۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۲۰۲۱۳۵
امام جمعه دامغان:

مسؤولیت آموزش و پرورش از دیگر نهادهای فرهنگی کشور سنگین‌تر است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه دامغان در جلسه شورای آموزش و پرورش این شهرستان گفت: کم توجهی مسؤولان آموزش و پرورش کشور به مدارس امین کم لطفی در حق فرهنگ اسلامی است در حالی که باید طوری عمل کنیم که همه مدارس ما مدرسه امین شود.
نخستين جلسه شوراي آموزش و پرورش شهرستان دامغان در سال 93 نخستين جلسه شوراي آموزش و پرورش شهرستان دامغان در سال 93

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام و‌المسلمین سید محمود ترابی، امام جمعه این شهرستان عصر چهارشنبه در نخستین جلسه شورای آموزش و پرورش این شهرستان در سال 93 که در محل سالن جلسات این اداره برگزار شد، اظهار داشت: در سالی که رهبر معظم انقلاب فرهنگ را نام و خط مشی اصلی آن قرار داده‌اند، باید تلاش کنیم بر تعداد این مدارس امین و همکاری نزدیک حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش بسیار افزوده شود.

 

عضو ارشد شورای آموزش و پرورش شهرستان دامغان خاطر‌نشان کرد: در سال گذشته تحصیلی دو مدرسه امین در سطح شهرستان دامغان فعالیت می‌کردند که اکنون با تلاش آموزش و پرورش شهرستان و حوزه علمیه دامغان این تعداد به شش مدرسه در سال جاری افزایش یافته است.

 

وی با انتقاد از کم توجهی به فعالیت تأثیر گذار روحانیان فعال در مدارس امین افزود: باید هر چه سریع‌تر برای این مدارس شناسنامه و کد فعالیت صادر گردد، حمایت و ردیف بودجه برای این مدارس در نظر گرفته شود، زیرا عدم تحقق این لازمه‌ها پس از هردو سال گذشت از تصویب و راه اندازی و فعالیت مدارس امین علامت بی‌مهری مسئولان امر نسبت به فرهنگ است.

 

کمرنگ شدن حجاب در مراکز آموزشی از نشانه‌های رخنه دشمن است

 

حجت الاسلام والمسلمین ترابی در این جلسه با گوشزد کردن خطر کمرنگ شدن حجاب در مدارس و دانشگاه‌ها این مسئله را از نشانه‌های رخنه دشمن دانست و اضافه کرد: مسؤولان نهادهای فرهنگی باید با هوشیاری و برنامه‌های مدون از رخنه‌های خظرناک دشمن در بین آینده سازان جامعه جلوگیری کنند، زیرا امروز دشمن با رواج بدحجابی به درون خانواده‌ها نفوذ نموده و جامعه را آلوده کرده است.

 

امام جمعه دامغان بابیان اینکه مدارس و در واقع آموزش و پرورش است که می‌تواند در سال‌های نخست تحصیل زوایای اعتقادی و معنوی شخصیت فرزندان را به بهترین وجه شکل دهند و نقشی حتی مهم‌تر از خانواده در این زمینه داشته باشند.

 

وی با اشاره به نزدیکی هفته بزرگداشت مقام معلم و گرامیداشت آن خاطر‌نشان کرد: جا دارد آموزش و پرورش و همه ما در کنار عنوان کردن مقام معلم و یادآوری ارزش‌های معلمان، مسؤولیت‌های خطیر آنان راهم ذکر کنیم که در وهله اول خودسازی و سپس دیگر‌سازی است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ترابی تصریح کرد: بخش مهمی از درس و تأثیر گذاری معلم باید درس‌های عملی او باشد و نه تنها تعلیم زبانی، زیرا آنچه او به دانش‌آموزان می‌آموزد اگر نمود عملی داشته باشد خود ارزش می‌یابد و فعل او بهترین معرف برای شخصیت و جایگاه با ارزش معلم خواهد بود.

