۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۲۰۶۹۹۱
حجت الاسلام صمدی آملی:

ماه رجب بهترین فرصت برای تزکیه و تقویت ایمان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که رجب ماه بزرگ خدا است و هیچ ماهی در حرمت و فضیلت‏ به پایه آن نمی ‏رسد، گفت: این ماه بهترین فرصت برای خودسازی، تزکیه و تقویت ایمان است.
حجت الاسلام صمدي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام داود صمدی آملی، استاد حوزه و دانشگاه امروز در جمع مردم شهرستان آمل در حسینیه نوری ها با بیان این که انسان باید از ماه هایی چون رجب به بهترین نحو ممکن استفاده کند، گفت: متن دعاهای رجبیه نوعا از ناحیه مقدس حضرت بقیه الله است که باید به درستی از آن بهره مند باشیم.

 

وی با اشاره به این که جوانان ما متلبس به حقایق این ادعیه بشوند، بیان داشت: متون دعاهای ماه رجب به عنوان هدیه از طرف اهل بیت معصومین(ع) به خصوص حضرت بقیه الله آمده بوده که دارای متن های عمیق توحیدی است.

 

حجت الاسلام صمدی آملی، اضافه کرد: یکی از مشکلات ما این است که از خواندن ادعیه مختلف نمی توانیم لذت لازم را داشته باشیم و دلیلش این بوده که به زبان عربی آگاهی نداریم و متأسفانه چون عرب زبان نیستیم نمی توانیم لطایف لحن های عربی را داشته باشیم.

 

شاگرد علامه حسن زاده آملی، ادامه داد: حتی اگر درس طلبگی بخوانیم و بتوانیم به زبان عربی صحبت کنیم باز انسان باید در فضای آن زبان قرار گیرد و آن را در شئون زندگی خود بچشد تا آن زبان لذت خاصی داشته باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امام صادق(ع) می فرماید الفاظ ما را همان طوری که گفته ایم بخوانید و نقل کنید چون ما فصیحان عربی هستیم، گفت: خداوند منان لطفی کرده که روی متون ادعیه حساب خاصی پیدا کرده است.

 

وی، ادامه داد: ادعیه لطایفی عجیب دارد و یکی از راه های لذت بردن از آن این بوده که انسان آن را با حضور قلب در پیشگاه الهی خوانده و با لحنی بخواند که او را به گریه می اندازد و در محیطی خلوت بخواند.

 

حجت الاسلام صمدی آملی با تاکید بر این که حضور قلبی در اعمال سبب ایجاد ارتباط خاص با نظام هستی می شود، گفت: این که در باب موسیقی اهل فن حرف می زنند هر کس صدایی دارد که در نظام هستی به اذن الله موسیقی او است.

 

شاگرد علامه حسن زاده آملی با بیان این که اگر موسیقی بخواهد شهوت انسانی را تهییج کند غنا بوده و حرام است و گرنه هر چیزی در این نظام هستی صوتی دارد، بیان داشت: در روایات به ما فرمودند قرآن را با صوت حزین بخوانید و طوری باشد خودتان را به گریه آورید.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که هرچه غذاها پاک تر باشد صوت انسان لطیف تر می شود، تصریح کرد: طهارت نفس انسان نیز در روحیات و احساسات او اثر می گذارد که باید به طهارت خود در همه ابعاد توجه کنیم.

 

وی با تاکید بر این که هرچه طهارت قوی تر باشد آثار وجودی نفس بیش تر ظاهر می شود، ادامه داد: انسان باید در این امور برای خود برنامه ریزی کند و بداند همه چیز در دست خداوند منان بوده و همه عالم نیز واسطه فیض الهی است./1314/پ202/ب

ارسال نظرات