۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۱۷۶۴۸۵
معاون تهذیب مدرسه علمیه سید زنجان:

روزه دار ی واقعی در گرو عمل به واجبات و ترک محرمات است

خبرگزاری رسا ـ معاونت تهذیب مدرسه علمیه سطح عالی سید زنجان با مغتنم شمردن ایام ماه مبارک رمضان گفت: ماه مبارک رمضان فرصتی است تا انسان حضور خداوند را با همه وجود در زندگی خود لمس و احساس کند.
تبليغ ماه رمضان

حجت الاسلام محمد مهدی امیرخانی، معاونت تهذیب مدرسه علمیه سید زنجان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان با اشاره به عظمت و زیبایی های ماه مبارک رمضان اظهار داشت: از جمله زیبایی های ماه مبارک رمضان این است که انسان به خودش می پردازد، یعنی با خود خواهی و دنیا پرستی خودش مبارزه می کند که متأسفانه امروز با ورود امکانات رفاهی به زندگی، انسان را گسیل می دارد به سمت لذت گرائی و خوشبختانه این ماه مبارک فرصتی است تا وجود خود را از این مسائل خالی کنیم و هر چه بیشتر به سمت معنویت گرایش پیدا کنیم.


وی افزود: اما یکی از بزرگترین زیبایی های این ماه حضور پر رنگ خداوند در زندگی انسان است به گونه ای که قابل لمس و احساس کردن است و البته نباید از زیبایی صف های فشرده نماز جماعت و شبهای دعا در این ماه چشم پوشی کرد.


این استاد سطح عالی حوزه علمیه زنجان در ادامه در پاسخ به این سؤال که چگونه می توان از فیض سرشار این ماه بهره مند شد، گفت: برای بهره مندی از فیض سرشار این ماه باید راه را از راهدان بپرسیم؛ که همان ائمه اطهار (ع) هستند، و بنا به گفته این بزرگواران برای بهره مندی بیشتر باید از چشم چرانی در این ماه خود را بر حذر باشیم، نماز را در اول وقت بجا آوریم، غیبت و دروغ را که یکی از رذائل اخلاقی است در این ماه ترک کنیم؛ و در واقع کلمه یک روزه دار واقعی باشیم؛ یعنی به واجبات و ترک محرمات عمل شود.


وی در ادامه با بیان موانع عدم بهره مندی از ماه مبارک رمضان تصریح کرد: چون ماه این ماه مبارک ماه خدا است و راه نیز راه خدایی است پس دشمن خدا هم مانع استفاده از مواهب الهی در این ماه خواهد شد؛ ولی مراقب باشیم و به هوش، که فرصت طلایی این ماه گرانقدر را از دست ندهیم؛ یعنی سعی کنیم وقت خود را به بیهودگی نگذرانیم و با وسائل سرگرم کننده خود را مشغول نکنیم تا خدای ناکرده از یاد الهی غافل نشویم؛ در ضمن سعی کنید از خواب اضافی هم بر حذر باشید که بسیار مضر است و همچنین قرائت قرآن در حد توان فراموش نشود.

 

حجت الاسلام امیرخانی در ادامه با اشاره به گرمی هوا و سختی روزه گرفتن در آن خاطر نشان کرد: هر کس بخواهد گرمای حجاز را با گرمای الآن مقایسه کند خیلی بی انصاف است، چون پیامبر گرام(ص) در آن گرمای طاقت فرسا روزه می گرفت، اما اگر ما از روزه گرفتن در این هوای خنک نسبتاً گرم خودداری کنیم واقعاً اجحاف است؛ البته حدود 17 ساعت روزه گرفتن برای مردم سخت است و لذا باید در غذاها و کارهای خود نهایت توجه را داشته باشند تا در طول روز اذیت نشوند.


وی در پایان افزود: البته باید در هر لحظه از روزه داری در این ماه، خدا را در نظر داشته باشیم که در این حالت تشنگی و گرسنگی ما را می بیند، پس باید به روزه داری به عنوان یک امر معنویت ساز نگاه کنیم، مانند دیدگاهی که در جبهه های هشت سال دفاع مقدس نسبت به آن داشتند. /949/ت302/ش

ارسال نظرات