنی تلفاتی که به آنها وارد شد، مانع شد که غزه را اشغال کنند؛ صهیونیست‌ها با آموزه‌هایی که دارند، معتقد به برتری قوم بنی‌اسرائیل هستند و قائل به کشتن کسانی هستند که آنها را همراهی نکند.

 

وقتی که یک چنین تفکر و اندیشه‌ای وجود دارد و کسانی که این ایده و نژادپرستی را قبول ندارند، برای حفظ موجودیت خود باید تسلیح شوند و جمهوری اسلامی در طی سال‎های گذشته نشان داده که در دفاع از آرمان‏های فلسطین و حمایت از گردان‎های فلسطینی از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

 

 

رسا ـ گروه‌های تکفیری همچون داعش چه نقشی را برای تکمیل پازل خلع سلاح مقاومت ایفا می‌کنند؟

 

معتقدم اساسا شکل‌گیری این گروه‌های تکفیری و رشد سریع آنها در طی سه چهار سال اخیر، با هدف تأمین امنیت برای رژیم صهیونیستی بوده است و ما در بحران سوریه و عراق می‌بینیم که پشت صحنه این گروه‌های تکفیری و بعثی، کسانی هستند که به عنوان دولت اسلامی عراق و شام یا امروزه با بحث خلافت در کشور سوریه و عراق آتش افروزی می‌کنند که این یک جبهه غربی، عربی، صهیونیستی و ترکی است که متأسفانه مدیریت این جبهه را هم آمریکایی‌ها به عهده دارند.

 

یکی از اهداف راهبردی آمریکایی‌ها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، تأمین امنیت رژیم صهیونیستی است. تحولات طی سال‌های پیشین با شکل‌گیری جبهه مقاومت موجب شد که رژیم صهیونیستی در تنگنای استراتژیک قرار گیرد و روز به روز حلقه محاصره تنگ‏تر شود و بحث بیداری اسلامی به گونه‌ای پدید آمد که زنگ‌های خطر را برای صهیونیست‌ها و حامیان آنها به صدا در آورد و لذا آنها به سمت این رفتند که پدیده بیداری اسلامی را که به خواست خداوند متعال از این مانع هم عبور می‏کنند و جهان اسلام و ظرفیت‌های آن اعم از شیعه و سنی را هم‏افزا و متحد کرده و این هم‏افزایی در جهان اسلام سبب فروپاشی رژیم صهیونیستی خواهد شد.

 

آنها به این فکر افتادند که برای جلوگیری از چنین اتفاقی در داخل جهان اسلام آتش افروزی کنند و بهترین زمینه را در پرورش و رشد و کمک پشتیبانی گروه‌های تکفیری دیدند و می‌بینیم که اینها در کوتاه مدت موفق شدند با ایجاد شعله جنگ‌های مذهبی و فرقه‌ای، بخشی از ظرفیت‌های جهان اسلام را به خود مشغول کنند و جالب است این نکته که اساسا شروع این جنگ اخیر غزه با این تصور بود که این گروه‌های تکفیری و سلفی به اندازه کافی توانستند در سوریه و عراق مشکل ایجاد کنند و پشتوانه‏های مقاومت فلسطینی را تضعیف کرده و جمهوری اسلامی و دولت عراق و دولت سوریه را که طی این سال‎ها همواره پشتیبان مقاومت بودند، سرگرم خود کنند و تصور می‌کردند امروزه گروه‌های فلسطینی به ویژه در نوار غزه فاقد پشتیبان و حامی هستند، لذا می‌توان با یک تهاجم گسترده آنها را از پا درآورد و غزه را اشغال و خلع سلاح کرد و توان دفاع مقاومت و گروه‌های اسلامی در آنجا مانند جهاد اسلامی و حماس را به صورت کامل از بین ببرد.

 

ولی ما مشاهده کردیم که این برآورد صهیونیست‏ها اشتباه از آب درآمد؛ چرا که هم فلسطینی‌ها نشان دادند که توان مقاومت دارند و هم کشورهای منطقه، به ویژه جمهوری اسلامی نشان داد که از هر زمان دیگری به مقاومت فلسطین نزدیک‏تر است و از آنها حمایت و پشتیبانی می‏کند و از هیچ کوششی برای این پشیبانی و حمایت از مقاومت فلسطین دریغ نمی‏کند.

 

 

رسا ـ در عرصه دیپلماسی شرایط را چگونه ارزیابی میکنید؟

 

ما امروز هم در عرصه دیپلماسی تحرکاتی را می‌بینیم و هم قطعا آن اقداماتی که لازم است در عرصه میدانی انجام شود و اگر شکست دیگری در پرونده رژیم صهیونیستی ثبت شود در ادامه جنگ‏های 33 روزه،‌ 22 روزه و 8 روزه و این جنگ 30 روزه هم ان شاءالله مانند آن جنگ‏ها یک شکست سنگین دیگری خواهد بود برای آنها و این نشان دهنده آن است که محور مقاومت همچنان منسجم و پویا و فعال است و پشتیبانی می‏کند از جریان‏ها و گروه‏هایی که در خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی هستند.

