۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷
کد خبر: ۲۱۲۹۹۸
استاد معارف و علوم دینی مطرح کرد:

خیران در یاری رساندن به نیازمندان سیره امام حسن را الگو کنند

خبرگزاری رسا ـ یک استاد معارف و علوم دینی گفت: همه اقشار مردم به ویژه متمکنین باید با تأسی از سیره حضرت امام حسن(ع) در یاری رساندن به محرومین؛ اکرام و اطعام یتیمان و دستگیری از افراد بی‌بضاعت و نیازمند را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.
جشن ميلاد امام حسن(ع) در بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، عباس کیفی بجستانی، استاد معارف و علوم دینی دانشگاه های استان خراسان شمالی شنبه شب در مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) که در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) برگزار شد؛ با تبریک میلاد کریم اهل بیت، حضرت امام حسن مجتبی(ع) در مورد نام ایشان اظهار کرد: این نام تجلی تمام اسماء خداوند است که حضرت حق به پیامبر اکرم(ص) هدیه کرد به همین سبب پیامبر اسلام می‌فرمایند:«امام حسن نور چشم من و هدیه خداوند است».

 

عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور اضافه کرد: امام حسن مجتبی(ع) نه تنها از نظر علم، تقوا، زهد و عبادت، مقامى برگزیده و ممتاز داشت، بلکه از لحاظ بذل و بخشش و دستگیرى از بیچارگان و درماندگان نیز در عصر خود زبانزد خاص و عام بود.

 

کیفی بجستانی افزود: وجود گرامى آن حضرت آرام بخش دل‌هاى دردمند، پناهگاه مستمندان و تهیدستان و نقطه امید درماندگان بود، هیچ فقیرى از در خانه آن حضرت دست خالى بر نمى‌گشت، هیچ آزرده دلى شرح پریشانى خود را نزد آن بزرگوار بازگو نمی‌‏کرد؛ جز آن که مرهمى بر دل آزرده او نهاده می‌‏شد.

 

این مدرس دانشگاه گفت: در ایام ماه مبارک رمضان همه اقشار مردم به ویژه متمکنین باید با تأسی از سیره حضرت امام حسن(ع) در یاری رساندن به محرومین؛ اکرام و اطعام ایتام و دستگیری از افراد بی‌بضاعت و نیازمند را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

 

وی با اشاره به سیره و شخصیت آن امام همام، افزود: امام حسن مجتبی(ع) تنها کسی بود که در آن عصر مهمانسرا داشت و هر کس وارد مدینه می‌شد در آن پذیرایی می‌شد.

 

این پژوهشگر دینی با بیان این که امام دوم شیعیان چندین بار تمام اموال خود را بین فقرا تقسیم کرد، اظهار داشت: امام باقر(ع) در وصف امام حسن(ع) می‌فرماید:« امام حسن(ع) در عبادت و صدقه دادن جدیت داشت و به همین خاطر بین ائمه اطهار(ع) به کریم آل طه مشهور است».

 

کیفی بجستانی افزود: در مورد شخصیت امام حسن(ع) اوصاف بسیاری وجود دارد که یکی از این ویژگی‌ها اکرام نیازمندان است، لذا مردم شریف ومتدین ما باید در ماه مبارک رمضان با الگوگیری از امام حسن(ع) از ارائه کمک به نیازمندان دریغ نکنند.

 

وی اضافه کرد: امام حسن(ع) نماد صبر، شکیبایی و کرامت بودند و پس از شهادت امیر المومنین(ع) در فضایی که ایجاد شده بود جامعه را هدایت و مدیریت کردند.

 

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: امام حسن مجتبى(ع) هرگز در بیان حق و دفاع از حریم اسلام نرمش نشان نمی ‏داد، او علنا از اعمال ضد اسلامى معاویه انتقاد می ‏کرد و سوابق زشت و ننگین معاویه و دودمان بنى امیه را بى پروا فاش می ‏ساخت.

 

این کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی در ادامه گفت: اقشار مختلف مردم باید قدر این ماه بزرگ خدا(بهارقرآن) را بدانند و به خواندن نماز شب، صله رحم، قرائت قرآن کریم، صدقه دادن، برپایی سفره‌های افطاری ساده، اکرام ایتام و دعاهای مخصوص توجه ویژه کنند.

 

به گفته وی ائمه اطهار(ع) از جمله امام حسن(ع) در احادیث بسیاری بر استفاده حداکثری از فرصت ماه مبارک رمضان تأکید کرده اند چرا که عبادت خالصانه و خاضعانه در این ماه، انسان را بیش از سایر ایام به درگاه باری تعالی نزدیک تر می کند و علاوه بر این زمینه تقرب الی الله در دیگر ماه های سال را نیز فراهم خواهد کرد./9314/پ203/ب

ارسال نظرات