۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۱۷۶۱۰۸
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی:

زهد و وارستگی از دنیا مرحله ای از یقین و عصمت است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: شرط نبوت انبیا همان زهدی بود که با خدا عهد کرده بودند و وقتی که انبیای الهی آن شرط را قبول کردند، خداوند متعال هم آنها را قبول کرد و نامشان را بالا برد و به آنها منزلت عطا کرد.
امام جمعه موقت اصفهان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، امروز در ادامه بحث خود در مدرسه علمیه ملاعبدالله اصفهان پیرامون موضوع زهد گفت: همیشه صفات نیکو و پسندیده زیادی در انسان وجود دارد مثل شجاعت،صبور بودن و داشتن ایثار و گذشت ولی به زهد که می رسیم کم ترین صفت اخلاقی است که در انسان وجود دارد زیرا در واقع زهد همان یقین است، در اعتقادات و یقین داشتن کمترین اعتقاد است که در انسان یافت می‌شود.
 وی خاطرنشان کرد: چون زهد صفتی است که در کمتر انسانی است پس هر کس صفت زهد را پیدا کند به معصومیت نزدیک می‌شود، کسی که معصوم است در واقع زاهد نیز هست و دلیلش این است که دیگر به دنیا و ظواهر فریبنده آن محبت و وابستگی ندارد و کسی که به دنیا محبت نداشته باشد در واقع در وجود خود ریشه همه گناهان را زده است و وقتی که ریشه گناهان در عمق وجود کسی زده شود دیگر هیچ گناهی از او سر نمی زند.
 آیت الله مهدوی در ادامه تصریح کرد: شرط نبوت انبیا همان زهدی بود که با خدا عهد کرده بودند و وقتی که انبیای الهی آن شرط را قبول کردند، خداوند متعال هم آنها را قبول کرد و نامشان را بالا برد و به آنها منزلت عطا کرد و این نتیجه و ثمره و حقیقت زهد است؛ البته زهد دارای درجاتی است و منظور از درجات زهد همان شدت و ضعف زهد در انسان است  مثلا گاهی ما بی رغبت به دنیا هستیم؛ اما در مسائل کوچک و در بعضی از مسائل دیگر نمی توانیم  غضب خود را کنترل کنیم یا این که بزرگ ترین انفاق را بکنیم حتی اگر خودمان نیاز داشته باشیم و اگر این کارها را بکنیم به درجه‌های بالایی از زهد می رسیم.

وی در پایان ابراز داشت: کسی نمی تواند به سادگی به درجه بالای زهد برسد یعنی اگر مسجد ساخت به کسی نگوید و به صورت پنهانی و مخفیانه ایثار کند، خیلی ها ایثار می‌کنند، مسجد و بیمارستان‌ می سازند ولی اسم خود را می گویند و یا این که در اصل به خاطر محبوب شدن این کار را می کنند در صورتی که کاری ارزش دارد که به خاطر خدا و رضایت خدا باشد و معنای حقیقی زهد دوری از دنیا طلبی و قدم برداشتن در مسیر خدا است./939/پ202/س

ارسال نظرات