 

 

رسا ـ جهان اسلام برای مقابله این گروهک ها باید چه روشی را در پیش بگیرد.

 

در اینجا مهم ترین مسأله این است که پرده از چهره این گروهک ها کنار زده شود. ما امروزه متأسفانه برخی از دولت‌های مرتجع عربی در کشورهای اسلامی مانند عربستان، قطر،‌ اردن و دیگر کشورها منافع و موجودیت خود را در گروه حمایت از این گروه های تکفیری و سلفی می‏بینند و این سبب شده که در جهان اسلام تشخیص حق از باطل و درست از نادرست برای برخی از مسلمانان دشوار شود؛ و در اینجا وظیفه علمای راستین و علمای اهل سنت و کسانی که در زمره نخبگان و فرهیختگان این است که آنها باید در کشورهای مختلف اسلامی روشن‏گری کنند و پشت صحنه‏های این گروه‏های سلفی تکفیری و کسانی را که به مسلمان کشی رو آورده و با یک سری تفکرات غلط و انحرافی آن را توجیه می‌کنند را افشا کنند.

 

امروزه کیست که نداند دشمن اصلی جهان اسلام آمریکایی‏ها و صهیونیست‏ها هستند؛ در شرایط کنونی آمریکایی‏ها و صهیونیست‏ها با صراحت در مقابل اسلام ایستاده و مبارزه می‏کنند و این جنایت‏های اخیر در غزه نشان داد که دشمن اصلی مسلمانان آمریکایی‏ها و صهیونیست‏ها هستند لذا در چنین شرایطی دشمنی فرضی در جهان اسلام ایجاد کردند و بخشی از ظرفیت های جهان اسلام را به سمت مبارزه با این دشمن فرضی بردند و اطلاع نداشتند که این مسأله یک انحراف بزرگ است و جای تعجب دارد که این گروه‏ها کسانی را که در مقابل آمریکا و اسراییل هستند را دشمن اسلام معرفی می‏کنند.

 

 

رسا ـ چرا گروهک‏های تکفیری برای تشکیل دولت اسلامی به سراغ کشورهای سوریه و عراق رفتند؟

 

در میان کشورهای عربی تنها کشوری که طی 66 سال گذشته رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته کشور سوریه است و اولین جایی که این گروه های سلفی و تکفیری مورد هجوم قرار دادند هم سوریه است.

 

و در اینجا این سوال مطرح است که چگونه این گروهک‏ها که به دنبال جهاد و برپایی حکومت اسلامی هستند این همه کشورهای عربی و اسلامی را رها کرده و فشار را می‌آورند روی دولت و حکومتی که چندین دهه است در مقابل آمریکا و اسرائیل ایستاده است؛ یا بعد در عراق که به نوعی محور مقاومت است این فشار مشاهده می‏شود و این به خوبی نشان می‏دهد که این جریان‏ها فریب خوردگانی بیشتر نیستند که مدیریت واقعی آنها دست آمریکایی‏ها و صهیونیست‏ها است و آنها برای تأمین امنیت خودشان از این افراد به عنوان یک ابزار استفاده می‏کنند.

 

آنها برای اینکه جهان اسلام را از درون سرگرم کرده و به جان هم بیندازند، باب مسلمان کشی را باز کنند، چهره اسلام را در دنیا مخدوش جلوه دهند، در داخل ظرفیت‏های مسلمانان را از بین ببرند، زیرساخت ها دینی را از بین ببرند و هم اینکه خودشان خیال آسوده ای داشته باشند و همچنین صهیونیست ها آرامش خاطر داشته باشند این گروهک را تشکیل دادند.

 

امروزه وظیفه فرهیختگان،‌ نخبگان، اهل علم و اهل قلم و هرکسی که در جهان اسلام توان دارد که بتواند افشاگری و روشن‏گری و بصیرت افزایی کند این است که این حقیقت و واقعیت تلخ را به همه مسلمانان تفهیم کند تا این آتش جنگ‏های طایفه‌ای که در حال شعله‏ور شدن است خاموش شود و ما به سمت آن ندایی برویم که حضرت امام و مقام معظم رهبری داشتند.

 

 

رسا ـ چرا انقلاب اسلامی تا این اندازه از ملت فلسطین دفاع می‏کند؟

 

انقلاب اسلامی وقتی شکل گرفت هرچند یک انقلاب شیعی در ایران بود اما حقیقتا  انقلاب اسلامی ما منادی وحدت امت اسلامی بود و حضرت امام(ره) پرچم وحدت را برافراشتند و شعار وحدت را سر دادند و اساسا حضرت امام در مسیر امت سازی اسلامی قدم برداشتند و خواستند همه مسلمانان متوجه دشمن اصلی شوند که آمریکا و صهیونیست است.