 

وی تأکید کرد: مسؤولان شهر، استان و کشور نباید تنها سال فرهنگ را با تبلیغات زبانی و شعار دادن بگذرانند و حرکت عملی در مسیر اعتلای فرهنگ جامعه انجام ندهند، زیرا رفع دغدغه های رهبر انقلاب و علما و دلسوزان جامعه اسلامی نیازمند تحقق آنچه معظم له در پسوند نام سال ذکر کردند یعنی عزم ملی و حرکت جهادی است.

 

مسؤولیت آموزش و پرورش از دیگر نهادهای فرهنگی کشور سنگین‌تر است

 

نماینده ولی فقیه در شهرستان دامغان تصریح کرد: مسؤولیت آموزش و پرورش از دیگر نهادهای فرهنگی کشور سنگین‌تر است زیرا زیربنای فرهنگ جامعه در مدارس شکل می گیرد و فرزندان کشور قبل از هفت سالگی به مراکز تحت تعلیم آموزش و پرورش و شخصیت آنها شکل می گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین ترابی با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش در امر بودجه و سرانه مدارس گفت: مدارس باید از پشتوانه مردمی خود در این مسیر بهره ببرند و با دعوت و همدلی با اولیاء دانش آموزانی که تمکن و شرایط مالی لازم را دارند از کمک آنها برای بهبود امکانات و شرایط تحصیلی فرزندانشان در مدارس استفاده کنند.

 

تکالیف دینی در کتاب‌های درسی گنجانده شود

 

امام جمعه دامغان با انتقاد از عدم پرداخت کتاب‌های درسی پسران و دختران به وظایف و تکالیف اختصاصی آنان در زندگی حال و آینده شان به عنوان مردان و زنان و پدران و مادران فردای ایران اسلامی بر لزوم توجه مسؤولین امر به این مهم تأکید کرد.

 

عضو شورای آموزش و پرورش شهرستان دامغان افزود: به‌ویژه این تفاوت‌ها باید در کتاب‌های درسی دختران گنجانده شود و آنها با تکالیف اختصاصی زنان آشنا شده ودرس زندگی، همسر داری و حجاب را درکنار تعالیم عمومی فرا گیرند.

 

حجت الاسلام ترابی خاطر‌نشان کرد: امروز فزونی تکلف و تجمل در زندگی همه ما بسیار دیده می‌شود که زحمات بی دلیل بسیاری را همراه دارد و هیچ سنخیتی با سبک زندگی اسلامی و سیره اهل بیت ندارد، زیرا سادگی اساس زندگی اسلامی است.

 

تأکید بر لزوم ایجاد رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه دولتی دامغان

 

مرتضی علی آبادی، فرماندار دامغان نیز در این جلسه گفت: با توجه دغدغه‌های بجای اعضا شورای آموزش و پرورش شهرستان دامغان، مبنی بر لزوم ایجاد رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه دامغان تصریح کرد: با توجه به داوطلبان و علاقه مندان بسیار تحصیل در رشته‌های علوم انسانی بین دانش آموزان این شهرستان در دانشگاه دامغان، جهت تحقق این مهم با رایزنی و همکاری مسؤولان امر نهایت تلاش خود را انجام می‌دهیم.

 

وی خاطر‌نشان کرد: بر اساس مطالب ذکر شده توسط کارشناسان این شورا و مدیران مدارس دامغان، نبود رشته‌های مرتبط با علوم انسانی در دانشگاه دولتی دامغان عامل کاهش انگیزه دانش آموزان در آستانه کنکور این رشته تحصیلی به‌ویژه دختران که درس‌ خواندن در دانشگاه شهر محل زندگی خود را تنها گزینه یا بهترین شرایط ادامه تحصیل می‌دانند، شده است.

  

علی آبادی یادآور شد: با پیگیری‌های انجام شده و قول مساعد فرماندهی انتظامی استان سمنان، با تکمیل پروژه ساختمانی جدید مرکز فرماندهی انتظامی شهرستان دامغان و رفع برخی مشکلات فنی موجود، ساختمان مدرسه حضرت زینب(س) که چند سالی است در اختیار نیروی انتظامی بوده، تا پایان اردیبهشت‌ماه به آموزش و پرورش دامغان تحویل داده می‌شود./977/پ202/ب

ارسال نظرات