۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۱۹۰۶۰۹
عضو کارگروه تخصصی طرح مطالعات زیارت:

توسعه و تغییر نگرش‌های انسانی مهم ترین راه تعمیق مفهوم زیارت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام زمانی زیارت را یکی از سرمایه‌های فرهنگ‌ساز و تمدن‌ساز امت اسلام دانست و گفت: در زیارت باید مراحل را پله پله طی کرد و نگاه توحیدی را در نظر گرفت.
زيارت

حجت الاسلام حسین زمانی، عضو کارگروه تخصصی طرح مطالعات توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با اشاره به بعد عبادی زیارت، گفت: بر این اساس زیارت می‌تواند تنظیم کننده رابطه بین انسان و خداوند بوده و تقویت قرب الهی را به همراه داشته باشد.

 

 وی با بیان این که زیارت به عنوان یکی از شعائر دینی، از سرمایه‌های فرهنگی ما بشمار می‌رود، تصریح کرد: هم‌اکنون حرم مطهر به کانون و سرچشمه دینی تبدیل شده است که ما می‌توانیم از این طریق اجزاء مختلف دین را تبیین و تشریح کنیم.

 

حجت الاسلام زمانی با تأکید بر ضرورت توجه به آداب زیارت، اظهار کرد: عمق زیارت باید تا جایی توسعه یابد که وقتی به زیارت می‌رویم اندیشه، خصلت‌های وجودی، رافت، رضا بودن و بسیاری دیگر از فضایل امام را هم زیارت و الگوگیری کنیم .

 

مولف کتاب «بازشناسی مفهوم زیارت»، از توسعه کمی زیارت به عنوان مهم‌ترین مقوله در این حوزه نام برد و گفت: فرهنگ مجاورت یکی دیگر از مقوله‌های مهم در این عرصه است و بر این مبنا سبک زندگی مردم مشهد به طور خاص باید برگرفته از سیره امام رضا(ع) باشد.

 

وی با اشاره به نقش موثر طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) در شهر زیارتی مشهد، تأکید کرد: باید برای تمامی سرمایه‌های دینی، یک نگاه راهبردی وجود داشته باشدد؛ زیارت یکی از سرمایه‌های فرهنگ‌ساز و تمدن‌ساز است که می‌‌توان با مطالعات دقیق، نحوه بهره‌برداری از زیارت در ایجاد تمدن نوین اسلامی را مشخص کرد.

 

حجت الاسلام زمانی یادآور شد: در زیارت باید زیارت‌کننده توجه داشته باشد که می‌خواهد با حقایقی که دارای مرتبه وجودی والاتر هستند، دیدار کند و از آن‌ها تأثیرات سازنده بگیرد.

 

عضو کارگروه تخصصی طرح مطالعات زیارت ادامه داد: در حال حاضر میان زیارت و مفهوم آن با آنچه مردم انجام می دهند، فاصله چندانی وجود ندارد، اما در بحث عمق زیارت متأسفانه فاصله زیاد است؛ عمق زیارت را باید با مراتب خودش مورد توجه قرار دهیم و خصوصیات وجودی امام برایمان مهم باشد.

 

وی ادامه داد: در عمق زیارت باید به مرتبه‌ای رسید که خصلت‌های بهشتی ائمه اطهار(ع) در ما ایجاد شود و از طریق امامان(ع) که عالی‌ترین راه رسیدن به خدا هستند به آن مرتبه اصلی دست یابیم.

 

این مولف برتر جشنواره سال رضوی با بیان این که زیارت، تنها منحصر به دوازده امام(ع) نیست، افزود: در زیارت باید مراحل را پله پله طی کرد و نگاه توحیدی را در نظر گرفت.

 

حجت الاسلام زمانی، توسعه و تغییر نگرش‌های انسانی را مهم ترین راهکار برطرف کردن فاصله ها از عمق زیارت برشمرد و افزود: در این زمینه باید محتوا تولید شود و از طریق شبکه‌های آموزشی و تبلیغی ترویج یابد.

 

وی خاطرنشان کرد: در بحث زیارت این‌گونه نیست که مردم مفهوم زیارت را نشناسند، شناخت وجود دارد، اما باید دامنه نگاه توسعه یابد تا به عمق زیارت دست پیدا کرد./930/ت302/ب

ارسال نظرات