 

حضرت امام(ره) در حوزه مسائل سیاست خارجی جمهوری اسلامی دو مسأله را مورد توجه قرار دادند، یکی اینکه فلسطین قبله‏گاه اول مسلمانان باید آزاد شود و رژیم صهیونیستی یک رژیم جعلی و غاصب و نامشروعی است که باید نابود شود و بعد فرمودند دشمن مسلمانان جهان آمریکا است و هرچه مسلمانان بدبختی، فلاکت و مشکل دارند ریشه‏اش در سیاست‏های آمریکا است و مسلمانان باید برای حفظ منافع و احیای عظمت و مجد سابق خود متحد شوند و در مقابل آمریکا و ظالمان بایستند.

 

در آن زمان حضرت امام(ره) و امروز رهبر معظم انقلاب این رویکرد را در جهان اسلام دارند و دشمن از این رویکرد نگران است و وحشت دارد و طبیعی است حرکت‏هایی که به نوعی واگرایی را در جهان اسلام دامن می‏زند مشکوک باید تلقی شود و روشنگری صورت گیرد و قطعا این اتفاق رخ خواهد داد.

 

ماه‌های اخیر شاهد این بودیم که وقتی جنگ غزه به وجود آمد سکوت تکفیری‏ها و توجهیات آنها را در جهان بسیاری از ملت ها و به ویژه جوانان مسلمان شنیدند و این سوال برایشان پیش آمد که چگونه است عده‏ای دم از اسلام، شریعت و خلافت اسلامی می‏زنند اما در قبال جنایت‏های صهیونیست‏ها و آمریکایی‏ها ساکت هستند و این بسیار روشن است که این گروهک‏ها دست نشانده همین جنایتکاران بین‏المللی هستند.

 

 

رسا ـ چرا در مسأله غزه مجامع جهانی دفاع از حقوق بشر مانند سازمان ملل یا اتحادیه جهان عرب سکوت کرده‌اند و یا از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند.

 

این سکوت آشکار کننده ماهیت واقعی مجامع بین‏المللی است؛ ما انتظاری غیر از این هم نداشتیم. مجامع بین المللی و سازمان‏های اینچنینی به ویژه سازمان ملل، از ابتدای شکل گیری متأسفانه به عنوان یک ابزار در اختیار قدرت‏ها به ویژه قدرت‏های غربی و به ویژه در دهه‏های اخیر در اختیار آمریکایی‏ها بوده است. وقتی آمریکایی‏ها با تمام توان خودشان از رژیم صهیونیستی حمایت و پشتیبانی می‏کنند و آشکارا اعلام حمایت می‏کنند، طبیعی است که سازمان ملل غیر از این نمی‏تواند عمل کند به ویژه شورای امنیت که به نوعی تحت تأثیر قدرت‏های دارای حق وتو است.

 

این اتفاقات نشان می‏دهد که دنیا، ملت‏ها و دولت‏های مستقل نباید دل خود را به مجامع و سازمان‏های بین‏المللی خوش کنند؛ حقایق این روزهای غزه نشان داد که حقوق بشر یک شعار بیشتر نیست و یک ابزاری برای تعمیق منافع نامشروع قدرت‏های سلطه گر جهانی است. اینها فقط شعار می‏دهند و به هیچ عنوان پایبند به حقوق بشر نیستند که اگر پایبند به حقوق بشر بودند، باید رفتار این سازمان‏ها و مجامع بین‏المللی متفاوت از آن چیزی بود که این روزها شاهد آن هستیم.

 

معتقدم این سکوت در واقع آشکارسازی کرد از آن ماهیت واقعی مجامع و سازمان‏های بین‏المللی و گر چه برای صاحب نظران و اهل بصیرت و کسانی که دیده تیزی داشتند در گذشته این ماهیت و وابستگی اینها به قدرت‏های برتر و سلطه گر آشکار شده بود، ولی امروزه می‌بینیم حتی محرومان و مستضعفان و توده‏های مردم در سراسر جهان به این واقعیت پی برده‏اند و این نشان می‏دهد باید یک جنبش و نهضت و حرکتی شکل بگیرد برای تغییر این ساختارها.

 

امروزه نیاز به ساختارهایی داریم که بتواند بر مبنای عدالت و بر مبنای قوانین و مقرراتی که در عرصه بین‏المللی به رسمیت شناخته شده عمل شود. امروزه قوانین و مقررات را داریم، ولی متأسفانه استفاده ابزاری می‏شود و هر جا که به نفعشان باشد پافشاری می‏کنند و هر جایی که به نفعشان نباشد، خیلی راحت از آن عبور می‏کنند و هیچ‏گونه پایبندی به آن نشان نمی‏دهند. این سکوت نشان می‏دهد که ماهیت، یک ماهیت وابستگی است و این سکوت نشان می‏دهد باید به سمت این برویم که یک تحولاتی را در سیستم و نظام بین‏الملل به وجود آوریم و این ساختارها تغییر کند و شرایطی پدید آید که یک نظام عادلانه شکل گیرد و این نظام عادلانه بتواند احقاق حقوق ملت‏ها را بکند و خصوصا مانع ضایع شدن حقوق محرومان و مستضعفان شود.

 

 

رسا ـ با تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.

 

بنده هم از شما و خبرگزاری رسا تشکر می‏کنم.

 

/922/402/ر

ارسال نظرات